تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبلی با عنوان "درمان بیماری ها با طب سنتی (1)" درباره ی درمان تعدادی از بیماری ها برای شما صحبت شد. در این مقاله نیز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان بیماری ها با طب سنتی(2)

ادویه

در مطلب قبلی با عنوان "درمان بیماری ها با طب سنتی (1)" درباره ی درمان تعدادی از بیماری ها برای شما صحبت شد. در این مقاله نیز مداوای یک سری از بیماری های دیگر را برای شما بیان می کنیم.

سرماخوردگی و آنفلوانزا:

بسیاری از ما تصور می‌كنیم كه هنگام سرماخوردگی باید از خوردن ترشی، ادویه‌جات و ... خودداری كنیم، اما دكتر "گریفیتز" نظریه جالبی دارد كه خلاف این باورهای قدیمی است. با خوردن مواد ادویه‌دار مثل كاری، مخاط و ترشحات جریان پیدا می‌كنند و گرفتگی بینی ، عفونت گوش و احتقان ریه تسكین پیدا می‌كند.

در هنگام سرماخوردگی مصرف سیر را هم فراموش نكنید. سیر اثرات ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باكتری دارد و آنتی‌اكسیدانی قوی به شمار می‌رود، به این دلیل در درمان عفونت و تقویت ایمنی موثر است.

بوی بدن:

بوی بد بدن مشكلی است كه بیشتر در فصل تابستان و هوای گرم موجب عذاب افراد می شود. در هر حال این توصیه را برای روز‌های گرم سال به خاطر داشته باشید: یك قاشق چای خوری جوش‌شیرین را زیر بغل و روی پاهای خود بپاشید. این ماده، یك ضد عرق طبیعی است و میزان رطوبت طبیعی تولید شده در بدن را كم می‌كند.

تب یونجه (آلرژی فصلی):

یك چای كیسه‌ای را در آب سرد خیس كرده و در دستمال كاغذی بپیچید و بر روی چشم ها بگذارید تا خارش ناشی از آلرژی فصلی یا سرماخوردگی تسكین پیدا كند. دكتر "چارلز سیمناف" از دانشگاه منچستر معتقد است اسید تانیك موجود در چای در كاهش خارش موثر است. استفاده از وازلین در سوراخ‌های بینی هم در این مورد خالی از فایده نیست.

متخصصان معتقدند از آنجایی كه مواد حساسیت‌زا به وازلین می‌‌چسبند و وارد بدن نمی‌شوند، نمی‌توانند واكنش حساسیتی را شروع كنند. برای بهره‌مندی از این خاصیت كافی است هر دو ساعت یك بار وازلین باقی مانده را از بینی پاك كنید و دوباره بینی خود را با وازلین چرب كنید.

تهوع:

زنجبیل حالت تهوع را برطرف می‌كند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف تنها یك گرم پود‌ر زنجبیل قبل از سوارشدن در كشتی تا 40 درصد علائم بیماری مسافرت و تا 70 درصد استفراغ را كاهش می‌دهد.

مصرف زنجبیل در رفع تهوع صبحگاهی(ویار) در بارداری نیز بسیار موثر است. از آنجا كه كاهش قند خون باعث بروز تهوع می‌شود، به زنان باردار توصیه می شود از شیرینی زنجبیلی استفاده كنند، چون در این صورت قند خون آنها افت نمی‌كند.

آرتریت (التهاب مفصل):

عسل و سركه سیب از جمله ضد التهاب‌های قوی هستند. بنابراین اگر از درد مفاصل رنج می‌برید، یك قاشق مرباخوری عسل را با یك قاشق مرباخوری سركه سیب مخلوط كنید و این معجون را صبح‌ها مصرف كنید تا درد مفاصل ناشی از آرتریت تسكین یابد.

تغییر رنگ دندان‌ها:

دكتر "فیل استیمر" از كلینیك دندان پزشكی لندن توصیه می‌كند برای پیشگیری از تغییر رنگ دندان‌ها بعد از نوشیدن چای و قهوه، آدامس بدون قند(sugar free) بجوید. آدامس جریان بزاق را زیاد می‌كند و با شست‌وشوی دهان مانع ایجاد لكه می‌شود.

سردرد:

بسیارند كسانی كه اگر یك روز نوشیدن چای را فراموش كنند، عقوبت ناخوشایندی چون سردرد در انتظارشان است. اما ظاهرا نوشیدن چای در درمان سردرد كسانی كه به نوشیدن آن عادت ندارند هم مفید است.

دكتر "جین كلارك" متخصص تغذیه برای درمان سردرد راهكار راحتی دارد: "با شروع اولین علائم سردرد چای بنوشید".

این متخصص، عمده علل سردرد را به گشادی یا تنگی عروق خونی مغز نسبت می‌دهد و معتقد است، كافئین این تغییرات را برطرف می‌كند.

جرم گوش:

4 بار در روز چند قطره روغن زیتون را در گوشتان بچكانید تا جرم گوش نرم شود . دكتر "بایروم" معتقد است این ماده از داروهای شیمیای که برای درمان این مشکل وجود دارند، مفیدتر است.

دندان درد:

اگر می‌خواهید دندان درد شما فورا خوب شود، پنبه را به عصاره گل میخك آغشته كرده و روی دندان دردناك خود بگذارید. البته دقت كنید این ماده بیش از دو دقیقه روی دندان نماند، چون باعث التهاب لثه می‌شود .

پزشكان آلمانی از این گیاه، داروی بی‌حسی تهیه كرده‌اند.

درد پشت:

برای تسكین درد پشت، وردنه را روی زمین گذاشته و در حالی‌كه پشت تان را روی آن گذاشته‌اید دراز بكشید. به این ترتیب وردنه بین شانه‌ها قرار گرفته و به صورت شكل T انگلیسی عمود بر نخاع  قرار می‌گیرد.

اگر بدن تان را روی آن به حالت بالا و پایین حركت دهید باعث تسكین تنش عضلانی می‌شود.

ترجمه: فرشته آل‌علی
منبع : msnbc.com

* مطالب مرتبط:

غذاها با طبیعت گرم و سرد در طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.