تبیان، دستیار زندگی
افراد زیادی هستند كه به واسطه فعالیت های زیادی كه دارند به ظرف غذای مناسبی نیاز دارند تا بتوانند وعده غذایی خود را همراه داشته باشند. سری به بازار زده ایم تا پیشنهادهای موجود را با هم بررسی كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذات یادت نره!

ظرف غذا

افراد زیادی هستند كه به واسطه‌ فعالیت‌های زیادی كه دارند به ظرف غذای مناسبی نیاز دارند تا بتوانند وعده غذایی خود را همراه داشته باشند. سری به بازار زده‌ایم تا پیشنهادهای موجود را با هم بررسی كنیم.

دو جداره‌ها

مهم‌ترین ویژگی یك ظرف غذای مناسب قابلیت گرم نگه‌داشتن مواد غذایی داخل آن و همچنین حفظ این مواد از خطر فساد است. ظروف دوجداره با جلوگیری از تبادل انرژی میان ظرف و بدنه، دمای مواد غذایی شما را به خوبی حفظ می‌كند. غذا در این ظروف بین 5تا 6ساعت گرم می‌ماند و حجمی بین 0/7 تا 1/5 لیتر دارند. جنس داخلی این ظروف استیل و بعضی دیگر آلومینیومی است. گرم‌نگهدارنده‌ها از نظر جنس بدنه به 3دسته استیل، فایبرگلاس و پی‌وی‌سی تقسیم می‌شوند و هر كدام بسته به نوع و مورد مصرف شما ویژگی‌های خاص خود را دارند.

اگر اهل خوردن غذای مفصل هستید ظروف 3‌طبقه به دردتان می‌خورد. البته بهتر است از ظروفی استفاده ‌كنید كه قابلیت تفكیك طبقه‌ها را داشته باشند. اینطوری اگر یك روز خواستید غذای ساده‌ای را همراه خود ببرید لازم نیست كل ظرف را با خود حمل كنید. بعضی از این ظروف 2 یا 3 طبقه مجزا و بعضی دیگر 3تكه اما در یك مجموعه‌ هستند كه در یك محفظه‌ بزرگ قرار می‌گیرند. ظروف داخلی این مجموعه‌ها از جنس پلاستیك و جنس بدنه یكی از 3جنس استیل، فایبرگلاس یا پی وی سی است. قیمت این ظروف از 25هزار تومان شروع می‌شود.

مخصوص كودكان

اگر فرزندی در خانه دارید و فرزندتان در سن رشد است بهتر است از غذای مقوی و سالم تغذیه كند. از طرفی گرسنه ماندن كودكتان در مهدكودك اصلا اتفاق خوبی نیست. ظروف گرم نگهدارنده غذای مخصوص كودكان، گنجایش 7/0لیتر و یك وعده غذای كامل را دارد. این ظروف معمولا 2طبقه هستند، طبقه دوم گنجایش كمی دارد كه مخصوص سالاد یا ماست است. هنگام خرید ظرف برای كودكان به سبك بودن آن توجه زیادی داشته باشید. ظرف غذای سنگین، وزن كیف كودكتان را بالا می‌برد و كودكتان برای حمل‌ونقل آن به زحمت خواهد افتاد.

به همین دلیل شركت‌های سازنده برای سبك‌سازی‌، این ظروف را از جنس پلاستیك می‌سازند پس حواستان باشد اجناس متفرقه خریداری نكنید و ترجیحا ظرف پلی‌پروپیلن بخرید كه هم ‌كم‌خطر و هم قابل بازیافت است. وزن این ظروف از 100گرم شروع می‌شود. قفل‌های نگهدارنده یكی از گزینه‌های مهم هنگام خرید است. از محكم بودن این قفل‌ها مطمئن شوید تا بعدا به دردسر شست‌وشو و تمیز كردن كیف فرزندتان نیفتید. ظروف مخصوص بچه‌ها معمولا در طرح‌ها و رنگ‌های جذابی ساخته می‌شوند تا هم شكل ظاهری زیبایی داشته باشند و هم بچه‌ها را تشویق به خوردن غذا كنند. یكی از گزینه‌های مثبتی كه همراه این ظروف است قاشق و چنگال‌های كوچكی است كه داخل آنها وجود دارد. قیمت این ظرف‌ها از 10هزار تومان شروع می‌شود و بسته به نوع و جنس و امكانات دیگر تا 60هزار تومان نیز می‌رسد.

گزینه‌های فلزی

نوع دیگری از ظروف غذا، از جنس روی و آلومینیوم هستند كه غذا را گرم نگه‌نمی‌دارند اما قابلیت گرم‌شدن روی اجاق گاز را دارند. پیشنهاد می‌كنیم ظروف رویی را انتخاب كنید چراكه هنگام گرم كردن غذا در ظروف آلومینیومی، غذا طعم می‌گیرد و اگر موقع گرم كردن غذا را بسوزانید، عملا دیگر غذایتان به درد نمی‌خورد، زیرا بوی سوختگی را به كل غذا انتقال می‌دهد. در مورد شست‌وشو نیز ظروف رویی راحت‌تر و سریع‌تر از ظروف آلومینیومی پاك می‌شوند. قیمت ظرف غذای رویی از 15هزار تومان و ظرف آلومینیومی از 12هزار تومان شروع می‌شود.

مخصوص مدرسه

كیفیت ساخت بدنه‌ یكی از مهم‌ترین گزینه‌هاست. ظرف غذای بچه‌هایی كه ساعت‌های زیادی را در مدرسه می‌گذرانند بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی است. پس بهتر است ظرف غذایی را انتخاب كنید كه از جنس استیل ضد‌زنگ بوده و مقاومت بالایی داشته باشد. نكته مهم دیگر در انتخاب ظرف برای بچه‌مدرسه‌ای‌ها، انتخاب نمونه‌هایی است كه غذاهای مختلف را جداگانه در خود جای می‌دهند. ظرفیت این ظروف معمولاتا 1لیتر است. قیمت هم از 35هزار تومان شروع می‌شود.

برای خرید بهتر، بدانید

به جنس قفل‌های نگهدارنده توجه كنید و از محكم بودن آنها مطمئن شوید.
اگر ظرف غذای انتخابی‌تان دارای دریچه خروج هوا و بخار اضافی باشد بهتر است.
داشتن بند و دستگیره جهت حمل آسان، برای این ظروف یك گزینه مثبت محسوب می‌شود. درهای نوعی از گرم نگهدارنده‌ها به‌عنوان لیوان استفاده می‌شود كه خریدش یك تیر و دو نشان است.
بعضی از ظروف نگهدارنده دارای واشری برای جلوگیری از نشت دور لبه ظرف هستند. از سالم‌بودن این واشر هنگام خرید مطمئن شوید.

ظرف غذای سبك

برای غذاهای سرد می‌توانید از ظروف نگهدارنده با بدنه پلاستیك استفاده كنید. شاید از نظر شما استفاده از بدنه پلاستیكی یك ضعف بزرگ بشمار بیاید اما نوعی از این ظروف بدنه پلاستیكی بسیار مقاوم دارند و در عین حال بسیار سبك هستند. این بدنه‌ها در دو نوع ضد‌خش و مات و نوعی دیگر براق است.

كیف برای ظرف غذا

بعضی از ظروف گرم نگهدارنده بدون كیف عرضه می‌شوند. اگر خواستید برای ظروف غذایتان كیفی تهیه كنید حتما به اندازه ظرف‌تان توجه داشته باشید و حتی‌المقدور هنگام خرید، ظرف غذا را همراه خود داشته باشید. كیف بزرگ‌تر از ظرف، ظاهر زیبایی نخواهد داشت، كیف كوچك‌تر نیز چون تحت فشار است زود پاره می‌شود و خودتان نیز هنگام گذاشتن ظرف داخل كیف و درآوردن آن، كلافه می‌شوید. كیف‌هایی در بازار وجود دارد كه می‌توانید با باز كردن زیپ‌های آن، از كیف به جای سفره نیز استفاده كنید. هنگام خرید كیف، به سبكی، ضد‌آب بودن و داشتن بند محكم توجه كنید. قیمت این كیف‌ها از 15هزار تومان شروع می‌شود.



منبع: همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.