تبیان، دستیار زندگی
شد الازهر در یکی از بزرگترین پروژه های جهان اسلام اقدام به تأسیس پایگاه اینترنتی کرده است تا نسخه های دیجیتالی کتابخانه عظیم و کمیاب خود را در اختیار کاربران اینترنتی قرار دهد. به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر&qu...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخانه دیجیتالی دانشگاه الازهر راه اندازی شد

الازهر در یکی از بزرگترین پروژه های جهان اسلام اقدام به تأسیس پایگاه اینترنتی کرده است تا نسخه های دیجیتالی کتابخانه عظیم و کمیاب خود را در اختیار کاربران اینترنتی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر"، شیخ محمد سیدطنطاوی، روز گذشته در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت، کابران اینترنتی سراسر دنیا ازطریق این پروژه می توانند به 42 هزار نسخه خطی و 128 هزار کتاب دانشگاه الازهر، کهپس از کتابخانه اسکندریه دومین کتابخانه بزرگ مصر تلقی می شود دسترسی داشتهباشند.

این پروژه که 5 میلیون دلار هزینه در برداشت، ترجمه هایدیجیتالی نسخ خطی الازهر را به زبانهای گوناگون در اختیار کاربران قرار داده کهبرخی از آنها 1400 سال قدمت دارند.

دکتر عبدالله الکاران، مدیر اجرایی دهکده معرفت دبی و مدیرپروژه آموزش فن آوری اطلاعات شیخ محمد ابن رشید آل مکتوم، گفت، این کتابخانهدیجیتالی بزرگترین پروژه ای است که تا کنون نسخ خطی را اسکن کرده است.

وی افزود، تا کنون این پروژه 14 هزار متن را که در برگیرنده 900هزار صفحه بوده اسکن کرده است.

این پروژه در سال 2000 تحت حمایت ولیعهد دبی و شیخ محمد ابنرشید آل مکتوم، وزیر دفاع عمارات متحده عربی آغاز شد.

بر اساس گزارش اسلام آن لاین ، شیخ طنطاوی گفت این پروژه عظیمبه عنوان صدای اسلام در اختیاردنیا قرار خواهد گرفت .

طنطاوی اضافه کرد، اینپایگاه اینترنتی به مثابه دروازه ای برای مردم در سراسر جهان محسوب می شود تادرباره میراث و تمدن اسلامی مطالب تازه ای بیاموزند.

شیخ محمد طنطاوی در ادامه اظهارات خود خاطر نشان ساخت، اینپروژه امکان پاسخگویی به سوالات دینی و یا فتوا از طریق پست الکترونیکی را نیز میسرساخته است.

دانشگاه الزهر اخیراً اقدام به تأسیس یک شبکه ماهواره ای کردهاست تا با حملات ضد اسلامی مبارزه کرده و به برجسته کردن جوهر حقیقی اسلام به عنواندین صلح و تساهل بپردازد.