تبیان، دستیار زندگی
در راستای سیاست های کلی خانواده یکی از موارد به مسجد اشاره شده است که یکی از حکیمانه ترین تعاریف و توصیفات از مسجد،در کلام معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) هویدا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجد،حافظ خانواده

مسجد

در راستای سیاست‌های کلی خانواده یکی از موارد به مسجد اشاره شده است که یکی از حکیمانه ترین تعاریف و توصیفات از مسجد،در کلام معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) هویدا است.

ایشان از مسجد به عنوان سنگر یاد کردند،اساسا سنگر به محدوده و چارچوبی اطلاق می شود که حافظ انسان در میدان جنگ و نبرد است،میدانی که در غوغای هجمه دشمن، صیانت کننده از جان وتن سربازان، مبارزان و جهادگران و افراد مستقر در آن خواهد بود.

با نگاهی گذرا به تاریخ انقلاب اسلامی به روشنی در می یابیم شبکه مساجد کشور یکی از عناصر و مولفه های تعیین کننده در پیروزی انقلاب و سرنگونی رژیم ستم شاهی محسوب می شد.

این کانون فرهنگی،عامل وحدت، تعامل،همگرایی، همصدایی، یکپارچگی، ارشاد و رهنمون محسوب می شود که علاوه بر تقدس خاصی که از لحاظ دینی،اعتقادی و اسلامی دارا است،از منظر اجتماعی و حتی سیاسی نهادی بسیار سازنده و موثر محسوب می شود که تاریخ قریب به یک هزار و چهار صد ساله اسلام نیز حاوی مصادیقی بسیار از ثمر بخشی و اثر بخشی آن است.

بدون تردید بهره مندی از ظرفیت مساجد،می تواند به عنوان عنصری بسیار موثر در تحکیم بنیاد خانواده و انسجام هر چه بیشتر این نهاد اجتماعی نقش آفرینی کند.

نخستین و بارزترین ثمره مسجد و مسجدیان،وحدتی است که در صفوف آن بصورت متحد الشکل مشاهده می شود و با الگوبرداری از این وحدت می توان اجزای خانواده را بصورتی منسجم در جهت اهداف و کارکردهای اساسی آن بسیج کرد.

مسجد،تامین کننده امنیت خانوادگی و اجتماعی

حجت الاسلام سید موسی طباطبائی،محقق و پژوهشگر دینی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح نقش و کارکرد مسجد در حفاظت و صیانت از کانون خانواده اظهار داشت:مسجد محفل و محلی برای علم اندوزی و ارتباط با خداست،ارتباطی که تقویت کننده ارزش های اخلاقی و انسانی و به تبع آن رشد معنویات در انسان خواهد بود.

وی افزود:این مکان مقدس به عنوان جایگاهی برای نمازگزاری مومنان،آثار و برکاتی غیر قابل وصف دارد که بخشی از آن در دوری از منکرات و زشتی ها ظهور و بروز پیدا می کند.

کارشناس حوزه دین و معارف عنوان کرد:برآوردهای آماری موید این امر است که ضریب نفوذ و بروز بزه در اهل مسجد بسیار کمتر و محدودتر از دیگر طیف ها و گروه های اجتماعی است که بنا به دلایل گوناگون از حضور دراین مکان مقدس سر باز می زنند.

وی  افزود:مسجد تامیین کننده امنیت اجتماعی و خانوادگی است،امنیتی پایدار که از پیمایش مسیر صحیح و پایبندی به اصول و موزاین دینی و اسلامی و خود پایشی و مراقبت از نفس بصورت مستمر حاصل می شود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی گفت:مسجد محفلی است که روحیه تعاون،همکاری،صداقت و صمیمیت را تقویت می کند و با سرلوحه قرار دادن چنین ارزش هایی می توان بخش قابل توجهی از آسیب های و مخاطرات حوزه خانه و خانواده را رفع  و مهار کرد.

عنصر حیا،ضامن سلامت خانواده

یکی از مخاطرات جدی حوزه خانواده به قبح زدایی از منکرات و زدوده شدن حیا از این کانون باز می گردد.

در تشریح و واکاوی آسیب های ماهواره،قبح زدایی و رخت بر بستن حیا از میان اعضای خانواده،از تهدیداتی تبعی این تکنولوژی به شمار می رود که با تشدید و افزایش آن،تار و پود خانواده از هم گسیخته می شود.

کارشناسان معتقدند،قائل بودن به حیا از ثمرات سازنده حضور در مسجد و معاشرت و هم نشینی با مسجدیان است و به واقع این محفل و مکان مقدس،به مثابه عرصه ای است که در زنده نگه داشتن این اصل بسیار مثمر ثمر و تاثیر گذار خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی از نمونه پژوهشگران و کارشناسانی محسوب می شود که معتقد است:در شرایطی که جامعه با هجمه عظیم و کثیر فرهنگی شبکه های مجازی،اجتماعی و ماهواره ای مواجه است،مسجد می تواند به مثابه ریسمانی مستحکم،ناجی انسان از این منجلاب مسموم شود.

از ساده زیستی تا تحرک،امید و نشاط افزایی

معصومه رضاپور،کارشناس حوزه دین و معارف و از مبلغات فعال در غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح نقش مساجد در حفظ بنیان و کانون خانواده عنوان کرد:تقویت بنیه دینی و اقتصادی،انسان را در برابر بسیاری از ناملایمات،لغزش ها،تهدیدات،واکسینه می کند و مسجد بصورت بالقوه از اماکن دینی،موثر و تعیین کننده در تحقق این امر محسوب می شود.

وی افزود:تحقیقات و مطالعات انجام شده موید این واقعیت است که اساسا خانواده هایی که به مسائل ارزشی و اعتقادی پایبند هستند،یا به تعبیری دیگر،از  پایبندی بیشتری برخوردارند،از گزند بسیاری انحرافات و به تبع آن فروپاشی ها مصون هستند.

رضاپور گفت:تاکید مقام معظم رهبری بر پیوند خانواده با مساجد و ارتقای هویت اسلامی و ملی،اشاره ای ظریف، حکیمانه و هوشمندانه است که در  عصر حاضر که هر روز شاهد طرحی نو از پروژه تخریب فرهنگی دشمن هستیم، ضامن سلامت خانواده و متعاقبا جامعه به عنوان بستری که تک تک خانوارها روح جمعی حاکم بر آن را می سازند و شکل می دهند خواهد بود.

وی افزود:عدالت محوری،ساده زیستی،شور و مشورت،احترام،پرهیز از تجملات و اسراف،تربیت دینی توام با عقلانیت و تفکر،زدودن دل از زنگار زشتی ها و پلیدی ها،نشاط افزایی و طهارت جسم و  جان،از مولفه های اساسی به شمارمی رود که مسجد به عنوان کانونی مذهبی،دینی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی تقویت کننده آن به شمار می رود و لحاظ کردن چنین ویژگی هایی در ساز وکار و نظام خانه و خانواده از سوی والدین و به تبع آن فرزندان، هدایت خانواده به سر منزل مقصود که همان تعالی انسان و جامعه است را میسر و فراهم می کند.

رضاپور در خاتمه یادآور شد:باید تقویت و ارتقای هرچه بیشتر پیوند خانواده با مساجد به عنوان دستورکاری ویژه از سوی تمامی دستگاه های فرهنگی و رسانه های مکتوب،شنیداری،دیداری،مراکز آموزشی اعم از مدارس،دانشگاه ها مد نظر قرار گیرد که به واقع هر آنچه در این زمینه فعالیت و توفیقات بیشتری حاصل شود،تحکیم خانواده به نحوی شایسته تر و با انسجام افزون تر محقق خواهد شد.


منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .