تبیان، دستیار زندگی
قوانین الاهی دارای فلسفه و حکمت های گوناگونی هستند و به هیچ وجه بی پایه و بی حکمت وضع نشده اند، اگر چه ما نتوانیم این حکمت ها را کشف کنیم، ولی از آن جا که می دانیم خدای حکیم و عادل هیچ قانونی را بی حکمت برای بشر قرار نمی دهد، باید به هر حکمی که در چار چوب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا استفاده از ظروف طلا حرام است؟

قوانین الاهی دارای فلسفه و حکمت های گوناگونی هستند و به هیچ وجه بی پایه و بی حکمت وضع نشده اند، اگر چه ما نتوانیم این حکمت ها را کشف کنیم، ولی از آن جا که می دانیم خدای حکیم و عادل هیچ قانونی را بی حکمت برای بشر قرار نمی دهد، باید به هر حکمی که در چار چوب قرآن و روایات صحیحه، عقل و علوم قطعی به دست آمده باشد ملتزم باشیم.

فرآوری : حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

ظروف طلا

گذشته از این می توان گفت یکی از حکمت های تشریع این احکام، نوعی تعدیل اقتصادی و از بین بردن فاصله طبقاتی و برقراری امنیت روحی و روانی مردم و جامعه به خصوص قشر کم در آمد است.

قوانین الاهی دارای فلسفه و حکمت های گوناگونی هستند و به هیچ وجه بی پایه و بی حکمت وضع نشده اند. دستورات اسلامی تابع علل واقعی هستند و ریشه در واقعیات جسمی، روحی، اقتصادی، اجتماعی و ... دارند. اصولاً ارزش اعمال انسان به میزان آگاهی و ایمان او وابسته است و این مستلزم بررسی و کاوش از فلسفه احکام و قوانین دینی است که بدانیم این قوانین برای چه نهاده شده و ما را به چه سمت و سویی هدایت می کنند. منتها در شناخت اسرار و فلسفه احکام نباید کشفیات علوم جدید را کافی دانست و بر اساس آخرین دست آوردهای علمی جهان دانش به قضاوت درباره احکام و قوانین الاهی نشست؛ چون اولاً: قوانین الاهی با توجه به تمام جنبه های روحی و جسمی و ... انسان بنا نهاده شده اند.

ثانیاً: باید اعتراف کنیم که شناخت ما از جهان پیرامون و از جمله درک و اطلاعات علمی بشر از واقعیات پیچیده روحی و روانی ...انسان، بسیار اندک است.

باید اعتراف کنیم که شناخت ما از جهان پیرامون و از جمله درک و اطلاعات علمی بشر از واقعیات پیچیده روحی و روانی ...انسان، بسیار اندک است.

پیامبر اکرم در سخنی می فرمایند: "ای مردم شما مانند مریضی هستید و خداوند جهانیان همانند طبیب به درمان شما پرداخته است".

روشن است که هر مریضی وقتی به قدرت علمی و تخصصی یک پزشک ایمان داشته باشد هر نسخه ای که او برایش تجویز کند بدون چون و چرا استفاده می کند گرچه مریض نداند داروهای رنگارنگ چه اثری و چه نقشی از نظر علم بیولوژی در او ایجاد می کنند، ولی چون تشخیص طبیب را صحیح می داند به نسخه او دل می دهد. بله اگر درباره داروها و نقش و فلسفه تجویز آنها مطالعه کند خوب است، اما نباید این باور را داشت که اگر به فلسفه وجودی آنها پی نبردم نباید به آنها عمل کنم؛ چون باید باور کنیم که علم و دانش بشری به اندازه ای نیست که بتواند فلسفه تک تک قوانین الاهی را کشف و درک کند.

بنابراین، ما در چار چوب قرآن، روایات صحیح، عقل و علوم قطعی هر حکمی را که به دست آوردیم باید به آن ملتزم باشیم، گر چه فلسفه و پیامدهای آن را ندانیم.

بنابراین، ما در چار چوب قرآن، روایات صحیح، عقل و علوم قطعی هر حکمی را که به دست آوردیم باید به آن ملتزم باشیم، گر چه فلسفه و پیامدهای آن را ندانیم.

البته یک اثر روشن حرمت استفاده از ظروف طلا و نقره، آن است که نوعی تعدیل اقتصادی و کم شدن فاصله طبقاتی را باعث می شود و همین موجب خواهد شد که فقرا احساس حقارت نکنند و از این طریق؛ امنیت روانی، اجتماعی و اقتصادی جامعه تأمین شود. چنان که در روایت به آن اشاره شده است: "ظروف طلا و نقره را کسانى به کار می برند که به خدا یقین ندارند".


منابع:

[1] "ایها الناس انتم کالمرضی و ربّ العالمین کالطبیب". طبرسی، احمد بن علی، احتجاج، بیروت، دارالنعمان، ج 1، ص 45؛ میرزا حسین نوری، مستدرک الوسائل، قم ، آل البیت، چاپ دوم 1408، ج 3، ص 177.
[2] دشتی، محمد، فلسفه اجتهاد و تقلید، قم، مؤسسه تحقیقاتی امیر المؤمنین، چاپ اول، ص 163؛ مطهری، مرتضی، اسلام و نیازهای زمان، تهران، صدرا، چاپ شانزدهم، ص 20؛ هادوی تهرانی، مهدی، باورها و پرسشها، قم، خانه خرد، چاپ سوم، ص 51 - 55.
[3] کلینی، کافی، ج 2، ص 268، ح 7، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1365ش. "عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ مُوسَى بْنِ بَکْرٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ آنِیَةُ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ مَتَاعُ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ".

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.