تبیان، دستیار زندگی
یس از میان مراكز دولتی وخصوصی فعال در سطح كشور كه اقدام به جمع‌آوری و نگهداری از نسخه‌های خطی و قدیمی می‌كنند، سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملی جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته از فعال‌ترین مراكز در زمینه خرید نسخه‌هی خطی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراخوان خرید کتابهای خطی و نفیس

از میان مراكز دولتی وخصوصی فعال در سطح كشور كه اقدام به جمع‌آوری و نگهداری از نسخه‌های خطی و قدیمی می‌كنند، سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملی جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته از فعال‌ترین مراكز در زمینه خرید نسخه‌هی خطی و قدیمی بوده است.

به گزارش ایسنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در ‌6 ماهه نخست سال جاری تعداد ‌781 جلد كتب خطی، ‌1375 جلد كتاب چاپ سنگی، ‌63 قطعه عكس قدیمی، ‌776 سند خطی و ‌50 قیعه مرقع خوشنویسی جهت قیمت‌گذاری و خرید به این سازمان عرضه شده است كه از این تعداد ‌613 سند خطی و ‌50 قطعه مرقع خوشنویسی انتخاب و خریداری شده است.

در میان نسخه خطی خریداری شده قدیمی‌ترین نسخه، لغت‌نامه‌ای مربوط به قرن هفتم هجری می‌باشد. برخی دیگر از نفایس خریداری شده توسط كتابخانه ملی در این دوره زمانی عبارتند از كلیات سعدی با جلد رنگ و روغن دارای ‌5 سرلوح و كتیبه با تذهیب و تشعیر، تذكره‌الشعرا با جلد چرم صاغری وترنج و سرترنج و حواشی سوخت و طلااندازی بین سطور مربوط به اوایل قرن ‌13 هجری، مثنوی معنوی با جلد چرم صاغری برگ نخست دارای شمسه و خط نستعلیق مربوط به سال ‌867 هجری، دیوان جامی با جلد مقوا با روكش كاغذی و دارای كتیبه‌های متعدد در سرفصل‌ها مربوط به سال ‌961 هجری، انجیل با جلد پوشش نقره‌ای نگین‌دار مربوط به اوایل قرن ‌19 میلادی.

مجموع ‌6 نسخه مذكور به مبلغ ‌000/000/480 ریال خریداری شده و در بخش كتب خطی و نادركتابخانه ملی حفاظت و نگهداری خواهد شد.

در همینراستا سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با هدف جلوگیری از خروج غیرقانونی میراث مكتوب كشور، سازماندهی حفظ و نگهداری از این نسخه ارزشمند و در دسترس قرار دادن اطلاعات موجود در این كتب برای استفاده عموم محققین و دانش پژوهان، از كلیه اشخاص حقیقی و حققی كه نسخه‌های خطی و قدیمی در اختیار دارند دعوت می‌نماید در صورت تمایل به فروش و یا اهدای نسخ مورد اشاره به این سازمان با كمیته فراهم‌آوری مخطوطات كتابخانه ملی از طریق شماره تلفن ‌38-88644000 داخلی ‌2795 تماس حاصل نمایند.