تبیان، دستیار زندگی
سندرم تخمدان پلی کیستیک، سندرمی با اختلالات اندوکرینی و متابولیکی پیچیده است که با عدم تخمک گذاری مزمن و هیپرآندوژیسم مشخص می شود. جایگزینی روش های گیاهی درمانی برای درمان بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک اهمیت زیادی دارد. گیاه زنجبیل در غذاهای.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نانو ذرات نقره و عصاره زنجبیل بر تخمدان پلی کیستیک دستاورد برتر دوره دوم مکتب الاحرار

نانو ذرات نقره و عصاره زنجبیل بر تخمدان پلی کیستیک دستاورد برتر دوره دوم مکتب الاحرار

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: بررسی اثرات نانو ذرات نقره و عصاره زنجبیل بر تخمدان پلی کیستیک (Pcos)
نام مدرسه: مکتب الاحرار
نام استاد: خانم لیلا صراحت جو
دانش آموزان: ریحانه فراهانی، سیده غزاله میرباذل، فاطمه میلابی، حنانه رمضان نژاد

چکیده:

سندرم تخمدان پلی کیستیک، سندرمی با اختلالات اندوکرینی و متابولیکی پیچیده است که با عدم تخمک گذاری مزمن و هیپرآندوژیسم مشخص می شود. جایگزینی روش های گیاهی درمانی برای درمان بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک اهمیت زیادی دارد. گیاه زنجبیل در غذاهای بیشتر مردم ایران استفاده زیادی می شود و عصاره آن واجد فعالیت های فارماکولوژیک و ضد التهابی زیادی است. در این پژوهش قصد داریم تا با استفاده از زنجبیل عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک بهبود ببخشیم.

مقدمه:
1.بیان اهمیت موضوع پیشنهادی و دلایل انتخاب موضوع:
سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان که به آن سندرم هیپرآندوژرنیک مزمن همراه با عدم تخمک گذاری نیز گفته می شود که در 5 تا 10 درصد از زنان دیده می شود و یکی از شایع ترین علل ناباروری در خانم هاست از علائم این بیماری به هیرسوتیسم (پرمویی) 2.چاقی یا اضآفه وزن 3.پوست چرب و شوره 4. آمنوره یا قاعدگی نامنظم 5. نازایی 6. بزرگی دو طرفه تخمدان های پر از کیست و در بعضی از زنان چاق دچار هیپرانسولینمی یا افزایش انسولین خون می شوند. امروزه با استفاده از داروهای شیمیایی رایج مانند متفورمین، گنادوتروپین ها یا گلومیفن ها که اگر چه در درمان این سندرم گام های مؤثری برداشته اند، اما عوارض شدید این داروها کاملاً  مشخص و اجتناب ناپذیر شده اند. از این رو تحقیقات استفاده از طب مکمل به خصوص گیاه درمانی به عنوان درمان با هزینه کم و حداقل عوارض جانبی را معرفی می نماید که ضمن نوین بودن می تواند تحولی عظیم در پزشکی و باروری به وجود آورد.

از جمله گیاهان دارویی بخصوص زنجبیل که در ایران فراوان هستند و دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و سبب برداشته شدن آنیون سوپراکسید و رادیکال های هیدروکسیل می شود. آنتی اکسیدانتی های اصلی زنجبیل شامل جینجرول، شوگوال ها، تعدادی مشتقات کتونی فنودیکی است از خواص دیگر زنجبیل می توان به خاصیت ضدآماس و درمان التهاب در آرتریت اشاره کرد.

بیان مسئله (توضیح مسئله به صورت علمی) و معرفی 
روش های مختلف حل مسئله:
در مطالعات کلی که ما انجام داده ایم در یک بیماری با کاهش برخی از علائم اصلی می توان از شیوع آن بیماری جلوگیری کرد یا آن را درمان کرد.
در بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک با جلوگیری از شیوع چاقی و دیس لیپیدمی و همچنین تنظیمقندخون، کاهش توده ی چربی هورمون های آندوژرن و جلوگیری از ابتلا به دیابت با اثرگذاری زنجبیل و نانو ذرات نقره می توان عوامل را کاهش داد و عصاره گیاهی زنجبیل قادر به تعدیل پاسخ های ایمنی تشدید کننده التهاب می باشد و در راستای اثرات ضد التهابی گیاه مذبور، اثرات القا شده ضد دردی توسط استیک اسید توسط این گیاه هم نشان داده شده است.
در مطالعات کلی که ما انجام داده ایم در یک بیماری با کاهش برخی از علائم اصلی می توان از شیوع آن بیماری جلوگیری کرد یا آن را درمان کرد.

در بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک با جلوگیری از شیوع چاقی و دیس لیپیدمی و همچنین تنظیم قندخون، کاهش توده ی چربی هورمون های آندوژرن و جلوگیری از ابتلا به دیابت با اثرگذاری زنجبیل و نانو ذرات نقره می توان عوامل را کاهش داد و عصاره گیاهی زنجبیل قادر به تعدیل پاسخ های ایمنی تشدید کننده التهاب می باشد و در راستای اثرات ضد التهابی گیاه مذبور، اثرات القا شده ی ضد دردی توسط استیک اسید توسط این گیاه هم نشان داده شده است.

مشخص شده بیشتر اثرات موردی مثل کاهش چربی یا قند و به خصوص فعالیت های ضد سرطانی این گیاه هم از طریق مکانیسم های تعدیل پروسه های التهابی صورت می گیرد. ترکیبات فعال این گیاه به خوبی توانایی مهار تولید پروستاکلاندین ها، نیتریت اکسید و حتی اینترکولین های درگیر در التهاب را دارند. علاوه بر این ها به طور اختصاصی تر آنزیم های تولید کننده این مواد واسطه گر التهابی توسط مواد مؤثره گیاه زنجبیل مهار می شوند. علاوه بر تمام این خواص؛ خاصیت آنتی اکسیدانتی زنجبیل و حذف کردن آنیون سوپراکسید و رادیکال های هیدروکسیل به وسیله محققین دیگر  مورد تأیید قرار گرفته است.

و همچنین نشان داده شده است که جینجرول مشتق شده از زنجبیل در غلظت های بالا  سبب مهار کمپلکس اسکوربات فروس می شود که این کمپلکس به نوبه خود پراکسیداسیون لیپیدی را القا می کند.
با توجه به مطالب فوق و نتایج حاصل از تحیقات حاضر به نظر می رسد که اثرات آنتی اکسیدانتی زنجبیل منجر به کاهش عوارض ناشی از دیابت بر روده کوچک موش می شود. زیرا زنجبیل با کاهش مالون دی آلدئید و افزایش ظرفیت  آنتی اکسیدانتی  پلاسما سبب کاهش پراکسیداسیون لیپیدی و کاهش رادیکل آزاد و مانع از تغییرات پاتولوژیکی در روده کوچک موش دیابتی شد. چربی زنجبیل در موش ضد سرطان نشان داده شده است و مطالعات دانشگاه میشیگان خاصیت کشندگی جینجرول را بر سلولهای سرطان تخمدان نشان داده اند.

فرضیه های مورد نظر(حداقل 6 مورد):
فرض می کنیم که:
1.زنجبیل در کاهش توده چربی اثر می گذارد .
2.زنجبیل در کاهش قند خون و مقاومت خون نسبت به انسولین اثر می گذارد.
3.زنجبیل در پیشگیری از ابتلا به دیابت در سندرم تخمدان پلی کیستیک جلوگیری می کند.
4.زنجبیل باعث  کاهش کلسترول  و کاهش وزن می شود.

مواد  و روش ها:
از 20سر موش صحرایی ماده بالغ نژاد  ویستار با وزن تقریبی 170 گرم استفاده شد که در قفس های مخصوص و تحت شرایط محیطی و درجه حرارت مطلوب 22 درجه سانتیگراد و سیکل روشنایی و تاریکی 12 ساعته و با دسترسی آزادانه به غذا و آب نگهداری می شدند. در طی همه مراحل آزمایش طبق اصول نگهداری و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی با حیوانات رفتار شد. کدل سندروم تخمدان پلی کیستیک را می توان  به کمک روش هورمونی و غیرهورمونی از جمله هورمون تستوسترون، دهیدرواپی آندرستون، آدرنوکورتیکوتروپین، استرادیول والرات، استفاده از استرس سرما و نیز استفاده از نور مداوم القا کرد.

نانو ذرات نقره و عصاره زنجبیل بر تخمدان پلی کیستیک دستاورد برتر دوره دوم مکتب الاحرار

در این تحقیق از روش القاء هورمونی با استرادیول والرات (داروسازی ابوریحان_تهران) استفاده شد. حیوانات انتخاب شده پس از تست اسمیرواژینال روزانه به مدت پانزده روز، دارای سه دوره متوالی منظم سیکل استروس (هر سیکل متشکل از چهار مرحله  پرواستروس، استروس، مت استروس، دی استروس) بودند. به تمامی حیوانات در مرحله استروس سیکل تولیدمثلی، به میزان 2 میلی گرم استردایول والرات به صورت زیر پوستی و یکبار تزریق شد.(یک ماه بعد با جراحی وقوع تخمدان پلی کیستیک اثبات می شود. پس تیمار آغاز می شود.

نانو ذرات نقره و عصاره زنجبیل بر تخمدان پلی کیستیک دستاورد برتر دوره دوم مکتب الاحرار

زنجبیل
بعد 20 روز > مجدد جراحی 
موش های گروه کنترل هیچ تزریقی دریافت نکردند. در پایان مدت 14 روز پس از تیمار موش ها کشته شدند و تخمدان های آنها جهت بررسی موفولوژی/موروفومتری برداشته شد. تخمدان ها پس از خارج شدن از بدن موش و حذف بافت های اضافی در محلول بوئن و فرمالین 10% فیکس شدند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی