تبیان، دستیار زندگی
در بسیاری از کشور های دنیا از جمله اروپا ، فرایند اخذ رای و شمارش، دستی است و وقتی صحبت از انتخابات الکترونیک می شود منظورشان سایر فرایندهای انتخابات از جمله فرایندهای احراز هویت و جلوگیری از رای تکراری است اما . . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر جدید از انتخابات 96

در بسیاری از کشور های دنیا از جمله اروپا ، فرایند اخذ رای و شمارش،  دستی است و وقتی صحبت از انتخابات الکترونیک می شود منظورشان سایر فرایندهای انتخابات از جمله فرایندهای احراز هویت و جلوگیری از رای تکراری است اما . . .

فرآوری: ع.امانی - بخش سیاست تبیان

انتخابات، نتیجه انتخابات، انتخابات 96، انتخابات الکترونیک، وزارت کشور، مدیرکل، انتخابات در کشورهای د

مدت هاست اخباری با مضمون برگزاری "انتخابات الکترونیک" به گوش می رسد. البته این جریان به نوبه ی خود در منطقه به لحاظ برگزاری انتخابات بی نظیر است و هر دولتی چنین شیوه ای را در دستور کار خود داشته است از سوی دیگر مسئولین ایران اسلامی در هر دوره توانسته اند بخشی از این پروسه حساس را نیز به دست ماشین های رایانه ای بسپارند تا حدی که در آخرین انتخابات ریاست جمهوری از 25 فرایند انتخابات ، 23 فرایند به صورت الکترونیکی انجام شد و این خود جای افتخار دارد.

این لایحه تقدیم دولت شده است و به زودی در هیات دولت مورد بررسی قرار می گیرد.

در این راستا مسئول اصلی برگزاری این نوع از انتخابات مدعی است که با همین سطح از دخالت ماشین در انتخابات هم می توان گفت انتخاباتی مکانیزه داریم اما به نظر می رسد تا آخرین حلقه که اخذ رای و شمارش آرای مردم نیز به دست ماشین های رایانه ای انجام نشود، این پروژه کامل نشده و در اذهان عمومی و حتی نخبگان ، انتخابات الکترونیک محقق نشده است.

چرایی انتخابات الکترونیک

مثل هر فرایند دیگری که رایانه ای می شود و دلایلی برای انجام آن وجود دارد امر انتخابات هم مجزا نبوده  و بر همان اصول استوار است یعنی وقتی یک فرایند را رایانه ای می کنیم دنبال افزایش سرعت هستیم . می خواهیم دقت را بالاببریم و کاهش هزینه داشته و اطمینان بیشتری از انجام صحیح  فرایندها حاصل کنیم. انتخابات هم مثل همه فرایندهای دیگر نیاز دارد که این اتفاق بیفتد. در واقع مدت هاست نظام به این نتیجه رسیده که در ارتباط با انتخابات از ظرفیت رایانه استفاده کرده و بتواند سرعت ، دقت و شفافیت و کاهش هزینه را رقم بزند.
در این زمینه سوابقی هم در مجموعه وزارت کشور بیش از یک دهه وجود داشته و تجربیات خوبی به دست آمده است. به ویژه در دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری اخیر در دوره  یازدهم ، اقدامات مفصل تری را انجام دادیم. نگاه ما به انتخابات با نگاه مردم رای دهنده که عموما با روز اخذ رای آشنا هستند متفاوت است. مجموعه وزارت کشور و شورای نگهبان، انتخابات را فقط روز رای گیری نمی دانند.
البته معمولا آن  چیزی که عموما میان مردم و رسانه ها به اسم انتخابات الکترونیک مطرح است ، رای گیری رایانه ای است که به آن خواهیم پرداخت اما بدیهی است اگر فرایندهای دیگر را نیز  رایانه ای انجام دهیم می تواند در تسهیل و دقت در انجام امور اثر زیادی داشته باشد.

انتخابات الکترونیک در کشورهای اروپایی

ما مطالعات زیادی در مورد سایر کشورها انجام دادیم و به چند کشور  نیز با همکاران وزارت کشور و شورای نگهبان مراجعه حضوری داشته ایم. در واقع در بسیاری از کشور های دنیا از جمله اروپایی ها ، فرایند اخذ رای و شمارش،  دستی است و وقتی صحبت از انتخابات الکترونیک می شود منظورشان سایر فرایندهای انتخابات از جمله فرایندهای احراز هویت و جلوگیری از رای تکراری و همچنین تجمیع آرا است و دنبال اخذ رای الکترونیکی نبوده اند.

داوطلبان نامزدی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می توانند طبق زمانبندی انتخابات از 22 الی 26 فروردین 96 برای ثبت نام اقدام کنند.

البته در این کشورها چون شیوه حضور کاندیداها عموما به صورت حزبی است ، شمارش آسانی دارد و حتی در برخی موارد اسامی کاندیداها در تعرفه های مختلف برای هر حزب  قبلا چاپ شده و نیاز به نوشتن هم ندارد . ولی در کشوری مثل ایران که بالغ  بر هزار نفر کاندیدا در شهری مثل تهران داریم و باید در مجلس 30 نفر انتخاب شوند و در هر شعبه ای نیز ممکن است از این هزار نفر کاندیدا تعدادی رای موجود باشد ، کار شمارش را بسیار سخت می کند. در کشوری مانند ما که رای دادن حزبی نیست برای اینکه خطای شمارش را به صفر برسانند و سرعت را بالا برده و هزینه ها را  پایین بیاورند ، از تجهیزاتی جهت اخذ رای الکترونیکی استفاده می کنند.

انتخابات 96

اخیرا علی پورعلی مطلق (مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور) ، اعلام کرد : "وزارت کشور برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در سال آینده آمادگی لازم را دارد."
وی همچنین در خصوص لایحه نظام جامع انتخابات نیز گفت: این لایحه تقدیم دولت شده است و به زودی در هیات دولت مورد بررسی قرار می گیرد. این لایحه پس از بررسی و تصویب در هیات دولت به مجلس ارسال می  َشود تا با تصویب این لایحه در مجلس، قانون جامع انتخابات داشته باشیم.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 29 اردیبهشت ماه سال 1396 برگزار می شود.
داوطلبان نامزدی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می توانند طبق زمانبندی انتخابات از 22 الی 26 فروردین 96 برای ثبت نام اقدام کنند.
پس از بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان ، نامزدها می توانند از 8 الی 27 اردیبهشت ماه به تبلیغات انتخاباتی بپردازند. بر اساس قانون، تبلیغات نامزدها روز 28 اردیبهشت ماه یعنی 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات ممنوع است. اینک باید منظر بمانیم تا نتیجه قطعی و عملی این جریان اعلام گردد.


منابع : خبرگزاری ایرنا / تابناک