تبیان، دستیار زندگی
بنای این سیاهه البته بر نقد عملکرد دولت در برخورد حقوقی و قانونی با عاملان فاجعه خونبار منا نیست. اما کاش دولت محترم، به جای این همه حساسیت روی کنسرت ها، کنوانسیون های حقوقی راه می انداخت در سطح جوامع اسلامی، تا اندکی از هزار حق پایمال شده مسلمانان در حاد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب تسکینی بر قصه پرغصّه منا

خاندان سیه رو و سَلَفی پرور آل سعود طی سال گذشته به جای عذرخواهی و پذیرفتن مسئولیت فاجعه غمبار منا، به جان امت مسلمان افتاده و دیوانه وار از هر سو، نشتری به پیکره جهان اسلام فرو می کند، از نسل کشی و به راه اندازی ماشین خون در یمن گرفته تا حمایت همه جانبه از سپاه سیاه سلفی در جنایات سوریه و بالاخره سدِّ سبیل از حجاج ایرانی در حج ابراهیمی.

نویسنده: شکوری_شبکه تخصصی قرآن تبیان

فاجعه منا

لَقَدْ صَدَقَ  اللَّهُ  رَسُولَهُ  الرُّوْیَا بِالْحَقِ  لَتَدْخُلُنَ  الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ  إِنْ  شَاءَ اللَّهُ  آمِنِینَ  (فتح/27)
حدود یکسال از جمعه سیاه حج سال 94، می گذرد. این قصه پرغصّه اما هنوز از چشم های مردم این مُلک، اشک می ستاند. حدود 7000 تن از زائرانِ میهمان حریم حضرت رحمان، در جریان رمی جمرات و در روز عید مسلمین، بر اثر بی تدبیری و بلکه ستم عامدانه حکومت آل سعود، به قربانگاه منا رفته و جام شهادت نوشیدند.
طی یکسال گذشته، خاندان سیه رو و سَلَفی پرور آل سعود به جای عذرخواهی و پذیرفتن مسئولیت این ظلم آشکار، به جان امت مسلمان افتاده و دیواروار از هر سو، نشتری به پیکره جهان اسلام فرو می کند، از نسل کشی و به راه اندازی ماشین خون در یمن گرفته تا حمایت همه جانبه از سپاه سیاه سلفی در جنایات سوریه و اخیرا نیز سدِّ سبیل از حجاج ایرانی در حج ابراهیمی.
امسال در آستانه موسم عظیم حج، کلیددار غاصب آل سعود، برای خوش خدمتی به اربابان خود، دست دوستی به اسرائیل اسلام ستیز دراز کرده و در لباس خدمت به زوّار، خیانتی مرتکب شده که روی ابوسفیان های تاریخ را سفید کرده است. توطئه استفاده جبری زائران بیت الله الحرام از دست بندهای الکترونیکی ساخته شده توسط شرکت انگلیسی «جی فور اس»، که سابقه همکاری جاسوسی و امنیتی با اسرائیل در راه اندازی سیستم های ایست و بازرسی فلسطینیان در  کرانه باختری و غیره را دارد.

تنها چیزی که بسان آب تسکینی است بر قلب مجروح و داغدیده خانواده ای جانباختگان، مواضع داهیانه، اقتدارآمیز و عزت آفرین رهبر انقلاب است که راه را بر هر گونه توجیهات سیاسی و ملاحظات دیپلماتیکی خواهد بست.

جنایت های این رژیم جائر انگار تمامی ندارد، جلوگیری از حضور حجاج ایرانی و همزمان کلید زدن پروژه رسانه ای متهم سازی ایرانیان در حادثه منا، آخرین تلاش مزبوحانه این خاندان پلید برای تمدید حیات رو به زوالش هست. کافی است در شبکه جهانی اطلاعات، کلیدواژه های عربی مرتبط با فاجعه منا همچون عبارت «تقتل الحاج» را جستجو کنید. حجم انبوهی از نتایج موتورهای جستجو، اعم از لینک ها، هشتک های شبکه اجتماعی و الخ، نمایش داده خواهد شد که ایرانیان را در جایگاه متهم نشانده و از برخورد قاطعانه حکومت عربستان، تشکر و حمایت می کند. پیام اخیر ولی امر مسلمین که در آستانه برگزاری آئین جهانی حج، منتشر شده است را می توان در ارتباط با همین حرکت های مزوّرانه حکّام سعودی تحلیل کرد. این پیام پرصلابت آنقدر صریح و شفاف است که جایی برای مماشات و محافظه کاری دستگاه دیپلماسی کشور باقی نمی گذارد.
بنای این سیاهه البته بر نقد عملکرد دولت در برخورد حقوقی و قانونی با عاملان فاجعه خونبار منا نیست اما کاش دولت محترم، به جای حساسیت روی کنسرت ها، کنوانسیون های حقوقی راه می انداخت در سطح جوامع اسلامی، تا اندکی از هزار حق پایمال شده مسلمانان در حادثه تلخ منا، استیفا گردد. تا کی باید دست روی دست گذاشت و در برابر سکوت مرموز و بهت انگیز جهان اسلام، هیچ نگفت؟

این فاجعه دهشتناک آنقدر ابعاد حقوقی گسترده دارد که تشکیل یک کمیته حقیقت یاب در مجامع بین المللی، حتی با وجود کارشکنی های حکّام سعودی، باید فوری ترین کارویژه دولت باشد.
بگذریم...
تنها چیزی که بسان آب تسکینی است بر قلب مجروح و داغدیده خانواده های جانباختگان، مواضع داهیانه، اقتدارآمیز و عزت آفرین رهبر انقلاب است که راه را بر هر گونه توجیهات سیاسی و ملاحظات دیپلماتیکی بسته است.
ایشان هم در پیام منتشر شده در آستانه کنگره حج، و هم در جریان دیدار با خانواده های آسیب دیده منا، همواره بر تبیین روشنگرانه ابعاد فاجعه منا و ضرورت پی گیری قضایی مقصران این حادثه، تاکید ورزیده اند که: «ایران شجاعانه در مقابل جهالت و گمراهی آل سعود ایستاده و مواضع قرآنی و بر حق خود را، با افتخار و صریح بیان می کند و ملتها و کشورهای دیگر نیز باید شجاعانه، گریبان سعودی ها را بگیرند»(بیانات معظم له با خانواده های شهدای منا، تاریخ: 17/6/95)
این سخنان یادآور پیام شکوهمند و انقلابی رهبری دانای راز، امام راحل است که در پی جنایت قتل عام زائران ایرانی در سال 1366 شمسی، فرمودند:

«اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت های امریکا بگذریم از ال سعود نخواهیم گذشت. ان شاالله اندوه دلمان را را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و ال سعود برطرف خواهیم کرد و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم گذاشت و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و ازادی کعبه از دست نا اهلان و نامحرمان به مسجد الحرام وارد خواهیم شد.»

آری، آن روز، دور نیست و دیری نخواهد پایید که مردان با تقوا که به فرموده قرآن، متولیان حقیقی کعبه اند (وما کانوا اولیاءه ان اولیاوه الا المتقون؛انفال/34 ) این سرزمین امن الهی را از دست طواغیت و قداره بندان آل خلیفه، باز بستانند و رویای نبی مکرم اسلام را بار دیگر محقق سازد که:

لَقَدْ صَدَقَ  اللَّهُ  رَسُولَهُ  الرُّوْیَا بِالْحَقِ  لَتَدْخُلُنَ  الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ  إِنْ  شَاءَ اللَّهُ  آمِنِینَ  مُحَلِّقِینَ  رُءُوسَکُمْ  وَ مُقَصِّرِینَ  لاَ تَخَافُونَ  فَعَلِمَ  مَا لَمْ  تَعْلَمُوا فَجَعَلَ  مِنْ  دُونِ  ذ?لِکَ  فَتْحاً قَرِیباً(فتح/27)
ترجمه: خداوند آنچه را به پیامبرش در عالم خواب نشان داد راست گفت؛ بطور قطع همه شما بخواست خدا وارد مسجد الحرام می شوید در نهایت امنیّت و در حالی که سرهای خود را تراشیده یا کوتاه کرده اید و از هیچ کس ترس و وحشتی ندارید؛ ولی خداوند چیزهایی را می دانست که شما نمی دانستید (و در این تأخیر حکمتی بود)؛ و قبل از آن، فتح نزدیکی (برای شما) قرار داده است.