تبیان، دستیار زندگی
صبح روز شنبه 13 شهریورماه 1395 چهارمین کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی، با حضور اساتید، مدیران و کارشناسان حوزه های روابط عمومی، ارتباطات، رسانه و تبلیغات برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارمین کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی برگزار شد

صبح روز شنبه 13 شهریورماه 1395 چهارمین کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی، با حضور اساتید، مدیران و کارشناسان حوزه های روابط عمومی، ارتباطات، رسانه و تبلیغات برگزار شد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

چهارمین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی

به گزارش روابط عمومی، در ابتدای این کنفرانس علی شوقی بنام دبیرکنفرانس ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین گفت: در دنیای امروز که تکنولوژی های نوین در آن به سرعت تغییر پیدا می کنند، کارگزاران روابط عمومی نیز می بایستی با در نظر گرفتن تمامی جوانب، ضمن حرکت به سوی روابط عمومی حرفه ای، از شکل کنونی خود خارج شده و همگام با فناوری های نوین در جهت ارتقای مسئوولیت های حرفه ای خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: امروزه با توجه به آگاهی مخاطبان و افکارعمومی، نیاز سازمان ها به ارائه تصویری روشن از فعالیت های خود، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در این بین، حضور روابط عمومی حرفه ای، برای سازمان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
شوقی بنام در ادامه اظهار داشت: ارتقای دانش علمی و عملی روابط عمومی از اصلی ترین اهداف دبیرخانه دائمی کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی است که همواره به آن تاکید داشته، امیدواریم بتوانیم با ارائه الگویی مناسب، نقشی کوچک در افزایش توانمندی این نهاد تأثیرگذار ارتباطی در کشور عزیزمان داشته باشیم.
سیدغلامرضا کاظمی دینان رییس شورای سیاست گذاری چهارمین کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی سخنران بعدی این کنفرانس در بخش نخست بود.
کاظمی دینان در ابتدا این سخرانی گفت: روابط عمومی حرفه ای می بایستی با شناخت و درک صحیح از شرایط موجود، در کنار بسط اخلاق حرفه ای در سازمان، ضمن کاهش تنش های درون سازمانی و تبعات منفی آن، به مدیران و سایر کارکنان در دستیابی به موفقیت یاری رساند و به این نکته توجه داشته باشد که تنها به رضایتمندی سازمان نیاندیشد و در راستای حفظ منافع عمومی نیز حرکت نماید.
وی ادامه داد: حضور موثر و رصد کامل شبکه های اجتماعی به دلیل ارتباط تنگاتنگ مخاطبان و مدیران و درسترسی آسان به نظرات مردم از وظایفی است که یک روابط عمومی می بایستی انجام دهد، اما نقطه تمایز روابط عمومی حرفه ای با سایرین علاوه بر انجام فعالیت های ذکر شده حفظ اخلاق حرفه ای است.
اصول و مبانی حرفه ای گرایی در روابط عمومی
در ادامه این کنفرانس دکتر اسماعیل قدیمی به بررسی و تشریح موضوع اصول و مبانی حرفه ای گرایی در روابط عمومی پرداخت و گفت: حرفه ای گرایی به معنای جنبش علمی و سیستمی است که در آن زمینه ها، اصول و مبانی و اقتضائات یک حرکت بنیادی برای بهبود و کارایی سروسامان می گیرد و همه عناصر مادی، انسانی، مدیریتی و اجتماعی دخیل در این حرکت توسعه آفرین نقش های بایسته خود را برای اطمینان از موفقیت به درستی ایفا می کنند.
حرفه ای گرایی همچنین مبنای پیشرفت را توسعه انسانی می داند که به اتکای معلومات، مهارت و تجربه منابع انسانی و سیاست گذاری های درست مدیریتی، حقوقی و نظارتی همه موانع از سر راه پیشرفت حرفه برداشته شده و در محیطی رقابتی زمینه برای خلاقیت و نوآوری فراهم می گردد.
مدیریت پایش و تحلیل افکارعمومی
دکتر فریدون وردی نژاد با ارایه مقاله مدیریت پایش و تحلیل افکار عمومی در این کنفرانس سخنرانی کرد.
وردی نژاد در ابتدا به تعریف سنتی روابط عمومی پرداخت و گفت: در روابط عمومی عمومی سنتی، مدیریت تلاشی است سازمانی و حرفه ای که به منظور برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری و کنترل و نظارت، در حالیکه در تعریف جدید، مدیریت به عنوان یک هنر و فن که موجب اطمینان بخشی در درون سازمان و اعتمادآفرینی در محیط پیرامونی و میان مخاطبان و مشتریان تعریف شده است.
وی در انتها پس از بررسی و مطرح کردن مواردی در خصوص پایش، افکارعمومی، تعامل اجتماعی و ارتباط موثر، مدیریت حرفه ای افکار عمومیو ضرورت های پایش اجتماعی گفت: مدیریت نوین پایش افکار می تواند به گونه ای تعاملی و اقناعی با تکیه بر ارتباطی دو سویه آگاهی عمومی را بالا ببرد و در عین حال به یادگیری و آموزش تحمل عمومی کمک کرده و با اعتبارآفرینی و تحت تاثیر قراردادن رهبران و پیشتازان فکری جامعه، به تغییر رفتار مخاطبان و طبقات اجتماعی هدف  بپردازد. این حرکت موجبات کنش گری مخاطب و طبقات اجتماعی را در پی خواهد داشت.
ایجاد رابطه دو سویه بین سازمان ها، شرکت ها و ذینفعان باید با تلاش روابط عمومی ها محقق شود
مهندس علی یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران دیگر سخنران چهارمین کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی بود.
یزدانی در این سخنرانی روابط عمومی را قلب تپنده  یک دستگاه در ایجاد شادابی بین تعامل سازمان و ذینفعان توصیف کرد و گفت: ایجاد رابطه دو سویه بین سازمان ها، شرکت ها و ذینفعان باید با تلاش روابط عمومی ها محقق شود.
وی با اشاره به اینکه برقراری این تعامل نیازمند تخصص، شناخت، آموزش و سماجت است، افزود: متاسفانه روابط عمومی در بیشتر سازمان ها به یک روند روزمرگی دچار شده است که به انتقال یک خبر، حضور در مراسمی تنها برای تهیه یک خبر یا گرفتن ژس و انتشار آن برای نشریات داخلی ختم می شود، هر چند به عنوان بخشی از وظایف روابط عمومی هاست اما در واقع مسئولیت انها سنگین تر از آن چیزی است که در بسیاری از سازمان ها دارند. در واقع نقش روابط عمومی ها در دوران و بیرون سازمان ها انفکاک پذیر نیست بلکه لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
ارتباطات خلاق
دکتر وحید ناصحی فر، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی دیگر سخنران این کنفرانس بود.
تکنیک  های ارتباطات خلاق عنوان مقاله ای بود که وی در این کنفرانس ارایه نمود.
ناصحی فر در این مقاله گفت: همه سازمان ها به دنبال تحقق هدف ها اعم از بقا، رشد، سودآوری، رضایت مشتری، کیفیت، سهم بازار و سودآوری می باشند.
سازمان ها با گرایش های مختلف از روابط عمومی و ارتباطات به منظور اطلاع رسانی، ترویج، برندینگ و حتی مدیریت بحران استفاده می نمایند.
وی همچینن گفت: هنگامی که ابزارهای رایج روابط عمومی و ارتباطات اثربخش و مفید نباشند ارتباطات خلاق بدنبال محتوی و روشی نو برای طراحی و ارسال پیام به مخاطبین هدف خواهد بود.
برگزاری پنل تخصصی برنامه ریزی شناور در روابط عمومی
برگزاری پنل تخصصی برنامه ریزی شناور در روابط عمومی که به موضوع چالش تغییر مدام مدیر اختتصاص داشت، دیگر بخش این کنفرانس بود.
در این پنل که به مدیریت دکتر علیرضا کتابدار برگزار شد، دکتر داود زارعیان، رییس کمیته علمی کنفرانس، دکتر مجتبی نظری، مدیرکل روابط عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، سونیا پوریامی، مشاور رسانه ای وزیر صنعت، معدن و تجارت و آرش ظفری، معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات شهرداری تهران حضور داشتند.
در ابتدای این پنل کتابدار با طرح این سوال که چرا مدیران روابط عمومی سازمان های مختلف دائم عوض می شوند و چرا عمر مدیریت آنان کوتاه است؟ ادامه داد: این پرسشی است که سعی داریم در این پنل، به صورت گذرا به آن بپردازم.
در ادامه زارعیان در خصوص موضوع تین پنل گفت: به نظر من این مدیران و کارشناسان روابط عمومی هستند که می بایستی با بالا بردن دانش و مهارت خود، به ارتقای جایگاه و ماندگاری خود در سازمان کمک کنند.
پوریامین دیگر سخنران این پنل نیز ضرورت ایجاد تشکل های حرفه ای به منظور ارایه مشاوره به مدیران سازمان ها در خصوص تغییرات در بخش روابط عمومی اشاره کرد.
مجتبی نظری نیز در خصوص موضوع این پنل گفت: طراحی و تدوین بلند مدت و انجام برنامه ریزی اصولی، علی رغم تمامی مخالفت ها در سازمان، به عنوان یکی از راهکارهای حل این معضل در سازمان می باشد.
همچنین آرش ظفری در خصوص مباحث مطرح شده در این پنل گفت: روابط عمومی ها می بایستی با استفاده از جدیدترین تکنیک های روز و ارایه راهکارهای صحیح در خصوص حفظ منافع سازمان گام بردارند تا ضمن جلب نظر مدیران ارشد سازمان نسبت به ارایه برنامه های بلند مدت در سازمان اقدام نمایند.
روابط عمومی حرفه ای و مدیریت هویت برند
دکتر منصور ساعی دیگر سخنران این کنفرانس بود.
ساعی در این مقاله ضمن تعریف موضوعات برند، هویت برند و مدیریت آن گفت:  مهمترین عامل نامشهود هر برندی، هویت آن است. هویت برند مجموعه منحصر به فردی از تعلقات و تداعی های برند است که شامل اجزای ظاهری و گرافیکی برند، شخصیت برند، پیوند برند با مخاطبین، فرهنگ، کیفیت و سایر عوامل است. هویت برند، تعیین کنند   فردیت، آرمان ها و اهداف، ارزش ها و علائم شناسایی برند است. از دیدگاه کاپفرر، تفاوت هویت برند و تصویر برند در این است که هویت، آن چیزی است که شما هستید و ارائه می کنید؛ در حالیکه تصویر، برداشتی است که مخاطبان و مشتریان طی ارتباط با شما، از شما استنباط و برداشت می کنند. هویت برند، ماهیت و جوهره و شخصیت برند را نشان می دهد و تداعی کننده حضور و نفوذ برند در بازار و دربردارنده ارزش منحصر بفرد آن است که جایگاه برند را در میان رقبا و مشتریان مشخص می کند. در واقع هویت برند، مجموعه ای منحصر بفرد از تداعی گرهایی است که استراتژیست برند در خلق و حفظ آنها می کوشد. این تداعی گرها، بیانگر جایگاه برند و تعهد برند به مشتریان و ذینغعان است.
وی در ادامه به بررسی تفاوت بیت هویت برند و تصویر آن پرداخت و ضمن تشریح مبحث مدیریت برند به نقش ویژه یک روابط عمومی حرفه ای در مدیریت هویت برند اشاره کرد.
تشریفات نوین راهبرد مدیریت ارتباطات در جهان امروز
تشریفات نوین راهبرد مدیریت ارتباطات در جهان امروز عنوان آخرین مقاله ای بود که توسط علی محمد بیدارمغز در این کنفرانس ارایه شد.
بیدارمغز در ابتدای این سخنرانی گفت: مبادلات اطلاعات و موضوعات مورد نیاز و علاقه گروهی همچنان که از اسم آن پیداست، خود جنبه دیگری از آداب اجتماعی جدید است که به برکت تارنمای جهان گستر، ارتباطی روزافزون است و تنها عناوین آداب آن در موتورهای جستجو  افزون بر 600 هزار است- البته تا لحظه کتابت این مقاله! و خود موضوعات متفاوتی از آداب اجتماعی قدیم و جدید را در بر می گیرد از جمله آداب ورود، معرفی و معارفه، سخن فصیح، واکنش و بازخورد مناسب، حسن محضر و حسن معاشرت.
وی ادامه داد: تشریفات مدرن به سایر فعالیت های اجتماعی انسان ها هم ورود کرد، آداب پیشین ظاهر آراسته و لباس برازنده، روش خوردن و نوشیدن در مهمانی ها، مذاکرات و در محافل عمومی و همایش ها، وقت شناسی، گوش دادن درست، خوب سخن گفتن و گپ و گفت کوتاه اتفاقی، ارائه انتقاد و برخورد مناسب با آن و خوش طبعی و سایر امور را مرور کرد، آنچه که در دنیای امروز همچنان مفید بود پررنگ ساخت، برخی را خط زد و خطوط جدیدی در آداب ترسیم نمود.