تبیان، دستیار زندگی
باریجه به صمغ تعدادی از گیاهان جنس Ferula اطلاق می شود که همگی به خانواده جعفری یا چتریان (Umbelliferae) یا Apiacea تعلق دارند. این خانواده دارای 275 جنس و 2850 گونه است. جنس Ferula دارای 133 گونه است که صمغ F.gumosa تحت نام باریجه در ایران معروف است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت پماد از گیاه دارویی بالامبو (باریجه) دستاورد برتر دوره دوم ضحی

ساخت پماد از گیاه دارویی بالامبو (باریجه) دستاورد برتر دوره دوم ضحی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: ساخت پماد ترمیم کننده زخم از گیاه دارویی بالامبو (باریجه)
نام مدرسه: ضحی
نام استاد: خانم ریحانه خیاط ماهر
دانش آموزان: صدف فرازی، نگار آقامیری، یاسمین فلاح

چکیده:

باریجه به صمغ تعدادی از گیاهان جنس Ferula اطلاق می شود که همگی به خانواده جعفری یا چتریان (Umbelliferae) یا Apiacea تعلق دارند. این خانواده دارای 275 جنس و 2850 گونه است. جنس Ferula دارای 133 گونه است که صمغ F.gumosa تحت نام باریجه در ایران معروف است. این گیاه در مناطق بومی ایران به نام های دیگری نیز خوانده می شود که عبارتست از: بالامبو، بالامو، بالیجه، قاسنی و بارزرد.

گیاهان این خانواده اکثراً علفی دو ساله یا چندساله با ساقه های میان تهی هستند. در منابع علمی خارجی گیاه بالامبو در سال 1884 در نواحی شمال ایران به نام فردی موسوم به Buhse به ثبت رسید و نامگذاری شده است. بالامبو گیاهی است چندساله و دارای ساقه های ضخیم به ارتفاع 3-8/0 متر، برگها به رنگ سبز مایل به خاکستری و به طول 30 سانتی متر و پوشیده از تارهای ریز و کوتاه، گل ها زرد رنگ و مجتمع به صورت خوشه های مرکب متورم است، میوه بیضی دراز و دارای کناره ای باریک از نصف قسمت محتوی دانه است. گونه های مختلف جنس Ferula در اکثر نقاط ایران در ارتفاعات بالای 2000 متر و شیب های شمالی در مازندران، دره هراز، اطراف دماوند، بین تهران و فیروزکوه، دره لار، سمنان، ارتفاعات خراسان، فارس، اصفهان، سمیرم، دامنه های کوه دنا، لرستان، آذربایجان، کوه های تفرش و ساوه پراکنش دارد. بیشترین بهره برداری از استان تهران و خراسان به عمل می آید.

ساخت پماد

برای ساخت پماد از پایه پماد اوسرین استفاده شد. چرب بودن اوسرین به حل شدن شیره بالامبو در پماد کمک می کند و از این جهت پایه مناسبی برای پماد محسوب می شود. هدف آزمایش ساخت سه درصد مختلف از پماد حاوی شیره بالامبو بود که این سه درصد عبارت بودند از: 5، 10 و 20 درصد. اوسرین موجود به سه قسمت 15 گرمی تقسیم شد و هر قسمت داخل قوطی جداگانه ای ریخته شد. برای ساخت پماد 5 درصد 75/0 گرم از شیره بالامبو، برای پماد 10 درصد 5/1 گرم شیره و برای پماد 20 درصد 3 گرم شیره وزن شد و در داخل قوطی ها ریخته شد. شیره و پایه پماد درون هر ظرف کاملاً با هم مخلوط شدند تا پماد یکدستی حاصل شود.

ساخت پماد از گیاه دارویی بالامبو (باریجه) دستاورد برتر دوره دوم ضحی


نحوه مقید کردن و بیهوش کردن موش ها:
برای مقید کردن موش ها، حیوان را از انتهای دم گرفته و از قفس خارج می كنیم سپس حیوان را روی توری قرار داده و كمی دم آن را می كشیم. حیوان به طور رفلكسی با دست و پاهایش محكم به توری می چسبد. در حالی كه حیوان به صورت كشیده قرار دارد با دو انگشت شست و سبابه دست راست از پشت گوش پوست گردن او را گرفته و با دست چپ دم او را كشیده نگاه می داریم. پنبه را به کلروفرم آغشته می کنیم و می گذاریم تا حیوان آن را استنشاق کند و بیهوش شود.

ساخت پماد از گیاه دارویی بالامبو (باریجه) دستاورد برتر دوره دوم ضحی

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی