تبیان، دستیار زندگی
با اختراع کامپیوتر، نوت بوک، لپ تاپ و سایر ابزارهای الکترونیک آموزش در مدارس و دانشگاه ها آسان تر شده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 راهکار خلاقانه برای یک آموزش الکترونیک موثر

با اختراع کامپیوتر، نوت بوک، لپ تاپ و سایر ابزارهای الکترونیک آموزش در مدارس و دانشگاه ها آسان تر شده اند. فرقی نمی کند بخواهید در یک دوره تخصصی آموزش از راه دور شرکت کنید یا یک زبان جدید یاد بگیرید، همه با چند ضربه انگشت قابل انجام است. فقط در چند کلیک، شما فرصت پیدا می کنید تا هرچه می خواهید یاد بگیرید.

در یک تعریف کلی آموزش از طریق ابزارهای الکترونیک "آموزش الکترونیک" نامیده می شود که امروزه در سراسر دنیا رواج پیدا کرده است اما به عنوان یک متخصص آموزش الکترونیک، چگونه می توانید آموزشی موثر داشته باشید؟

با پیشرفت فن آوری، آموزش الکترونیک جایگاه خود را در مدارس و دانشگاه ها پیدا کرده است. در عصر حاضر  از آموزش الکترونیک در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها برای آموزش کارکنان استفاده می شود. اگر می خواهید دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، آموزش الکترونیک شما بایستی برای فراگیران جذاب باشد.

5 راهکار خلاقانه برای یک آموزش الکترونیک موثر

1. اهداف خود را مطرح کنید

هنگام برنامه ریزی برای دوره آموزش الکترونیک، بایستی اهداف مشخصی برای دوره خود تعیین کنید. برای ساخت تجربه آموزش موثر، بایستی بتوانید فراگیران را به یادگیری مهارت های آموزشی و جلب اطلاعات درباره موضوع درسی خود وادارید. بخش جذاب دوره شما کدام است؟ مطمئن شوید که مزایای دوره آنلاین خود را جهت جلب توجه فراگیران در نظر گرفته اید. راه هایی را که طی آن فراگیران شما از دوره آموزشی سود می برند را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن اهداف و اطلاع رسانی آنها به افزایش علاقه فراگیران کمک خواهد نمود. بنابراین، ایجاد یک دوره آموزشی پربار به شما کمک خواهد کرد.

مطمئن شوید که مزایای دوره آنلاین خود را جهت جلب توجه فراگیران در نظر گرفته اید. راه هایی را که طی آن فراگیران شما از دوره آموزشی سود می برند را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن اهداف و اطلاع رسانی آنها به افزایش علاقه فراگیران کمک خواهد نمود.

2. طراحی محتوای درجه یک

ایجاد محتوا تنها درباره یک موضوع توجه فراگیران را جلب نخواهد کرد. بعد از هر مطلبی، شما می توانید چند تصویر برای درک بهتر مطلب به آن اضافه کنید. برای داشتن یک دوره آموزش تعاملی باید تصاویر را خلاقانه و مناسب با متن در نظر بگیرید. همچنین شما می توانید ویدئوهای با کیفیت و انیمیشن هایی برای بهبود درک مخاطبین نیز به مطالب خود اضافه کنید. به یاد داشته باشید، طراحی بصری یکی از بهترین راه های ارتباط با مخاطبان است. به جای تاکید بر یک موضوع یا داستان، به وسیله تصاویر متحرک یا ویدئو ها مخاطب را درگیر کنید و دوره آموزشی خاطره انگیزی برای فراگیران ایجاد کنید.

5 راهکار خلاقانه برای یک آموزش الکترونیک موثر

3. در استفاده از ماژول های آموزشی محتاط باشید

امکان ندارد فراگیران تمام مدت به صفحه کامپیوتر خود خیره شوند. هنگام مدیریت دوره آموزشی باید به یاد داشته باشید که برای آموزش فراگیران تنها چند ساعت در اختیار دارند. بنابراین شما باید در هنگام ایجاد ماژول های آموزشی محتاط باشید و با دقت عمل کنید. اطلاعات را کوتاه و مرتبط با هم در نظر بگیرید و با مقادیر اندک اطلاعات، توجه مخاطب را جلب کنید. ماژول های کوتاه، فرآیند آموزشی را جالب می کنند و به فراگیران کمک می کنند تا سرعت یادگیری خود را افزایش دهند.

4. تشنه دانش باشید!

هنگام ایجاد دوره آموزشی موثر، کنجکاوی مخاطب را با چند ابزار تحریک کنید. توجه مخاطب را با ایجاد سناریوهایی برای یادگیری بهتر جلب کنید. آزمون های کوتاه و بازی های چالش برانگیز را در کنار آموزش خود در نظر بگیرید. اضافه کردن تمرین ها و معماهای مرتبط با درس نیز می تواند کنجکاوی فراگیران را افزایش دهد و موجب علاقه مندی بیشتر آنان به درس شود.

ممکن است فراگیران در راه فرآیند آموزشی با مشکل مواجه شوند. در چنین شرایطی، به مخاطبین اختیار تام دهید تا راجع به موضوع درسی خود بیشتر جستجو کنند! هنگام ایجاد دوره آموزشی موثر، کنجکاوی مخاطب را با چند ابزار تحریک کنید. توجه آنها را با ایجاد سناریو جلب کنید. آزمون های کوتاه و بازی های چالش برانگیز در کنار آموزش قرار دهید.

5. به فراگیران اختیار  واگذار کنید!

ممکن است یک یا چند تن از فراگیران در میانه فرآیند آموزشی با مشکل مواجه شوند. در چنین شرایطی، بایستی به مخاطبین خود اختیار تام دهید تا راجع به موضوع درسی خود بیشتر جستجو کنند و منابع بیشتری را مطالعه کنند. اجازه دهید فراگیران در بین حجم زیاد منابع جستجو کنند تا منبع مورد نظر خود را بیابند. اگر منابع را دور از دسترس فراگیران قرار دهید، علاقه و توجه آنها به موضوع آموزشی کاهش می یابد و آنها از فرآیند آموزشی دور خواهند ماند. به فراگیران زمان دهید تا خودشان منابع مورد نظرشان را انتخاب کنند.

به کمک این روش ها می توانید فرآیند آموزشی موثرتری داشته باشید و فراگیران شما بتوانند تجربه آموزشی  تکرار نشدنی را  داشته باشند.

منابع:
Be precise in the learning modules
5 Creative Ways For An Effective eLearning Experience

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه: فائزه سید خاموشی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی