تبیان، دستیار زندگی
مطلب حاضر نوشته خانم ASHA PANDEY در 15 آگوست 2016 است. پیش از آن که طرح برون سپاری خود را آغاز کنید، نیاز است تا به عوامل متعددی که در میزان موفقیت شما در کسب و کار تاثیرگذار هستند نگاهی بیندازید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفس‌های پایانی یک استیضاح/ آزمونی دیگر برای فانی در شروع سال تحصیلی جدید

نفس‌های پایانی یک استیضاح/ آزمونی دیگر برای فانی در شروع سال تحصیلی جدید

مطرح شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای هیچ کس خبر تازه‌ای نیست، نه برای شخص علی اصغر فانی که استیضاح را حق مجلس می‌داند، نه برای مجلسیان که پیش از این هم چنین درخواستی داشته‌اند و نه برای رسانه‌ها که فانی را رکورددار دریافت کارت زرد لقب داده‌اند.

سارا امیری، گروه اجتماعی- زمزمه استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم از سال 93 به گوش می‌رسید به گونه‌ای که در اواخر فروردین 93 برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح علی اصغر فانی را به دلیل انتصابات از اصلاح‌طلبان مطرح کردند اما در نهایت فانی با دریافت 115 رای مخالف توانست وزارت خود را ادامه دهد. بعد از گذشت 10 ماه فانی مجدد برای پاسخ سوالات نمایندگان در مجلس حضور پیدا کرد. در واقع او اولین سال وزارتش را با استضیاح آغاز کرد و پایان داد و وارد سال دوم سکانداری وزارت آموزش و پرورش شد.

سال 94 نیز با استیضاح برای فانی آغاز شد به گونه‌ای که در 19 خرداد 1394 طرح استیضاح با امضای 64 نماینده مطرح شد، ولی پس از مدتی 15 تن از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند اما به دلیل بالا بودن تعداد امضا کنندگان طرح استیضاح، جلسه علنی در سوم تیر سال 1394 برگزار شد و فانی با کسب 167 رای موافق توانست دوره وزارت خود را ادامه دهد.


دلایل مخالفت نمایندگان با تصدی‌گیری فانی چه بود؟

از میان دلایل مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزارت فانی می‌توان به بی‌توجهی به بیمه‌های درمان و بیمه طلایی فرهنگیان، به کارگیری نیروهای بازنشسته، اجرا نشدن قانون استخدام مربیان پیش دبستانی، وضعیت معیشتی معلمان و تفاوت در دریافتی آنها، روشن نبودن وضعیت آموزشیاران نهضت سواد آموزی، عدم شفافیت مالی صندوق ذخیره فرهنگیان، نارضایتی معلمان و مدیران مدارس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی و مدیریت نامناسب در سازماندهی نیروهای انسانی، تاخیر در پرداخت حقوق معلمان حق التدریس و ... اشاره کرد.

با توجه به اتمام عمر دولت یازدهم برخی نمایندگان با طرح استیضاح مخالف هستند و این مساله را به مصلحت وزارت آموزش و پرورش نمی‌دانند.

در موقعیت فعلی استیضاح فانی به صلاح نیست

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این خصوص به آنا می‌گوید: به دلیل پایان عمر دوره اول دولت یازدهم و نزدیک شدن به بازگشایی مدارس استیضاح وزیر آموزش و پرورش به مصلحت نظام تعلیم و تربیت کشور نیست.

وی می‌افزاید: فانی تنها وزیری است که برنامه‌های خود را ارائه و طبق آن عمل کرد اما متاسفانه به دلیل ضعف عملکرد در برخی حوزه‌ها تنها توانست به موفقیت نسبی دست پیدا کند برای مثال وی در این مدت برای افزایش پوشش تحصیلی، گسترش عدالت تحصیلی، کاهش مشکلات معیشتی معلمان و ... نسبتا خوب عمل کرده است اما مشکلات در این حوزه‌ها فراوان است و نیازمند آن است تا وزارتخانه برنامه‌های خود را در این حوزه تقویت کند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش با مشکلاتی مانند عدم شفافیت مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز مواجه است که البته این مشکلات تنها متوجه دوره فانی نمی‌شود، بلکه مسائل مربوط به آن و عدم شفافیت مالی این صندوق از مجلس هشتم در دست پیگیری است اما تداوم آن برای این دوره نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.

بیش از 90 درصد فرهنگیان موافق استیضاح هستند

اما در این میان برخی از نمایندگان هم‌چنان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند به گونه‌ای حسین مقصودی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی پیش‌تر در جمع خبرنگاران استیضاح وزیر آموزش و پرورش را از مهم‌ترین مطالبات فرهنگیان اعلام کرد و یادآور شد که براساس نظرسنجی انجام شده 93 درصد از فرهنگیان کشور خواستار این طرح استیضاح هستند و تنها هفت درصد با اجرای آن مخالف هستند.

فانی: استیضاح حق نمایندگان است

در میان کش و قوس‌های موافقت یا مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، علی اصغر فانی درباره موضوع استیضاح‌اش گفته است: «من نمی‌توانم درباره این موضوع حرف بزنم، مدافع یا مخالفان استیضاح باید در مورد درستی یا نادرستی آن اظهار نظر کنند ولی در مجموع باید بگویم که استیضاح حق نمایندگان مجلس است و ما به این حق احترام می‌گذاریم.»

تصمیم فعلی بر منتفی بودن استیضاح است

استیضاح فانی هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است به گونه‌ای که رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که اولویت با استیضاح نیست که از دلایل آن می‌توان به نزدیک بودن آغاز سال تحصیلی اشاره کرد چرا که با استیضاح فانی نوعی بی‌نظمی در مدیریت کلان مجموعه آموزش‌ و پرورش به وجود می‌آید؛ لذا تصمیم فعلی بر منتفی بودن استیضاح است.

اما پس از گذشت چند روز حسین مقصودی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به خانه ملت، گفت: استیضاح وزیر آموزش‌ و پرورش منتفی نیست و این موضوع پس‌ از تعطیلات مجلس (مهر ماه) از سر گرفته می‌شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی جدید هنوز تکلیف استیضاح مشخص نشده است و بسیاری از نمایندگان پاسخ سوالات خود را از فانی دریافت‌ نکرده‌اند به همین دلیل مشخص نیست که آیا در این مدت اندک باقی مانده از عمر دولت یازدهم فانی باز هم استیضاح خواهد شد و یا نمایندگان فرصتی دیگر به فانی خواهند داد؟
منبع:
خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم‌: نیلوفر یاقوتی