تبیان، دستیار زندگی
ست حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی در پاسخ استفتایی مبنی بر حكم شرعی مهریه خانمی كه مهریه‌اش را یكصد و بیست و چهار هزار سكه بهار آزادی قرار داده بود، مهریه‌های كلان را باطل و منصرف به مهرالمثل دانستند. دفتر حضرت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهریه‌های كلان باطل است

حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی در پاسخ استفتایی مبنی بر حكم شرعی مهریه خانمی كه مهریه‌اش را یكصد و بیست و چهار هزار سكه بهار آزادی قرار داده بود، مهریه‌های كلان را باطل و منصرف به مهرالمثل دانستند.
دفتر حضرت  آیت الله مكارم شیرازی امروز با ارسال نمابری به پایگاه اطلاع‌رسانی رسا، متن این استفتا و فتوای این مرجع تقلید را چنین بیان داشت:
سئوال: اخیراً در رسانه‌ها خبر شگفت‌آوری منتشر شد كه خانمی یكصد و بیست و چهار هزار سكه بهار آزادی! مهر خود قرار داده، سپس بر اثر ناسازگاری آن را به اجرا گذاشته و چون شوهر به طور یقین نمی‌توانسته آن را بپردازد، دادگاه آن را تقسیط كرده كه هر ماه یك سكه بپردازد كه مدت آن بیش از ده هزار سال می‌شود، آیا چنین چیزی شرعاً صحیح است؟
جواب: مهریه‌های كلان مانند آنچه در بالا آمده و حتی كمتر از آن، باطل است و تبدیل به مهرالمثل می‌شود، زیرا اولاً هیچ‌كس در این موارد قصد جدی ندارد و به فرض كه قصد جدی داشته باشد، جنبه سفهی دارد و باطل است و با توجه به باطل بودن مهریه مزبور وظیفه زوج آن است كه «مهرالمثل» را بدهد، یعنی مهر افرادی همانند او به حسب متعارف در میان مردم، كه گاه یكصد و ده سكه بهار آزادی یا مقداری بیشتر و كمتر است و بیش از آن را زوجه نمی‌تواند مطالبه كند و ان‌شاءالله قضات محترم به این نكته توجه دارند.