تبیان، دستیار زندگی
رمان دو جلدی «از عشقاباد تا عشق آباد» نوشته منصور انوری به تازگی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این کتاب وقایع تاریخی منتج به انقلاب اسلامی را از سال 1342 بیان می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار «از عشقاباد تا عشق آباد» از سوره مهر

رمان دو جلدی «از عشقاباد تا عشق‌آباد» نوشته منصور انوری به تازگی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این کتاب وقایع تاریخی منتج به انقلاب اسلامی را از سال 1342 بیان می‌کند.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان

title
منصور انوری، با بیان اینكه رمان دو جلدی «از عشقاباد تا عشق‌آباد» به تازگی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، اظهار كرد: این رمان را بر اساس مستنداتی از یك اتفاق كه در سال ۱۳۴۲ رخ داده، نوشته‌ام. در آن دوران فرزند كوچك دبیر اول حزب كمونیست تركمنستان فعلی دچار سرطان خون می‌شود و پدربزرگ این كودك كه در دوران جنگ جهانی دوم به همراه ارتش سرخ در مشهد حضور داشته و شاهد شفای بیماری در حرم امام رضا (ع) بوده است، تصمیم می‌گیرد او را برای شفا به بارگاه امام رضا(ع) بیاورد. البته پدر كودك به دلیل اعتقادات كمونیستی با این اقدام مخالفت می‌كند اما پدربزرگ به همراه یكی از دوستانش كودك را به طور مخفیانه وارد ایران می‌كنند. در مسیر حركت آن‌ها به سوی مشهد، این كودك و پدربزرگ شناسایی و مجبور به ترك ایران می‌شوند.

وی همچنین گفت: استواری كه در اوایل دهه 40 شمسی رئیس پاسگاه مرزی باجگیران بود، این داستان را برای یكی از دوستانم تعریف كرده بود و من هم بر اساس شنیده‌هایم از این واقعه و با اضافه كردن حواشی دیگر به این رویداد، اثری داستانی و مستند را خلق كردم.

انوری ادامه داد: این كتاب به موضوعاتی چون زیارت، شفا، مسائل سیاسی و حضور متفقین در ایران می‌پردازد. همچنین در پیرنگ این داستان به وقایع بعد از 15 خرداد، ساواك و مبارزان انقلاب اسلامی اشاره شده است. در واقع كتاب در مقاطع زمانی متفاوت سپری می‌شود.

این نویسنده با اشاره به اینكه محمدحسین لطیفی، كارگردان كشورمان نیز قصد دارد سریالی بر اساس این داستان بسازد، عنوان كرد: در ابتدا فیلم‌نامه این اثر را من نوشتم. اما پس از مدتی متوجه شدم كه آقای لطیفی نگارش این اثر را به حامد عنقا سپرده است. این در حالی بود كه طرح و ایده اثر در اختیار من بود و پیشنهاد ساخت آن را در گفت‌وگویی كه با لطیفی داشتم به ایشان دادم. به هر حال و از آنجایی كه آقای لطیفی و آقای عنقا هر دو سید هستند و هدف من هم تنها تبلیغ دین و بارگاه امام رضا (ع) بوده است، در این زمینه شكایتی نكردم.

«عشقاباد» یا «اشك آباد» پایتخت كشور تركمنستان است كه در عنوان رمان به آن اشاره شده است.

منصور انوری پیش از این نیز با آثار خود به ویژه مجموعه كتاب‌های «جاده جنگ» در مجامع ادبی خوش درخشیده و جوایز و عناوین برتر بسیاری را از آن خود كرده است.


منبع: ایبنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .