تبیان، دستیار زندگی
زمانی که بدن دچار کمبود انرژی و مواد مغذی باشد سیگنال گرسنگی را ارسال می کند. اما برخی مواقع اصلاً گرسنه نیستید و تحت برخی شرایط احساسی و عاطفی به صورت ناخودآگاه به سمت مواد غذایی گرایش پیدا می کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 عاملی که بدون گرسنگی غذا به خوردتان می دهد

زمانی که بدن دچار کمبود انرژی و مواد مغذی باشد سیگنال گرسنگی را ارسال می کند. اما برخی مواقع اصلاً گرسنه نیستید و تحت برخی شرایط احساسی و عاطفی به صورت ناخودآگاه به سمت مواد غذایی گرایش پیدا می کنید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
گرسنه

بسیار طبیعی است که گرسنه باشید و به سراغ مواد غذایی بروید. زمانی که بدن دچار کمبود انرژی و مواد مغذی باشد سیگنال گرسنگی را ارسال می کند. اما برخی مواقع اصلاً گرسنه نیستید و تحت برخی شرایط احساسی و عاطفی به صورت ناخودآگاه به سمت مواد غذایی گرایش پیدا می کنید. به طوری که مثلاً بعد از نیم تا یک ساعت بعد از غذا خوردن مانند روح سرگردان در آشپزخانه، داخل یخچال و کابینت ها به دنبال خوراکی و هله هوله می گردید. این وضعیت به این دلیل نیست که شکمتان خالی است و گرسنه اید. بلکه به این دلیل است که بدنتان به خاطر برخی عوامل شما را ناگزیر به خوردن کرده است. در واقع هیپوتالاموس همان منطقه ای از مغز که سیگنال گرسنگی را ارسال می کند تحت تأثیر بو، نگاه کردن به غذاهای اشتهاآور، تبلیغات بستنی و چیپس و غیره دچار اشتباه شده و دوباره سیگنال می فرستد. در این مطلب 6 عاملی که بدن را به خطا انداخته و شما را به خوردن تشویق می کند، عنوان می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

نتفلیکس Netflix

نتفلیکس یک شرکت جهانی تولیدکننده سریال های تلویزیونی است که تا شروع 2016 بیش از 75 میلیون مشترک داشته است. اگر شما هم سریال های این شبکه ها را دنبال می کنید یا مشتری دائم سریال های نود شبی وطنی هستید بدانید که تماشا کردن فیلم و سریال می تواند اشتهای کاذبی در شما ایجاد کند. در واقع زمانی که بعد از شام و با شکم پر روی مبل دراز می کشید و سریال مورد علاقه تان را با اشتیاق دنبال می کنید احتمال اینکه گرسنه تان شود خیلی زیاد است. درنتیجه چند پاکت چیپس، پفک، تخمه و غیره خالی می کنید.

خستگی بیش از هر چیز میل به خوردن مواد غذایی قندی را بالا می برد. چون این مواد غذایی با سرعت بیشتری احساس خستگی را برطرف می سازند. در نتیجه قبل از اینکه مجبور به گرفتن رژیم های شکنجه آور بشوید بهتر است شب ها نیم ساعت زودتر بخوابید

البته این وضعیت کاملاً طبیعی است. به عقیده متخصصان انگلیسی قرار داشتن در مقابل تلویزیون یا رایانه احساس گرسنگی ناخودآگاهی ایجاد می کند. در واقع زمانی که با تماشای فیلم دچار هیجان یا تعلیق می شوید ترشح آدرنالین تان تحریک می شود. این وضعیت نیز در بروز سیگنال های سیری اختلال ایجاد کرده و اشتها پیدا می کنید. اگر عادت دارید شب ها تا دیروقت فیلم تماشا کنید بدانید که احساس ریزه خواری به دلیل خستگی و بی خوابی تشدید خواهد شد. کمبود خواب بدن را در مضیقه قرار می دهد و به این ترتیب صبح فردا میل زیادی به مصرف مواد شیرین پیدا خواهید کرد. گام اول این است که نسبت به چنین اشتهایی آگاهی پیدا کنید. تماشای تلویزیون را کمتر کنید. زمانی که احساس گرسنگی کردید به مدت 10 دقیقه حواستان را به مسئله دیگری معطوف کنید. حداقل کاری که می توانید بکنید این است که در حین تماشای فیلم مواد غذایی دم دستتان قرار ندهید.

محصولات غذایی رژیمی

اگر مدام هوس خوردن به سرتان می زند احتمالاً مشتری دائم مواد غذایی رژیمی هستید. خیلی از افراد کورکورانه به این محصولات رژیمی اعتماد کرده و با خیال راحت مصرف می کنند. درست است که این مواد غذایی حاوی چربی کمی هستند اما در عین حال از نظر پروتئین نیز فقیر بوده و سرشار از قندهای تصفیه شده هستند. بنابراین با مصرف آن ها احساس سیری ایجاد نمی شود و برعکس میل به خوردن مداوم بعد از غذا افزایش پیدا می کند. بنابراین بهتر است از مواد غذایی حاوی پروتئین و فیبر بیشتری استفاده کنید که کنترل کننده اشتها هستند. یادتان باشد این مواد غذایی رژیمی نه تنها به لاغری کمک نمی کنند بلکه میل به ریزه خواری را افزایش می دهند.

محصولات رژیمی

تشنگی

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما خیلی از ما احساس گرسنگی و تشنگی را اشتباه می گیریم. یادتان باشد که کم آبی بدن را به سمت پرخوری می کشاند. برای پیشگیری از این مشکل لازم است که قبل از خوردن یک لیوان آب میل کنید. اگر احساس بهتری پیدا کردید و گرسنگی تان برطرف شد در یخچال را ببندید. برای مقابله با احساس گرسنگی کاذب ناشی از تشنگی حتماً یک بطری آب دم دستتان باشد.

آدامس

به عقیده متخصصان تغذیه جویدن آدامس در مواقعی که کمی دلتان ضعف می رود می تواند باعث ایجاد سیری شده و گرسنگی را از بین ببرد. چون زمانی که چیزی در دهان می جویید بدن آن را با غذا تصور می کند غذایی دریافت کرده است.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما خیلی از ما احساس گرسنگی و تشنگی را اشتباه می گیریم. یادتان باشد که کم آبی بدن را به سمت پرخوری می کشاند. برای پیشگیری از این مشکل لازم است که قبل از خوردن یک لیوان آب میل کنید

اما زمانی که بعد از مصرف غذا آدامسی در دهان می گذارید (برای خوشبو کردن دهان) اشتهای خود را بیدار کرده اید. چون معده که در پی عمل جویدن منتظر رسیدن غذا است شما را تحت فشار می گذارد تا در اولین فرصت چیزی میل کنید. در این صورت بهترین کار این است که آب میل کنید. توصیه می کنیم داخل آب برگ نعنا یا چند برش خیار اضافه کنید تا خوش طعم باشد. این کار باعث تأمین آب بدن و مشغول شدن دهان می شود. همچنین باعث برطرف شدن بوی دهان می شود و نیازی به جویدن آدامس پیدا نمی کنید.

کم خوابی

خستگی و کم خوابی باعث ایجاد احساس گرسنگی می شود. نتایج پژوهشی که در European Food Information Council انجام شده نشان می دهد که کمبود خواب یعنی کمتر از 7 ساعت در شب، باعث ایجاد اختلال در هورمون کنترل کننده اشتها (هورمون لپتین) شده و در عوض هورمون محرک اشتها (گرلین) را تحریک می کند. یادتان باشد که خستگی بیش از هر چیز میل به خوردن مواد غذایی قندی را بالا می برد. چون این مواد غذایی با سرعت بیشتری احساس خستگی را برطرف می سازند. در نتیجه قبل از اینکه مجبور به گرفتن رژیم های شکنجه آور بشوید بهتر است شب ها نیم ساعت زودتر بخوابید و ساعات بی خوابی را جبران کنید.

بی خوابی

نوستالژی

بهتر است غذا خوردن احساسی را بشناسید. زمانی که یاد خاطرات گذشته می افتید، عطر کیک های عمه خانم در مشامتان می پیچد، یاد آش رشته خاله خانم می افتید و خاطره اولین دسر خامه ای که خوردید عقل از سرتان می پراند دچار نوستالژی شده و مشکل از همین جا شروع می شود. در دوران کودکی مواد غذایی نوعی جایزه محسوب می شوند و برای دلجویی و آرام کردن بچه در اختیارش قرار می گیرد. این احساس تا زمان بزرگسالی نیز در ذهن ما جا خوش می کند. در واقع خیلی از افراد به طور ناخودآگاه برای آرام کردن ذهن و رسیدن به آرامش غذا می خورند. یعنی بعد از یک روز کالری سخت، مجادله با رییس و همکار و کلی اعصاب خرد کنی دیگر تمام «احساسات شان را می خورند». برای مقابله با این مسئله بهتر است با روش های دیگری غیر از خوردن ذهنتان را آرام کرده و به خودتان تسلی دهید. یادتان باشد که شما بزرگ شده اید و قرار نیست با یک شکلات یا یک بسته چیپس گریه و زاری را کنار بگذارید. بهتر است پیامی برای دوستانتان ارسال کنید، یک جمله زیبا بخوانید و یا اینکه به جای خوردن شکلات و هله هوله های دیگر، یخ را دریابید. بهتر است فرق بین گرسنگی و هوس غذایی را یاد بگیرید. در این صورت می توانید بهتر خورد و خوراکتان را کنترل کرده و تناسب اندامتان را حفظ کنید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.