تبیان، دستیار زندگی
: آیا تاکنون از نقشه های ذهنی استفاده کرده اید؟ اگر نه، فرصت خوبی را از دست داده اید ! استفاده از ابزارهای نقشه ذهنی آسان است و به شما در بهره برداری درست و فهم ایده ها، کشف مفاهیم با جزئیات دقیق و یافتن اشکالات برنامه ها کمک می کند ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی چند ابزار برای ایجاد نقشه ذهنی

آیا تاکنون از نقشه های ذهنی استفاده کرده اید؟ اگر نه، فرصت خوبی را از دست داده اید ! استفاده از ابزارهای نقشه ذهنی آسان است و به شما در بهره برداری درست  و فهم ایده ها، کشف مفاهیم با جزئیات دقیق و یافتن اشکالات برنامه ها کمک می کند .

معرفی چند ابزار برای ایجاد نقشه ذهنی

کاربرد نقشه ذهنی چیست ؟

مهم ترین استفاده نقشه ذهنی کمک به تمرکز بهتر و فهم دقیق تر ایده هاست. از این ابزارها می توان برای  نوشتن داستان ها، طراحی وب سایت ها و برنامه ریزی استفاده کرد. نقشه ذهنی یک ابزار پیشران است، جایی که شما یک مفهوم مرکزی و کلیدی را به زیر شاخه ها تقسیم بندی می کنید. مثلا می توان این مقاله را به زیر شاخه های 1) نقشه ذهن چیست، 2) استفاده از نقشه ذهنی برای دانشجویان، 3) بهترین ابزارهای نقشه ذهنی و 4) نتیجه گیری تقسیم بندی کرد. بعد هم می توانیم برای همین زیر شاخه ها، مفاهیم  و به اصطلاح گره های بیشتری در نظر بگیریم. مثلا برای شاخه بهترین ابزارهای نقشه ذهنی، نام ابزارها را که در ادامه می آید، به عنوان گره در نظر می گیریم.

نقشه ذهنی یک تکنیک ساده برای رسم نمودار، به جای نوشتن جملات است. نمودارهای نقشه ذهنی معمولا به فرمت یک درخت، با یک نقطه شروع در وسط هستند که بسته به گستردگی موضوع اصلی شاخه هایش ایجاد می شوند و دوباره و دوباره تقسیم به زیرشاخه می شوند. درخت یا از کلمات جداگانه و یا از جملات تشکیل می شود.

در واقع، می توان در همه جا و همه چیز از نقشه ذهنی استفاده کرد. وقتی می خواهید کاری را سازماندهی کنید یا بفهمید که آیا همه جوانب موضوع بحثتان را کاملا درنظر گرفته اید نقشه های ذهنی بهترین راه حل هستند. دانشجویان، می توانند  برای نوشتن یک مقاله، برای درنظر گرفتن همه موضوعات مورد نظرشان از نقشه ذهنی استفاده کنند، عناوین مقاله، بحث و تحلیل و منابع می توانند گره ها و زیرشاخه های نقشه ذهنی مقاله شما باشند.

وقتی می خواهید کاری را سازماندهی کنید یا بفهمید که آیا همه جوانب موضوع بحثتان را کاملا درنظر گرفته اید نقشه های ذهنی بهترین راه حل هستند

می توانید به جای یک لیست انجام کارها از نقشه ذهنی استفاده کنید. کلاس درس را در نظر بگیرید و تکالیف و وظایف و شرایط مربوطه را به عنوان گره های نقشه ذهنی بکشید.
هنگام کار روی پروژه های تیمی، برای تقسیم وظایف از نقشه ذهنی استفاده کنید. یک نقشه کلی بکشید، وظایف هر عضو را به صورت عناوین کلی، زیرشاخه بگیرید و آنها را تقسیم بندی کنید.

بهترین ابزارهای نقشه ذهنی

1. Coggle

یک افزونه مرورگر کروم! این افزونه سه مدل متفاوت بسته به اینکه برای چه کاری نیاز به نقشه ذهنی دارید در اختیار شما قرار می دهد. پشتیبانی از رنگ بندی متنوع از  دیگر ویژگی های این افزونه است.

2. Lmindq

اگر می خواهید برای ایجاد نقشه ذهنی پول بپردازید، آن را صرف lmindq کنید! بهتر از  lmindq سراغ نداریم! امکانات بسیار زیاد و رابط کاربری همه پسند از ویژگی های این نرم افزار است.

3. Freemind

برای استفاده آفلاین Freemind بهترین گزینه است. این نرم افزار متن باز است و برای همین مثل بقیه متنوع نیست ولی برای شروع خوب است.

4. .MindMapple

Mindmapple هم گزینه خوب دیگری است، این مورد امکان استفاده از تصاویر را هم در نقشه ذهنی به شما می دهد. همچنین شما می توانید نقشه تان را از طریق گوگل درایو با سایرین به اشتراک بگذارید. همان طور که از اسمش پیداست، کاربران Mac هم می توانند از آن استفاده کنند.

5. Text2mindmap

برای کسانی که به سرعت نیازمند نقشه ذهنی هستند بهترین انتخاب است. ایده هایتان را تایپ کنید و نقشه ذهنی تحویل بگیرید. در زمان طوفان فکری جلسات، این ابزار بهترین گزینه است.

6. .Sketchboard

بیشتر یک بوم نقاشی است تا نقشه ذهنی، اما می توان از آن به عنوان صفحه طراحی نقشه ذهنی هم استفاده کرد. علاوه بر این، می توانیددر نقشه ذهنی تان خودتان نقاشی بکشید. اگر از تصاویر زیبا در نقشه های ذهنی تان استفاده کنید، آنها زیباتر به نظر می رسند.

معرفی چند ابزار برای ایجاد نقشه ذهنی

نتیجه گیری

استفاده از نقشه ذهنی نیاز به آموزش ندارد! استفاده و طراحی یک نقشه ذهنی به سادگی نوشتن یک لیست چندتایی از کارهای روزمره است. نقشه های ذهنی دید متفاوتی از موضوعات و عناوین مرتبط با آنها به شما می دهد ضمن اینکه یک راه برای خلاصه سازی متون نیز به شمار می رود.

تمام روز می توان راجع به نقشه ذهنی صحبت کرد، اما تا زمانی که خودتان شروع به استفاده از این ابزارها نکنید، کاربردهای آن را متوجه نمی شوید. همین الان دست به کار شوید و نقشه ذهنی برای کلاس درس، مهمانی و یا سایر فعالیت های دیگرتان تهیه کنید!

منابع 
elearningindustry.com
www.mindomo.com
Best Mind Mapping Tools For Creative Students

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی