تبیان، دستیار زندگی
در هر کاری باید اعتدال و میانه روی را رعایت کرد. متخصصان ورزشی توصیه می کنند در ورزش و فعالیت بدنی نیز باید به این موضوع توجه کنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش شدید و طولانی ضرر دارد

در هر کاری باید اعتدال و میانه روی را رعایت کرد. متخصصان ورزشی توصیه می کنند در ورزش و فعالیت بدنی نیز باید به این موضوع توجه کنیم. فعالیت سنگین ورزشی بیش از حد نه تنها برای سلامتی مفید نیست، بلکه به بدن آسیب هم وارد می کند.

فرآوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
ورزش شدید

ورزش شدید و طولانی به قلب آسیب می زند

ورزش منظم و معتدل از جمله دویدن آهسته برای بدن مفید است، اما دویدن تند در مسافت طولانی به سلامتی آسیب می رساند.

مطالعات نشان داده است که ورزش شدید و طولانی باعث ایجاد تغییراتی در ساختار قلب و در بعضی موارد باعث ایجاد اختلال در ضربان قلب می شود.

درست است که ورزش برای سلامتی مفید است و سلامت قلب و مغز را افزایش می دهد، ولی اگر شدید و طولانی مدت باشد ، تاثیر عکس بر روی قلب ورزشکاران خواهد داشت.

اغلب زنانی که ورزش های سنگین انجام می دهند، دچار کاهش عملکرد مغزی می شوند و در تست تمرکز و حافظه امتیاز کمتری کسب می کنند

متخصصان توصیه می کنند در طول روز نباید بیش از 30 تا 50 دقیقه ورزش کرد، زیرا انجام ورزش شدید بیش از یک تا دو ساعت بویژه برای ورزشکاران تازه کار به قلب آسیب می رساند. این آسیب ها شامل پارگی و کشیدگی عضله است و باعث تغییر در ریتم قلب می شود.

به گفته محققان، فعالیت جسمی متعادل، خطر بیماری قلبی را به نصف کاهش می دهد. هر بزرگسال، حداقل پنج روز در هفته و هر باز به مدت 30 دقیقه باید فعالیت بدنی داشته باشد.

ورزش شدید خطر سکته مغزی را کم نمی کند

پرفشاری خون، دیابت، بالا بودن چربی های خون، مصرف سیگار و چاقی از عوامل خطرساز سکته مغزی به شمار می روند.

در یک مطالعه 39 هزار و 315 زن 45 ساله و بالاتر آمریکایی به مدت 9 تا 11 سال مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد زنانی که به صورت مداوم و منظم پیاده روی به ویژه پیاده روی سریع و کوتاه مدت می کردند، کمتر از سایرین دچار سکته مغزی می شوند.

بر اساس این مطالعه، زنانی که به مدت 2 ساعت یا بیشتر در هفته پیاده روی می کردند، 30 درصد کمتر از زنان بی تحرک در معرض خطر سکته مغزی بودند. همچنین مشخص شد زنانی که پیاده روی سریع و کوتاه مدت داشتند، دارای کاهش 37 درصدی بودند.

نکته جالب در این تحقیق این بود که در زنانی که فعالیت بدنی شدید داشتند، کاهشی در خطر بروز سکته مغزی مشاهده نشد. بر این اساس محققان معتقدند فعالیت بدنی متوسط می تواند باعث کاهش خطر بروز سکته مغزی گردد.

ورزش سنگین، عملکرد مغزی را کاهش می دهد

اغلب افراد گمان می کنند که اگر چیزی خوب است ، پس زیاد آن بهتر است! اما باید گفت که رعیت حد اعتدال و میانه روی در انجام هر کاری، بهترین پیشگیری از پشیمانی در آینده است.

طبق یک تحقیق مشخص شد اغلب زنانی که ورزش های سنگین انجام می دهند، دچار کاهش عملکرد مغزی می شوند و در تست تمرکز و حافظه امتیاز کمتری کسب می کنند.

این در حالی است که ورزش های ملایم و طولانی مدت مثل پیاده روی متوسط و دوچرخه سواری در سطح جاده باعث ارتقای توان مغز می شود.

البته این تحقیق نیاز به بررسی بیشتری دارد تا صحت و سقم آن به درستی مشخص شود. شاید علاوه بر ورزش های سنگین و پرتقلا ، بعضی از سبک های زندگی نیز منجر به بروز این نتیجه ناخواسته می شوند، مثلا استرس باعث کاهش عملکرد مغز و حافظه می شود.
با تمام این توصیفات عاقلانه است که در انجام هر کاری حتی ورزش، حد تعادل را حفظ کنیم.



منابع:
جام جم
ایسنا
سلامت نیوز
سیمرغ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.