تبیان، دستیار زندگی
او برای اسلام به منزله ابوذر زمان بود. زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود. برنده بود و کوبنده امام خمینی (ره)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به سوی خدا می رویم

او برای اسلام به منزله ابوذر زمان بود. زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود. برنده بود و کوبنده

فرآوری: فهیمه السادات آقامیری-بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

به سوی خدا می رویم

به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله طالقانی

مرحوم آیت الله طالقانی در سال 1289 شمسی دیده به جهان گشود. او در خانواده ای اهل علم و فضیلت و دارای روحیات انقلابی و ضد ظلم رشد نمود و ابتدا در محضر پدرش سید ابوالحسن، آغاز به یادگیری مفاهیم اسلامی نمود و تحصیلات دینی خود را در مدارس رضویه و فیضیه تا درجه اجتهاد ادامه داد. ایشان در سال 1318 برای اولین بار خشم خویش را نسبت به رژیم پهلوی با انتشار یک اعلامیه در اعتراض به کشف حجاب ابراز کرد و در پی آن دستگیر و زندانی شد. پس از شهریور 20 با تشکیل گروه های گوناگون سیاسی، مبارزه را به طور رسمی آغاز کرد. ایشان در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت مبارزات ارزنده ای داشت و تلاش های فراوانی در جهت احقاق حق ملت مسلمان ایران از چنگال استعمارگران انجام داد.

آیت الله طالقانی از طرفداران دکتر مصدق و از اعضای جبهه ملی بود و در دوران پس از کودتای 28 مرداد به فعالیت در نهضت مقاومت ملی پرداخت او در سال 1339 جزء هیئت موسس جبهه ملی دوم بود و در کنگره 1341 جبهه ملی از سوی شرکت کنندگان در کنگره به عضویت در شورای مرکزی انتخاب شد. آیت الله طالقانی سخنرانی افتتاحیه کنگره جبهه ملی ایران را انجام داد.

خصوصیت انقلاب اسلامی اینست که ما رهبران مذهبی هیچ داعیه حکومت برای خودمان نداریم و نمی خواهیم حاکم باشیم. انقلابی است که از همه مردم شروع شده و برای همه است و هیچ حزب و جمعیت و فردی حق این را ندارد که در این انقلاب سهم بیش تری را برای خود قائل باشد و از این جهت حکومت را در انحصار خودش دربیاورد.

پس از جریانات کودتای 28 مرداد، مرحوم طالقانی به مبارزات خود ادامه داد تا اینکه ساواک، ایشان را به جرم مخفی کردن نواب صفوی در خانه اش، دستگیر کرد و بار دیگر به زندان افکند. پس از شکل گیری نهضت امام خمینی، به پیروی از ایشان به مخالفت با رژیم ستمگر پهلوی پرداخت و در همان سال به زندان افتاد. پس از آزادی، مجددا در جریان 15 خرداد دستگیر و به ده سال زندان محکوم شد. این مجاهد کبیر در زندان نیز دست از مبارزه و ارشاد برنداشت. رفتار و گفتار مناسبش حتی روی مأموران زندان اثر مثبت داشت و در همین دوران زندان، با نوشتن تفسیر پرتوی از قرآن سعی در آشنا کردن افراد به عظمت و سازندگی قرآن کرد.

ایشان در سال 46 به واسطه فشارهای داخلی و خارجی بر رژیم شاه، از زندان آزاد شد اما دست از مبارزه نکشید و در آستانه سال 1350 همزمان با برگزاری جشن های 2500 ساله شاهنشاهی بار دیگر دستگیر و به مدت سه سال در زابل و 18 ماه در بافت کرمان در بدترین شرایط به حالت تبعید به سر برد. در سال 1354 مجددا توسط ساواک گرفتار و به 10 سال زندان محکوم گردید. آیت الله طالقانی در آستانه انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد و نهایت تلاش خود را جهت پیروزی انقلاب نمود و پس از پیروزی به ریاست شورای انقلاب برگزیده شد.

در انتخابات خبرگان قانون اساسی نیز به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب گردید. ایشان در اوایل مرداد ماه 1358 از سوی امام خمینی مأمور بر پایی نماز جمعه گردیدند و اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب را در 5 مرداد 1358 در دانشگاه تهران اقامه کردند. سرانجام در سحرگاه 19 شهریور ماه 1358 این عالم مجاهد پس از سال ها فعالیت علمی و مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی و عمری تلاش خستگی ناپذیر در راه پیاده کردن اسلام ناب در اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.


منابع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پارسینه ، همشهری آنلاین