تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته پایتخت افغانستان شاهد 3 حمله انتحاری بود، حملاتی تکراری با دلایل و ریشه های تکراری و بی توجهی تکراری حکومت مرکزی جهت مقابله با آن.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدیث مکرر حملات انتحاری و گوش ناشنوای حکومت

روز گذشته پایتخت افغانستان شاهد 3 حمله انتحاری بود، حملاتی تکراری با دلایل و ریشه های تکراری و بی توجهی تکراری حکومت مرکزی جهت مقابله با آن.

فرآوری: قبس زعفرانی - بخش سیاست تبیان

حدیث مکرر حملات انتحاری و گوش ناشنوای حکومت

ساعت 3:40 دقیقه عصر دیروز (دوشنبه) دو حمله کننده انتحاری در شهر کابل، نیروهای امنیتی افغانستان را در نزدیکی وزارت دفاع و مقابل حوزه دوم امنیتی پولیس این کشور هدف قرار دادند تا در اثر آن 24 نفر کشته و بیشتر از 115 نفر زخمی شوند، درحالی که سید زمان، آمر حوزه دوم امنیتی شهر کابل، جنرال رازق پنجشیری، فرمانده لوای حمایه وزارت دفاع ملی و مولانا صادق، مدیر شهری ریاست امنیت کابل نیز از جمله کشته شدگان بوددند.
مهمترین دلیل افزایش تعداد قربانیان در حملات انتحاری روز گذشته وقوع آنها در مناطق پر ازدحام و پر رفت و آمد بود. محل این دو حمله، ایستگاه انتقال باشندگان مناطق شرقی هودخیل و ارزان قیمت کابل بود.
حمله کننده نخست زمانی خود را انفجار داد که کارمندان وزارت دفاع در حال بیرون شدن از این وزارت بودند. حمله کننده دوم نیز زمانی مواد منفجره همراه خود را منفجر ساخت که نیروهای امنیتی به کمک کشته و زخمی های حمله اول شتافته بودند. احتمالن آمر حوزه و دیگر مسوولان حوزه دوم امنیتی پولیس کابل، نیز در جریان حمله دوم کشته شدند.
سومین انفجار
انفجار سوم حوالی ساعت یازده شب رخ داد که به گفته شاهدان صدای آن در حوزه چهارم شهر کابل نیز شنیده شد و به گفته یک مسوول امنیتی در حوزه چهارم شهر کابل این انفجار برخاسته از بمب گذاری انتحاری نزدیک وزارت داخله سابقه افغانستان بود و به اندازه قوی بود که ده ها کیلومتر دورتر از محل رویداد صدای ان به گوش رسید و موجب شکسته شدن شیشه های منازل شد.
این انفجارهای انتحاری ماموران امنیتی را وادار به بستن جاده های منتهی به محل انفجار و منع رفت و آمد در آنها کرد. در مقابل بسیاری از کاربران افغان شبکه های اجتماعی در اعتراض به ناامنی های اخیر کابل خواستار برکناری فرمانده پولیس این شهر شدند.
 این کاربران علت این درخواست را عدم توانایی فرمانده پولیس کابل جهت تامین امنیت و مدیریت نیروهای پولیس پایتخت در جلوگیری از حملات شورشیان اعلام کردند.
حدیث مکرر حمله به کابل
این اولین بار نیست که طی سال جاری شهر کابل هدف حملات تروریستی و انتحاری طالبان و همچنین داعش قرار می گیرد، بلکه باید گفت، رخ دادن این حملات می رود تا به امری عادی در پایتخت تبدیل شود.
در اثبات این مدعا کافی به دو حمله بزرگ انتحاری رخ داده در یازدهم و دوم ماه اسد گذشته و حمله انتحاری انجام شده در روز دهم ماه سرطان گذشته اشاره کرد که هریک به تنهایی صدها کشته و زخمی از خود برجا گذاشتند.
31 حمله در سال جاری علیه کابل
نگاهی به رویدادها و جمع بندی آمار و ارقام نشان می دهد که شهر کابل طی سال جاری خورشیدی 31 بار مورد حمله انتحاری و تروریستی طالبان و داعش قرار گرفته و اکثر کشته ها و زخمی  های این حملات را نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان تشکیل می دادند.
ضعف حکومت مرکزی در کابل
ادامه حملات انتحاری و تروریستی طالبان در مناطق مختلف پایتخت موجب شده ترس و وحشت بر اهالی شهر سایه افکن شود. حملات انتحاری روز گذشته که در چند متری ارگ ریاست جمهوری، مقر مقام های ارشد امنیتی افغانستان را هدف گرفت، پرده از شکاف و ضعف بزرگ امنیتی مرکز برمی دارد.
طی پنج ماه نخست سال روان، این چهارمین حمله بزرگ و موفق طالبان علیه نیروهای امنیتی افغانستان در کابل به شمار می آید. حملات طالبان، در کنار حمله تروریستی داعش به اعضای جنبش روشنایی در کابل نشان می دهد، مقام های درجه اول امنیتی این شهر کاملا به اوضاع بحرانی و شرایط حساس پایتخت بی توجه هستند و چنان عاجز و ناتوان شده اند که حتی نمی تواند، بینند، عناصر انتحاری و تروریستی طالبان و داعش به 100 متری دروازه ارگ ریاست جمهوری رسیده و به راحتی افسران بلند پایه امنیتی کشور را هدف می گیرند.
عوامل تشدید حملات تروریستی و انتحاری
گزارش های انتشار یافته به  دو عامل بسیار مهم در تبیین و تشریح دلایل تشدید و افزایش حملات تروریستی و انتحاری علیه شهر کابل و همچنین هدف گیری نیروهای امنیتی اشاره می کندد:
یک: چالش بزرگ بی سوادی که بیشتر از هفتاد درصد نیروهای پولیس افغانستان را دربر می گیرد
دو: فساد اداری که وسعت و انتشار آن در نهادهای حکومتی و ادارات دولتی آشکارا قابل مشاهده است
سه: سقوط مناطق اطراف پایتخت که موجب تشدید نا امنی در کابل شده است، گسترش نا امنی در ولایت های مختلف افغانستان، از جمله در ولایت های اطراف کابل و نزدیک به آن مانند ولایات شمالی کندز، تخار، بغلان، و ولایت جنوبی هلمند است که چندین ولسوالی این ولایت ها به دست طالبان سقوط کرده و تاکید می کند، شکاف چالش ها و مشکلات امنیتی به شدت دهان باز کرده و ادامه بی تفاوتی و بی توجهی دولت مرکزی، کشور را در آستانه فروپاشی و سقوط قرار خواهد داد.

منابع:  آوار - طلوع نیوز