تبیان، دستیار زندگی
چطور حضرت عزرائیل علیه السلام در یک زمان چند نفر را قبض روح می کند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبض روح همه توسط حضرت عزرائیل!! + صوت

چطور حضرت عزرائیل علیه السلام در یک زمان چند نفر را قبض روح می کند؟

فرآوری: دکتر جعفری- بخش اعتقادات شیعه تبیان
روح،اسمان

عزرائیل . [ ع ِ ] (اِخ ) نام ملک الموت، و لغتی است عبرانی . (از اقرب الموارد). ملک مقرب است و او بنده خداست ، و عزرا در زبان سریانی بنده است و ئیل نام خدای تعالی ، و او قابض ارواح است . (غیاث اللغات ). فرشته ? مرگ . (دهار). ملک الموت و قابض ارواح که بفارسی جانشکر و جانگیر نیز گویند.(ناظم الاطباء). هادم اللذات . مفرق الجمعیات . مفرق الجماعات . فرشته جان ستان . ابویحیی .
عزرائیل یا ملک الموت، واژه هایی که شنیدن نامشان به خودی خود انسان را به یاد خداوند، لحظه  مرگ و حضور فرشته الهی بر بالین میت می اندازد و القا کننده روزی است که فرد دیگر نمی تواند به دارایی ، فرزندان و اصل و نسب خود تکیه کرده و از اندوخته  دنیوی خود بهره ای ببرد.
واژه عزرائیل در ذهن هر فرد القا کننده قطع ارتباط با دنیای مادی و تحمل درد و رنج جان دادن و قبض روح برای گذر از سرای دنیا به سوی جهان آخرت است.
از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است که «ما مِنْ بَیْت اِلاّ وَ مَلَكُ الْمَوْتِ یَقِفُ عَلى بابِه كُلَّ یَوْم خَمْسَ مَرّات»؛ هیچ خانه اى نیست مگر این كه فرشته مرگ بر در آن خانه در شبانه روز پنج بار مى آید و همچنین می فرمایند «سوگند به آن کسی که جان من در دست اوست اگر اهل خانه مکان او را ببینند و صدایش را بشنوند دست از مرده ی خود برداشته و بر حال خودشان گریه می کنند.» (بحارالانوار، ج 74، ص 188)
در ادامه این روایت ملک الموت می گوید: وای بر شما چرا شیون و ناله سر می دهید؟ به خدا سوگند رزقتان از بین نرفته و اجلتان نزدیک نگردید و به نزد او نیامده و روحش را نگرفتم مگر آنکه مامور به آن شدم، درباره شما نیز بر من حق و وظیفه است که نزدتان برگردم تا احدی از شما باقی نماند.

  • قبض روح عزرائیل گنجینه صوتینحوه جان گرفتن عزرائیل (ع)


  • مشاوره
    مشاوره
    در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.