تبیان، دستیار زندگی
دبیرپنجمین «جشنواره ی تئاتر شهر» که میزبان ۱۹۷ نمایش است، ضمن بیان جزئیات و رویکردهای این جشنواره گفت: اختتامیه جشنواره با حضور شهردار تهران در سالن اصلی «پردیس تئاتر تهران» برگزار می شود که مقدمه ای برای آغاز «عالیت غیررسمی» این مرکز خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات جشنواره تئاتر شهر اعلام شد

دبیرپنجمین «جشنواره ی تئاتر شهر» که میزبان 197 نمایش است، ضمن بیان جزئیات و رویکردهای این جشنواره گفت: اختتامیه  جشنواره با حضور شهردار تهران در سالن اصلی «پردیس تئاتر تهران» برگزار می شود که مقدمه ای برای آغاز «عالیت غیررسمی» این مرکز خواهد بود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
تئاتر شهر

در نشست پنجمین جشنواره ی تئاتر شهر که روز دوشنبه - 15 شهریورماه - در سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران برگزار شد، شهرام کرمی با بیان اینکه این جشنواره در هشت بخش مختلف با شعار «تهران؛ تکریم زندگی» فراخوان خود را منتشر کرد، گفت:  در این دوره با استقبال خوبی مواجه بودیم و 1355 گروه نمایشی در بخش های مختلف جشنواره متقاضی بودند که در نهایت 70 گروه در 13 مرکز، 197 اثر را به صحنه خواهند برد.
«کرمی» با بیان اینکه علاوه بر هشت بخش اصلی، دو بخش ویژه تئاتر توان یابان و بخش نمایشنامه خوانی به جشنواره اضافه شده است، افزود: در بخش نمایشنامه خوانی در راستای توجه به نمایشنامه نویسی، آثار استاد اسماعیل خلج خوانش خواهد شد. در کنار آن برگزاری مدرسه ی تئاتر با حضور استادان شناخته شده ی این عرصه از برنامه های مهم ماست که بطور جدی پیگیری می شود. بخش مسابقه ی ژاسی نیز با رویکردی متفاوت با عنوان «رالی ژاسی» در این دوره ی جشنواره نیز برگزار خواهد شد و آثار برگزیده ی ژاسان دوره ی قبل هم امسال در قالب یک کتاب منتشر می شود. در بخش تقدیرها نیز از بزرگانی در رشد تئاتر تأثیرگذار بوده اند قدردانی می کنیم که امسال از اکبر زنجان پور و مریم معترف به عنوان دو بازیگر، کارگردان و استاد تئاتر، در مراسم اختتامیه قدردانی می شود.
او درباره رویکردهای این جشنواره نیز توضیح داد: در حال حاضر رویکرد ما توجه به گروه های جوان است، اما از سال آینده با اضافه شدن 14 سالن نمایش حرفه ای، جشنواره متحول خواهد شد و وارد فاز حرفه ای تری می شویم. تاکنون در سالن های چند منظوره و فرهنگسراها، امکان فعالیت جدی حرفه ای نداشتیم اما از سال آینده رویکرد ما توجه به تئاتر حرفه ای در کنار توجه به گروه های جوان خواهد بود.
این هنرمند و مدیر تئاتری درباره ی شعار این جشنواره نیز توضیح داد: همه ی آثار جشنواره رویکرد زندگی شهری و تکریم زندگی دارند.سعی کردیم آثاری تولید شود که در مفاهیم خانواده و زندگی شهری موثر باشند و بخش عمده ی شعار ما در مضمون این آثار و بعد در اجرای آنها برای شهروندان متبلور خواهد شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، درخصوص زمان آغاز به کار رسمی این مرکز تئاتری اظهار کرد: از مهرماه بطور غیررسمی در پردیس تئاتر تهران مستقر خواهیم شد و امیدواریم در دهه ی فجر آن را رسماً افتتاح کنیم. می توانستیم جشنواره را در همین سالن ها برگزار کنیم اما چون این مکان شناخته شده نیست، ممکن بود برای جذب مخاطب مشکل پیدا کنیم

کرمی با بیان اینکه این جشنواره از 22 شهریور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گفت: مراسم اختتامیه  30 شهریور با حضور شهردار تهران در سالن اصلی «پردیس تئاتر تهران» برگزار می شود که مقدمه ای برای آغاز فعالیت غیررسمی این مرکز خواهد بود. ما در یک سال گذشته پیگیر حل مشکلات این مرکز بودیم تا مشکلات زیرساختی مانند سازه، ساختمان و امتیازات آب و برق و گاز آن به عنوان نیازهای اساسی مرکز رفع شود که مجموعه بتواند فعالیت خود را آغاز کند.
او که سرپرستی دو مرکز تئاتر خاوران و صبا را بر عهده دارد، با بیان اینکه نمی خواستیم این مجموعه ها را فاز به فاز راه اندازی کنیم، اظهار کرد: به عنوان یک مجموعه ی تئاتری، بسیار مهم است که این مراکز شروع خوبی داشته باشند و خوب معرفی شوند تا هنرمندان هم از آن استقبال کنند. بنابراین با وجود اینکه چندبار خبر افتتاح غیررسمی پردیس تئاتر تهران در محله ی خاوران، منتشر شده است، مبنای ما حل مشکلات و بعد از آن افتتاح این مرکز بود. خوشبختانه هفته ی پیش امتیاز گاز و آب مجموعه فراهم شد و برای امتیاز برق آن هم تفاهم خوبی با اداره برق شده که قرار است در یکی دو ماه آینده، نیاز برق مجموعه هم مرتفع شود.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، درخصوص زمان آغاز به کار رسمی این مرکز تئاتری اظهار کرد: از مهرماه بطور غیررسمی در پردیس تئاتر تهران مستقر خواهیم شد و امیدواریم در دهه ی فجر آن را رسماً افتتاح کنیم. می توانستیم جشنواره را در همین سالن ها برگزار کنیم اما چون این مکان شناخته شده نیست، ممکن بود برای جذب مخاطب مشکل پیدا کنیم.
شهرام کرمی همچنین در رابطه با موقعیت جغرافیایی پردیس تئاتر تهران نیز اظهار کرد:  انتقادی که به این پردیس وجود دارد مکان ایجاد آن است که شاید به دلیل ضعف امکانات حمل و نقل شهری، برای شهروندان همیشه مسیرهای نزدیک اولویت دارد. اما الان در شرایطی نیستیم که بگوییم کاش این پردیس در مرکز شهر بود. با راه اندازی اتوبان امام علی(ع) دسترسی خوبی به این مرکز ایجاد شده و گرچه فاصله آن با مترو زیاد است اما برای احداث بی آرتی فعالیت هایی انجام شده است. اگر این مرکز با آثار فاخر و کارهای حرفه ای کارش را شروع کند به دلیل فضای باز، پارکینگ و دیگر امکاناتی که دارد قطعاً می شود آن را به عنوان مکانی موثر معرفی کرد.
او درباه وضع مرکز نمایشی صبا نیز اظهار کرد:  اولویت ما راه اندازی یک به یک این مراکز بود و با اینکه فکر می کردیم مرکز صبا زودتر راه اندازی شود، اما مشکلات پردیس تئاتر تهران زودتر رفع شد و قبل از مرکز صبا افتتاح می شود. در حال حاضر پیگیر رفع مشکلات و راه اندازی مرکز نمایشی صبا نیز هستیم.
در این نشست خبری، معاون هنری سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران نیز با بیان اینکه شهرداری تهران به مقوله ی تئاتر توجه ویژه دارد و آقای قالیباف هم بر این قضیه تأکید داشته که تئاتر در شهر تهران باید شرایط حرفه ای و استانداردی داشته باشد، اظهار کرد:  آقای صلاحی رئیس سازمان فرهنگی-هنری هم ما را مکلف کردند که در حوزه ی تئاتر، کارهای جدی و فراگیری انجام دهیم. حضور آقای شهرام کرمی هم به عنوان یک هنرمند حرفه ای تئاتر شاهدی بر این مدعاست که ما دوست داریم تئاتر در تهران رویکردی حرفه ای داشته باشد.

امیر عبدالحسینی در خصوص شعار این جشنواره و حرکت در راستای تحقق آن گفت: ما در حد بضاعت برای اثربخشی جشنواره و تحقق شعار آن تلاش می کنیم

امیر عبدالحسینی افزود: یکی از نمودهای این توجه، برگزاری «جشنواره ی تئاتر شهر» است. در دوره های گذشته هم به شهادت آمار و ارقام، شاهد رشد کمی و کیفی جشنواره بودیم و در این دوره نیز نگاهی کیفی تر و تخصصی تر به ویژه در گروه سنی جوانان خواهیم داشت.
عبدالحسینی با بیان اینکه در سال 94 حدود 1700 اجرا در فرهنگسراهای شهر تهران انجام شده است که بخش عمده ی آنها مربوط به جشنواره ی تئاتر شهر و «سوگواره ی خمسه» بوده است، اظهار کرد: معتقدیم گروه ها بعد از جشنواره ها نباید رها شوند و باید در مراکز خودمان فعالیت کنند. در راستای حمایت از نمایش های حرفه ای هم در سال گذشته سه نمایش «دریادلان»، «اروندخون» و «بیرق ماندگار» به صحنه رفته است.
او همچنین به مراکز تئاتری شهرداری و تعیین تکلیف «پردیس تئاتر تهران» و «مرکز نمایشی صبا» اشاره کرد و گفت: علت تأخیر در افتتاح این مراکز تدبیر خودمان بود. چون افتتاح کردن کار ساده ای است اما مهم این است که تمام زیرساخت ها و ساختار مدیریتی و نیروهای انسانی متخصص آن فراهم باشد که برای این کار با سرپرستی آقای کرمی افرادی انتخاب شده اند که آموزش ببینند و بعد از ایجاد این زیرساخت ها، این مراکز افتتاح خواهند شد. این مراکز از طرف سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تحویل گرفته شده است و سرپرستی هر دو به آقای کرمی سپرده شده و گروه های متخصص هم از آن ها بازدید کرده اند. تدبیر ما این بود که این سالن ها یک بار به شکل درست و کامل افتتاح شوند. اختتامیه ی جشنواره تئاترشهر هم در پردیس تئاتر تهران انجام می شود تا مسئولان و اهالی رسانه هم از آن بازدید کنند.
امیر عبدالحسینی در خصوص شعار این جشنواره و حرکت در راستای تحقق آن نیز گفت: ما در حد بضاعت برای اثربخشی جشنواره و تحقق شعار آن تلاش می کنیم. در حال حاضر مخاطبان اصلی ما دانشجویان و علاقه مندان تئاتر هستند و در کنار آن برای اثربخشی بیشتر قصد داریم در طول سال گروه های تئاتری را رها نکنیم تا در فرهنگسراها اجرای عمومی داشته باشند که طبعا در میان مخاطبان آنان مردم عادی هم حضور دارند که سعی می شود به طور رایگان یا با قیمت حداقلی بلیت با تئاتر ارتباط برقرار کنند. در این راستا کار دیگر ما اجرای آثار خیابانی و میدانی است که با مخاطبان عادی و رهگذران ارتباط می گیرد و همین طور تئاتر شورایی که در آن مخاطب وارد تعامل می شود در راستای تحقق همین شعار است.
این مدیر فرهنگی شهرداری در خصوص بودجه ی این دوره از جشنواره نیز اظهار کرد: بودجه ی جشنواره تئاترشهر زیاد نیست؛ سال گذشته تنها 500 میلیون تومان بود و امسال 550 میلیون تومان است. بخش عمده ی این بودجه نیز شامل جوایز و کمک هزینه هایی است که به گروه ها پرداخت می شود و مابقی آن هزینه های داوری و امور اجرایی است.
شهرام کرمی نیز درباره بودجه ی جشنواره توضیح داد: در یکی دو سال اخیر به همت آقای صلاحی و آقای عبدالحسینی بودجه ما افزایش خوبی داشته است با این حال در سال آینده که رویکرد ما حرفه ای خواهد شد، لازم است این بودجه چند برابر شود. از 550 میلیون تومان بودجه امسال 450 میلیون آن صرف جوایز و کمک هزینه ها می شود و ما هیچ هزینه ستادی نداریم و تمام عوامل به جز دو نفر به شکل کارمندی و انجام یک تکلیف اداری وظایف خود را انجام می دهند.
در پایان این مراسم نیز پوستر پنجمین جشنواره تئاترشهر رونمایی شد.


منبع :خبرگزاری ایسنا