تبیان، دستیار زندگی

خواب زیاد چه مضراتی دارد؟

خواب طولانی مدت، افراد بزرگسال را مسن تر از آنچه سن‌شان است نشان می‌دهد و هنوز کاملا مشخص نیست که آیا این مسئله یک نشانه از نوعی بیماری است و یا خود یک مشکل جداگانه است. در هر حال خواب طولانی یک نشانگر برای مشکلات اساسی سلامت است. در این مطلب شما را با عوارض و مشکلاتی که خواب طولانی می‌آورد، آشنا می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواب طولانی مدت، خواب زیاد،

 

پزشکان در این موضوع توافق دارند که کیفیت و کمیت خواب بر سلامت فرد موثر است. خواب نه تنها در آرام شدن اشخاص بعد از یک روز پر تلاطم موثر است، بلکه موجب رفع مشکلات درونی بدن و بهبود عملکرد و شارژ مجدد آن می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، دیابت و مرگ زودرس را کاهش دهد.

اما آیا به نظر شما خواب طولانی مدت و زیاد مفید است؟ تحقیقات نشان داده است افرادی که بیش از 10 ساعت در روز می خوابند، در مقایسه با افرادی که 7 تا 8 ساعت در خواب هستند از سلامت کمتری برخوردارند. در این مطلب 6 خطر خواب بیش از حد را برایتان می‌گوییم.

در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرید

اگر زیاد بخوابید، سلامتی قلب‌تان را از دست می‌دهید. بیماری‌های قلبی در حال حاضر به یکی از قاتلین درجه یک تبدیل شده اند و خواب بیش از هشت ساعت در شب، مرگ ناشی از این بیماری را تا 34 درصد افزایش می‌دهد.
زنان بیشتر از مردان خواب طولانی مدت دارند که آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد.

خواب مزمن طولانی می‌تواند مغز شما را تا دو سال پیرتر کند و انجام کارهای روزمره را دشوارتر سازد

 

به احتمال زیاد در حال کشمکش با وزن تان خواهید بود

مطالعات زیادی نشان می‌دهد افرادی که به اندازه ی کافی نمی‌خوابند، بیشتر چاق می‌شوند. اما با این وجود بین خواب زیاد و سنگین وزنی نیز ارتباط وجود دارد. هر چند که این مسئله یک رابطه‌ی علت و معلولی نیست، اما قطعا یک ارتباط وجود دارد.

یک فرضیه این است که خواب زیاد به فعالیت بدنی کم منجر می‌شود. افرادی که زیاد می خوابند، فرصت کمی دارند تا بتوانند در طی آن فعالیتی انجام دهند. به عبارت دیگر وقتی فردی زیاد می خوابد، کمتر جنب و جوش دارد و کالری کمتری می‌سوزاند.

ممکن است دچار دیابت شوید

خواب زیاد می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد و گلوکز زیاد خون احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را بالا می‌برد. بی تحرکی و اضافه وزن نیز که به دنبال خواب طولانی رخ می دهند نیز خطر دچار شدن به این بیماری را افزایش خواهند داد.

مغزتان مبهم و آشفته می‌شود

آیا نمی توانید تمرکز کنید؟ آیا حجم زیاد کارها را دلیل عدم تمرکز خود می دانید؟ خواب مزمن طولانی می‌تواند مغز شما را تا دو سال پیرتر کند و انجام کارهای روزمره را دشوارتر سازد.

خواب طولانی باعث اختلال در عملکردهای پایه‌ای مغز می‌شود و ممکن است به بیدار شدن مکرر در طول شب بستگی داشته باشد. اگر شما متناوباً در طول شب بیدار می‌شوید، پس خواب عمیقی نخواهید داشت، بنابراین مدت زمان بیشتری می‌خوابید. باید برای داشتن خواب عمیق، برنامه‌ریزی کنید.

در معرض خطر مرگ زودرس هستید

این موضوع ترسناک، اما کاملا واقعی است. مطالعات اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ نشان داده‌اند افرادی که خواب طولانی دارند، به احتمال زیاد به مرگ زودرس دچار می‌شوند. هیچ کس نمی داند چرا، اما احتمالا التهاب نقش مهمی در این مسئله ایفا می‌کند.

به علاوه احتمال پایان یافتن زندگی در سن جوانی در افرادی که مبتلا به مشکلاتی نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی هستند، زیاد است، اگر خواب بیش از حد طولانی و یا بیش از اندازه کوتاه باشد.

خلق و خوی شما تغییر می‌کند

افسردگی و خواب دست در دست هم دارند. اغلب افراد مبتلا به افسردگی خواب طولانی تری دارند، اما از طرفی هم خواب طولانی، افسردگی را بدتر می‌کند، یعنی رابطه متقابل با هم دارند.

این مهم است که بدانید اغلب احساس افسردگی موقتی است و هر کس که خواب طولانی مدت دارد احساس افسرده بودن را تجربه می‌کند. می توانید با کاهش زمان خواب تان، روح و ذهن خود را از بند این مشکل رها سازید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.