تبیان، دستیار زندگی
آیا مادر و پدرت می دانند که چه قدر آن ها را دوست داری؟ ... دوستانت چه طور؟ ... آیا دوستت را به خاطر خوبی هایش دوست داری؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه تشکر کنیم؟

کلیدهای طلایی فقط برای شما!


چگونه تشکر کنیم؟


آیا مادر و پدرت می دانند که چه قدر آن ها را دوست داری؟ ... دوستانت چه طور؟ ... آیا دوستت را به خاطر خوبی هایش دوست داری؟... فکر می کنی خودت چه خوبی هایی داری؟ توقع داری مردم همین جوری دوستت داشته باشند یا به خاطر خوبی هایت؟

همه ما خوبی را دوست داریم. همه ما از این که در قلب دیگران جا داشته باشیم، خوشمان می آید. ما دوست داریم خوبی های مان دیده شود. اگر کسی خوبی های ما را به زبان بیاورد، خوشحال می شویم. یادمان باشد که ما هم باید یاد بگیریم درباره خوبی های دیگران حرف بزنیم.



کلید اول: فهرست خوبی های فراموش شده


برای شروع، لازم است عادت کنی که خوبی های فراموش شده را ببینی. این کار وقتی ممکن می شود که از دیگران انتظارات زیادی نداشته باشی و هر چیزی را جزو وظایف آن ها حساب نکنی. 
برای این که بتوانی خوبی ها را ببینی، باید فهرستی از خوبی های تکراری و فراموش شده تهیه کنی. در یک دفترچه یا روی برگه ای، لطف ها و مهربانی های هر کس را فهرست کن. وای! ... این دفترچه به ما نشان می دهد که خوبی هارا چه قدر زود نادیده می گیریم!

چگونه تشکر کنیم؟



کلید دوم: کارت تشکر درست کن


با دفترچه ات خودت را عادت می دهی تا بتوانی خوبی های اطرافیانت را ببینی و به خاطر بسپاری. حالا نوبت یک رفتار خوب دیگر است! این که بتوانی احساست را با آن ها در میان بگذاری. روی یک کارت زیبا که خودت آن را درست کرده ای، صفت خوبِ گیرنده و تشکر خودت را بنویس و به او تقدیم کن. مطمئن باش این کارت، برای او ارزش زیادی خواهد داشت
.

چگونه تشکر کنیم؟




کلید سوم: جشن برپا کن

گاهی لازم نیست منتظر بهانه ای مانند روز تولد کسی باشیم تا جشن بگیریم. خوبی های اطرافیان ما بهترین بهانه برای جشن گرفته است. جشن هایی که می تواند خیلی هم ساده برگزار شود. مثلاً تو کیک ساده خوراکی میان وعده ات را به همراه چای برای مادر آماده می کنی و با هم جشن می گیرید. در این جشن به مادرت می گویی که قدر او را می دانی و می توانی فهرست خوبی هایش را از روی دفترچه ات بخوانی. مثلاً به او می گویی: شما در برنامه ریزی کلاس های تابستانی خیلی به من کمک کردید مامان!


چگونه تشکر کنیم؟


کلید یدکی!


گاهی هم به خوبی های خودت فکرکن. دردفترچه خوبی ها، یک صفحه هم برای خودت اضافه کن. خوبی ها و مهربانی های خودت را در این صفحه بنویس. با این کار، خودت را بهتر می شناسی، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنی و خوبی هایت را تکرار می کنی. خوب باش و خوبی ها را فراموش نکن!


چگونه تشکر کنیم؟

کانال کودک و نوجوان تبیان
koodak@tebyan.com
شهرزا فراهانی- نویسنده: لیلا سلیقه دار



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.