تبیان، دستیار زندگی
هر كدام از افراد خانه كه بیمار می شوند مادر خانه باید زمان ها و ساعاتی را برای مراقبت و سپری كردن طول درمان آن فرد درنظر بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مریض‌داری آسان

مریض‌داری

هر كدام از افراد خانه كه بیمار می‌شوند مادر خانه باید زمان‌ها و ساعاتی را برای مراقبت و سپری‌كردن طول درمان آن فرد درنظر بگیرد. پس یك خانم كدبانو باید برنامه انعطاف‌پذیری داشته باشد تا هم روند درمانی افراد خانواده به خوبی سپری شود و هم اینكه هیچ‌كدام از كارهای خانه روی زمین نماند. به‌نظر شما وجود چه تدابیری می‌تواند در این زمینه به خانم‌ها كمك كند؟

قبل از مراجعه به پزشك

اگر یكی از اعضای خانواده بیمار شد و احتیاج به مراجعه به پزشك بود؛ سعی كنید قبل از هر كاری با مطب پزشك مدنظرتان تماس بگیرید تا مطمئن شوید در ساعت مورد نظر شما ویزیت انجام می‌شود. تمركزتان را حفظ كنید و دفترچه بیمه، پرونده پزشكی، یا آزمایشی كه فكر می‌كنید ممكن است به تشخیص پزشك معالج كمك كند را همراه خود داشته باشید. اگر فرزند كوچكی دارید كه نمی‌توانید او را همراه خود به بیمارستان و مطب ببرید، در این شرایط با یكی از اقوام یا آشنایان هماهنگ كنید تا چند ساعتی از او نگهداری كنند.

موارد اورژانسی

در بعضی موارد لازم است كه بیمار شما در بیمارستان بستری شود، در شرایط اینچنینی، كارهای خانه و رسیدگی به امور خانه‌داری سنگین‌تر از قبل می‌شود و بیشتر از همیشه اهمیت خود را نشان می‌دهند. می‌توانید برای رسیدگی به امور خانه و استراحت خودتان، ساعاتی را با همسرتان یا یكی از نزدیكان خود هماهنگ كنید تا همه مسئولیت حضور در بیمارستان فقط روی دوش شما نباشد. اگر قرار است كسی به كمك شما بیاید و در كارهای خانه كمك كند، روی درهای كابینت آشپزخانه، ظروف و مواد خوراكی‌ای كه در هر كدام از كابینت‌ها قرار گرفته است بنویسید تا فرد مورد نظر دچار سردرگمی نشود و راحت‌تر مشكلات را رفع و رجوع كند.

غذاهای رژیمی

بسته به نوع بیماری‌ای كه برای هركدام از اعضای خانواده اتفاق می‌افتد، باید رژیم غذایی خاصی درنظر گرفته شود. حواستان باشد كه این موضوع را با پزشك معالج درمیان بگذارید و بایدها و نبایدهای غذایی بیمارتان را در دفترچه‌ای یادداشت كنید. به‌عنوان مثال ممكن است استفاده از انواع ادویه‌جات و گوشت برای مریض شما ممنوع باشد.

این موارد ممنوع و غذاهایی كه پیشنهاد شده است را روی برگه كوچكی یادداشت كنید و در محیط آشپزخانه، قسمتی كه بیشتر در دید شماست، نصب كنید. این روزها كار برای شما كمی سخت‌تر خواهد بود چرا كه مجبورید 2 یا 3نوع غذا برای افراد سالم و فرد مریض خانواده‌تان آماده كنید. می‌توانید برای كم‌كردن كارها، غذاهای خانواده را در حجم بیشتری آماده كنید تا در 2وعده قابل استفاده باشد و شما زمان بیشتری برای رسیدگی به مریض داشته باشید.

داروها را فراموش نكنید

زمان استفاده از داروها بسیار مهم است. اگر نظم زمانی را رعایت نكنید، نتیجه مدنظر را نخواهید دید. داروها را درون ظرف مشخصی روی كابینت یا نقطه‌ای كه بیشتر جلوی چشمان‌تان است قرار دهید، در یك كاغذ زمان و اسم داروی مورد نظر را یادداشت كنید و به حافظه‌تان كمك كنید، با این كار زمان خوردن هر دارو را فراموش نمی‌كنید. اگر فرزند كوچكی در خانه دارید، مطمئن شوید محلی كه برای نگهداری داروها انتخاب كرده‌اید در دسترس كودك شما نخواهد بود.

عیادت‌های با بركت

عیادت از بیمار رسم نیكویی است كه در كنار بهبود درمان جسم بیمار، به بهبودی روحی او نیز كمك می‌كند. در كنار همه كارهای خانه و مریض‌داری‌ها، گوشه ذهن‌تان به این نكته توجه داشته باشید و مقدمات حضور مهمان را خیلی ساده و دور از سختگیری فراهم كنید. پس خودتان را آماده كنید. حواس‌تان به نظم خانه، پذیرایی از عیادت‌كننده و همچنین رسیدگی‌های ظاهری بیمار باشد.

اگر بیمار شما ممنوعیت‌هایی مانند عدم‌مجاورت با گل و گیاهان را دارد، گل‌هایی كه عیادت‌كنندگان می‌آورند را به اتاق فرد بیمار منتقل نكنید. حواس‌تان به اوضاع مریض نیز باشد تا استراحت او به هم نریزد یا در این میان زمان استفاده از قرص‌ها و داروها جابه جا نشود.

از خودتان غافل نشوید

اگر همزمان با كودكتان یا پدر خانواده، شما هم احساس ضعف جسمی می‌كنید، به علائم جسمی خود بی‌توجه نباشید. می‌توانید از پزشك معالج‌تان بخواهید برای شما نیز مقداری داروی تقویتی تجویز كند تا بتوانید همزمان مدیریت همه این كارها را انجام دهید و از لحاظ جسمی دچار مشكل نشوید. اگر بیماری به‌راحتی به دیگران منتقل می‌شود فضای خانه را ضد‌عفونی كنید و استفاده از ماسك برای تنفس در محیط خانه را فراموش نكنید. اجازه بدهید هوای تازه در خانه در جریان باشد تا محیط بسته باعث انتقال بیماری به بقیه اعضای خانواده نشود.



منبع: همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.