تبیان، دستیار زندگی
با توجه به افزایش میزان استفاده از سوخت های فسیلی و افزایش آلودگی هوا ما تصمیم گرفتیم که از روغن های پسماند دور ریز که هیچ استفاده ای ندارند بایودیزل تولید کنیم. هدف استفاده از گلیسیرین حاصل از فرآیند تولید بایودیزل بود زیرا در این فرآیند گلیسیرین دور...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خالص سازی گیلیسیرین و بازیافت الکل دستاورد برتر دوره دوم سیمای نور

خالص سازی گیلیسیرین و بازیافت الکل دستاورد برتر دوره دوم سیمای نور

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: تولید بایودیزل از روغن پسماند و بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی، خالص سازی گیلیسیرین و بازیافت الکل آن
نام مدرسه: سیمای نور
نام استاد: خانم نرگس احمد آقایی
دانش آموزان: سارا جوادی، نازنین پیامی، دنیا محمودی

چکیده:

با توجه به افزایش میزان استفاده از سوخت های فسیلی و افزایشآلودگی هوا ما تصمیم گرفتیم که از روغن های پسماند دور ریز که هیچ استفاده ای ندارند بایودیزل تولید کنیم. هدف استفاده از گلیسیرین حاصل از فرآیند تولید بایودیزل بود زیرا در این فرآیند گلیسیرین دور ریخته می شود در حالی که کاربرد های زیادی به ویژه کاربرد های آرایشی بهداشتی دارد و در صورتی که آن را خالص سازی کنیم می توانیم کمک بزرگی به اقتصاد کشور انجام دهیم. مرور منابع و خواندن


مقالات مختلف نشان می دهد که روش های زیادی برای خالص سازی وجود دارد. روش جذب سطحی) ترانس استریفیکشن ( روشی ارزان و در دسترس محسوب می شود و ما برای این عمل دو ماده زئولیت و کربن فعال را که هردو ارزان هستند و به آسانی به دست می آیند را مورد مصرف قرار دادیم. در نهایت تلاش داریم که درصد خالص سازی گلیسیرین را به 39 % رسانده، حتماً ایده ال و استاندارد بودن سوخت را تایید کنیم.

برای این کار ما ابتداروغن پسماندمان را خالص سازی کرده، بایودیزل را بدست آوردیم. سپس به جدا سازی گلیسیرین مورد نظر که دارای ناخالصی بود از بایودیزل پرداختیم. پس از اندازه گیری خواص فیزیکی و شیمیایی گلیسیرین به دو روش سنتی و صنعتی با استفاده از زئولیت و کربن اکتیو گلیسیرین حاصل را خالص سازی کردیم و پس انجام آزمایشات مربوط به اندازه گیری درصد خلوص متوجه شدیم که خلوص محصول نهایی 39 % می باشد.

خالص سازی گیلیسیرین و بازیافت الکل دستاورد برتر دوره دوم سیمای نور
گازویئل

هدف کلی: خالص سازی گلیسیرین حاصل از بایودیزل تولید شده از روغن پسماند.

هدف جزئی:
آشنایی با بایودیزل
آشنایی با دانشمندانی که موفق به تولید بیودیزل شدند.
آشنایی با روش های تولید بایودیزل و محصولات آن.
آشنایی با گلیسیرین.
آشنایی با ویژگی های فیزیکی و شیمیایی گلیسیرین.
آشنایی با عدد اسیدی.
آشنایی باعدد قلیایی.
آشنایی با نقطه ریزش و ابری شدن.
آشنایی با ویسکوزیته و اندازه گیری آن.
آشنایی با کربن اکتیو.
آشنایی با زئولیت.
آشنایی با مخلوط و روش های جداسازی آن.
آشنایی با خالص سازی.
آشنایی با جذب سطحی.
آشنایی با روش های اندازه گیری خلوص مواد.

خالص سازی گیلیسیرین و بازیافت الکل دستاورد برتر دوره دوم سیمای نور
تصویر مراحل تقطیر

بیودیزل چیست؟
بیودیزل  (منو اکلیل استر) یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن های گیاهی ساخته می شود. بیودیزل درست مانند گازوئیل نفت در موتورهای احتراقی کار می کند و برای این کار اصولاً هیچگونه تغییر موتوری لازم نیست. بیودیزل، ظرفیت و دامنه کار گازوئیل را حفظ می کند.

خالص سازی گیلیسیرین و بازیافت الکل دستاورد برتر دوره دوم سیمای نور
تصویر نمونه ای از استخراج

استفاده از بیودیزل در یک موتور گازوئیلی معمولی منجر به کاهش اساسی هیدروکربن های نسوخته، منواکسید کربن و ذرات معلق می شود. خروج اکسیدهای نیتروژن بسته به سیکل کاری و روش های آزمایشی، کمی کاهش و یا افزایش می یابد. با به کاربردن این سوخت، از سهم کربن موجود در ذرات معلق کاسته می شود (چون اکسیژن موجود در بیودیزل احتراق کامل به CO2 را ممکن می سازد) بخش سولفات از بین می رود زیرا در این سوخت اصلاً سولفور وجود ندارد اما قسمتی محلول یا هیدروکربن به همان صورت باقی می ماند یا افزایش پیدا می کند، بنابراین بیودیزل باتکنولوژی جدیدی مانند کاتالیست ها که از ذرات محلول گازوئیل می کاهند نه کربن جامد و EGR2 با کربن کمتر عمر موتور بیشتر می شود بسیار خوب کار می کند.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی