تبیان، دستیار زندگی

عوامل ایجاد التهاب در بدن

التهاب به صورت حاد یا مزمن در بدن بروز می‌کند و برای پیشگیری از آن و ممانعت از بروز مشکلات جدی‌تر باید عوامل آن را شناخت و با آنها مقابله کرد، چون این التهاب به مرور بدن را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، آلزایمر، آرتروز و غیره قرار می‌دهد. با ما همراه باشید تا بیشتر با این عوامل آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 التهاب مچ دست

حتما برای شما هم پیش آمده است که دچار گزش پشه یا حشره‌ای شوید و پوستتان ملتهب شده و دچار خارش و قرمزی شود. این مسئله مهم نیست و بعد از چند ساعت یا چند روز برطرف می‌شود. این قرمزی، واکنش طبیعی بدن نسبت به زخم یا جراحت است.

اما برخی التهاب‌ها بیش از مدت به طول می انجامند. این نوع التهاب‌ها را طولانی مدت یا مزمن می نامند، چون بیش از هفته ها یا ماه ها ادامه دارند. زمانی که التهاب متوقف نمی شود، خطرات ناشی از آن جدی تر می‌شود. در واقع التهاب مزمن می‌تواند منجر به دیابت، بیماری‌های قلبی، آرتریت یا آلزایمر شود. بنابراین لازم است که عوامل التهاب زا را بشناسید و اثرات آنها را کنترل کنید.

اضافه وزن دارید

اضافه وزن می‌تواند باعث بروز واکنش های التهابی در سلول های چربی بدن شود. با بالا رفتن سن، بافت های چربی روی برخی از سلول های بدن تاثیر می گذارند. در این صورت نیز التهاب بدن میل به انتشار پیدا می‌کند.

چاقی مفرط در بین جوانان می‌تواند باعث بروز سیگنال های هشداردهنده ای در سلول های چربی شود. آنچه اتفاق می‌افتد این است که: دستگاه ایمنی بدن شروع به فعالیت برای دفاع از بدن می‌کند، در حالیکه اتفاق خاصی در حال آسیب زدن به آن نیست. این فعل و انفعالات بیهوده بدن باعث بروز التهاب می‌شود.

استرس مزمن می‌تواند باعث افزایش برخی گلبول‌های سفید التهابی شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌هایی که با التهاب بالا در ارتباط هستند افزایش پیدا می‌کند

 

مدیرتان بداخلاق است و زندگی آشفته‌ای دارید

از دیگر عوامل بروز التهاب در بدن استرس زیاد است که ممکن است حاد یا مزمن باشد. استرس حاد زمانی بروز می‌کند که نگرانی‌ها یا ترس‌هایتان بسیار زیاد باشد و شما در برابر شرایطی قرار بگیرید که زندگی تان را به معنای واقعی به خطر بیاندازد. استرس مزمن نیز در مواقع مشکلات زناشویی، اختلاف‌های خانوادگی یا استرس کاری زیاد خود را بروز می‌دهد. این دو نوع استرس باعث بروز التهاب می‌شود.

کورتیزول نقش مهمی در کنترل واکنش های التهابی دارد. مشکل اینجاست که استرس مزمن می‌تواند اثرات این هورمون را متوقف سازد. نتایج پژوهشی که در دانشگاه راکفلر انجام شده نشان می‌دهد که این مسئله در کنترل واکنش‌های التهابی اختلال ایجاد می‌کند. در همین پژوهش نیز مشخص شد استرس مزمن می‌تواند باعث افزایش برخی گلبول‌های سفید التهابی شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌هایی که با التهاب بالا در ارتباط هستند افزایش پیدا می‌کند.

دچار باکتری روده شده‌اید

البته باید گفت که تمام باکتری‌ها الزاما آسیب رسان نیستند. برخی از این باکتری‌ها متناسب با نوع شان باعث کنترل و توقف التهاب می‌شوند و برخی دیگر کاملا برعکس عمل کرده و التهاب ایجاد می‌کنند. در هر حال 70 درصد سلول‌های ایمنی بدن در روده مستقر هستند. این بدین معنی است که باکتری‌های روده می‌توانند به چندین روش روی دستگاه ایمنی بدن تاثیر بگذارند. بنابراین می‌توانند عامل مهمی در بروز التهاب باشند.

محققانی که روی این مسئله تحقیق کرده اند، به طور کامل موفق به درک این پدیده نشده اند. بنابراین تغییرات محیطی و تغذیه‌ای را مورد بررسی قرار داده اند. محققان میکروب هایی را که در روده زندگی می‌کنند شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد با ابتلا به آرتریت روماتوئید و بیماری کرون ارتباط دارند. التهاب ناشی از میکروب‌های روده می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن و یا تسهیل بروز بیماری‌هایی مانند ایدز شود.

اعتیاد به الکل

 

الکل می‌نوشید

از نظر فیزیولوژیکی، الکل در بدن تجزیه می‌شود. این واکنش باعث بروز ترکیبات سمی می‌شود که ایجاد التهاب می‌کنند. همه ما می دانیم که کبد اصلی ترین ارگانی است که تحت تاثیر روند تجزیه و تبدیل الکل در بدن قرار می گیرد و آسیب می بیند. این بدین معنی است زمانی که الکل می نوشید در گام نخست کبد دچار التهاب می‌شود.

مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها  مانع از استراحت کبد شده و این ارگان را مسموم می‌کند. در نهایت اینکه مشکلات جدی تری مانند کبد چرب بروز می‌کند. یادتان باشد که مصرف زیاد الکل به معنای داشتن چربی بیشتر است که منجر به سیروز کبدی یا هپاتیت می‌شود.

روش‌تان برای پیشگیری از بارداری در بروز التهاب نقش دارد

خانم‌ها با شیوه‌های مختلفی از بارداری پیشگیری می‌کنند. برخی از زنان ترجیح می‌دهند قرص ضدبارداری مصرف کنند. این قرص‌ها از بروز بارداری در سنین بالاتر پیشگیری کرده و همچنین باعث بروز التهاب در بدن می‌شود. به نظر می‌رسد خانم‌هایی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، بیش از افرادی که مصرف کننده این قرص‌ها نیستند در معرض التهاب بدن قرار می‌گیرند.

در سال 2014 مجله آمریکایی  PLoS One نتایج پژوهشی را به چاپ رساند که قابل توجه است. بر اساس این پژوهش التهاب در خانم‌هایی که قرص‌های ضدبارداری مصرف نمی‌کنند، بسیار کم است. البته این بدین معنی نیست که شما از روش‌های پیشگیری خودداری کنید و اگر قصد باردار شدن ندارید، حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین شیوه را بر حسب شرایط‌تان تجویز کند. پزشک تنها کسی است که می‌تواند تشخیص دهد شما در معرض خطر هستید، یا اینکه به تغییر قرص و روش‌های پیشگیری دیگری نیاز دارید.

عوامل التهاب‌زا و عوارض آن را نادیده نگیرید

هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد تا التهاب مزمن خود را بروز دهد و ممکن است در هر قسمتی از بدن خود را نشان دهد. اگر اضافه وزن دارید، سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی مصرف می‌کنید یا از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید، بهتر است حواستان به آنچه در بدن‌تان می‌گذرد باشد. یادتان باشد برای مقابله با ناخوشی های حاصل از این مسائل لازم است که ورزش کنید، وزن تان را کاهش دهید و تغذیه سالمی در پیش بگیرید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.