تبیان، دستیار زندگی
با آنکه صدا و سیما غیر از تفریح و سرگرمی کارکردها و وظایفی چون اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، حرکت در جهت وحدت ملی و ... نیز دارد؛ برنامه های نمایشی عامل اول برای جذب مخاطب عام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون در انحصار سریال های تکراری

با آنکه صدا و سیما غیر از تفریح و سرگرمی کارکردها و وظایفی چون اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، حرکت در جهت وحدت ملی و ... نیز دارد؛ برنامه های نمایشی عامل اول برای جذب مخاطب عام است.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
title

محمد تقی فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی گفت: دو سالی است که تلویزیون با معضل ریزش مخاطب رو به رو بوده که دلیل آن کاهش بودجه، سلیقه مدیریت ها و تغییر مدیریت کلان این رسانه اعلام می شود.
وی افزود: همه این عوامل دست به دست هم داده تا تلویزیون از داشتن سریال های مهم و جدید کم بهره باشد و به سوی کارهای آیتمی و گفت وگو محور و استودیویی برود؛ در حالیکه مخاطب عام بیشتر خواستار دیدن سریال و مجموعه های نمایشی است.
با وجود نظرهای کارشناسی فراوان در این زمینه، شبکه های ملی و سراسری ایران از شبکه یک تا پنج سیما، از ابتدای سال جاری در انحصار پخش سریال های تکراری ایرانی بوده اند که به نظر می رسد نتیجه سیاست های مدیریت حدود دو ساله محمد سرافراز بر این سازمان باشد.
روند پیچیده بروکراتیک تولید آثار نمایشی در دوران سرافراز که همه آثار غیر از مدیریت گروه های فیلم و سریال شبکه ها باید به تایید مرکز امور نمایشی سیما و در نهایت شورای عالی فیلمنامه نویسی با مدیریت شخص سرافراز می رسید، باعث شد آنتن بسیاری از شبکه ها از سریال خالی باشد.
مسعود صباح مدیر شبکه دو سیما نیز  گفت: در دوره قبل ریاست سازمان، پیش بینی گروه های فیلم و سریال با تاخیر محقق می شد؛ یعنی بروکراسی اداری و تعدد مراجع تصمیم گیری باعث می شد سریال ها در زمان پیش بینی شده به آنتن نرسند.
هر چند موضوع تامین بودجه برای تولید سریال هم که جزء تولیدات الف و الف ویژه در سازمان صدا و سیماست به مساله ای تبدیل شده و در بسیاری موارد سریال ها با مشارکت نهادهای مختلف ساخته می شوند.
شبکه دو سیما از ابتدای سال جاری تنها دو سریال مناسبتی برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان به ترتیب «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی و «برادر» ساخته جواد افشار را پخش کرده و بقیه ایام را به پخش سریال های تکراری از جمله «رهایی» از مسعود تکاور ، «گاهی به پشت سر نگاه کن» ساختع مازیار میری و «دولت مخفی» به کارگردانی عبدالحسین برزی و راما قویدل گذرانده؛ سریالی که اکنون روی آنتن است و پیش از این در سال 1393 پخش شده بود.
شبکه یک سیما در وضعیتی نه چندان متفاوت سریال های «بیمار استاندارد» ساخته سعید آقاخانی را در نوروز و سریال «دور دست ها» ساخته جواد ارشاد را بعد از آن پخش کرد.
با آنکه شبکه یک سیما تا قبل از سریال «دیوار» ساخته سیروس مقدم سریال تکراری پخش نکرده اما مجبور شده باکس خود را با سه سریال خارجی «خط هوایی شمال» بعد از سریال دوردست ها، «صعود» در پی آن و «پلیس مخفی» همزمان با سریال اپیزودیک «چرخ و فلک» پر کند. چرخ و فلک هم که اخیرا از این شبکه برای اولین بار روی آنتن رفت از تولیدات شبکه سه سیما بود و برای پر کردن آنتن به این شبکه آمد.
این شبکه نیز اکنون سریال تکراری «دیوار» از ساخته های سیروس مقدم را که پیش از این در سال 91 پخش شده در آنتن گنجانده است.
شبکه سه که همواره در پخش سریال های جسورانه پیشقدم بود؛ در سال جاری از همه شبکه ها خالی تر بود. این شبکه در ایام نوروز سریال «قرعه» به کارگردانی برزو نیک نژاد را پخش کرد و در ادامه مسابقه «جادوی صدا» را در زمان پخش سریال قرار داد. شبکه سه حتی در ایام ماه رمضان هم سریال جدیدی نداشت و بعد از آن سریال «پریا» را به روی آنتن برد که با پایان یافتن آن هفته گذشته سریال تکراری «پژمان» از این پس روی آنتن این شبکه می رود.
شبکه پنج سیما هم که در سال های آغاز به کار، میزبان هنرمندان مهمی چون اصغر فرهادی با سریال «داستان یک شهر» بود از مدت ها قبل سریال جدیدی پخش نکرده و اکنون هر شب حوالی ساعت 23 سریال «همه چیز آنجاست» به کارگردانی شهرام شاه حسینی را پخش می کند.
البته این منطقی نیست که سریالی با هزینه های گزاف تنها یکبار از تلویزیون پخش شود و تعدد شبکه ها همچنین 24 ساعته شدن آنها ایجاب می کند از بازپخش سریال ها در ساعات مختلف برای پرکردن آنتن استفاده کنند؛ اما وقتی شبکه های سراسری همزمان در یک بازه زمانی سریال تکراری پخش می کنند قطعا میزان مخاطب بیشتر کاهش می یابد.


منبع: ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .