تبیان، دستیار زندگی
فدراسیون بسکتبال ایران برای نخستین بار در طول تاریخ میزبان یک رویداد آسیایی در رده سنی بزرگسالان است که با عنوان فیبا آسیا چلنج از جمعه آینده در تهران آغاز شده و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزبانی بزرگ اما سوت و کور بسکتبال برای فیبا آسیا چلنج

فدراسیون بسکتبال ایران برای نخستین بار در طول تاریخ میزبان یک رویداد آسیایی در رده سنی بزرگسالان است که با عنوان فیبا آسیا چلنج از جمعه آینده در تهران آغاز شده و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.

بخش ورزشی تبیان
بسکتبال

مسابقات فیبا آسیا چلنج اولین مرحله از رقابت های انتخابی جهانی ۲۰۱۹ به حساب می آید و از این حیث از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. برای حضور در این رقابت ها که برگزاری آن به این شکل برای نخستین بار در تقویم فیبا آسیا قرار داده شده است، یازده تیم به ایران سفر می کنند تا طی رقابتی ۱۰ روزه تکلیف پنج سهمیه جهانی این مسابقات را برای ادامه حضور در رقابت های انتخابی مشخص کنند.

برای بسکتبال ایران و تیم ملی که روزگاری قهرمان آسیا بود و با این عنوان مجوز حضور  مستقیم در المپیک و جام جهانی را هم به دست آورد و حالا بعد از یک دوره رکود و از دست دادن قهرمانی آسیا و بعد از آن ناکامی در کسب سهمیه المپیک، در تلاش است تا دوباره به روزهای اوج بازگردد، فیبا آسیا چلنج اولین رویداد رسمی است که بعد از شرکت در مسابقات انتخابی المپیک و در قالب برنامه بلند مدت طراحی شده باید در آن شرکت کند.

برگزاری مسابقات فیبا آسیا چلنج در تهران می تواند تیم ملی را در دستیابی به اهدافش - نه فقط از حیث نتیجه گیری بلکه از حیث تقویت عوامل انگیزشی برای ادامه پرقدرت تر راه با حمایت های مردمی و پیگیری آنها - کمک کند البته اگر از ابزار میزبانی درست و به جا استفاده شود که به نظر می رسد حداقل تا امروز که فقط پنج روز به آغاز مسابقات مانده اصلا اینگونه نبوده وگرنه طی روزهای گذشته از میزبانی بزرگ بسکتبال بیشتر می دیدیم و می شنیدیم.

پیشنهاد برگزاری مسابقات فیبا آسیا چلنج در ایران خیلی وقت پیش از این مطرح شد و چند ماهی هم از تایید فیبا آسیا برای واگذاری امتیاز این میزبانی به ایران می گذرد، اردوی تیم ملی بسکتبال هم برای شرکت در این رقابت ها و کسب سهمیه از آن، از سه چهار هفته پیش آغاز شد با این حال امروز به جز اهالی خود بسکتبال و رسانه های همیشه پیگیر، کمتر کسی از در پیش بودن چنین رویدادی و برگزاری آن در تهران مطلع است! و این موضوع قطعا در تکمیل ظرفیت سالن به هنگام برگزاری دیدارهای تیم ملی تاثیر منفی خود را نشان خواهد داد.

به هر حال مهمترین نتیجه میزبانی برخوردار شدن از حمایت تماشاگران است به خصوص برای بسکتبال که ارتباط مردم با آن به واسطه ناکامی های اخیر، کم و کمرنگ شده است اما به نظر می رسد این ارتباط با وجود میزبانی بزرگ پیش رو هم تقویت نشود چون خیلی ها اصلا نمی دانند چنین مسابقاتی در پیش است و قرار است در تهران برگزار شود!

البته محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال تاکید دارد که اقدامات لازم برای اطلاع رسانی در مورد برگزاری مسابقات فیبا آسیا چلنج در تهران انجام شده است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: دو سه روز پیش بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در رابطه مسابقات در سطح شهر نصب شد، از عصر روز گذشته پخش تیزرهای تلویزیونی آغاز شد. این کارهایی بود که به نظرمان باید انجام می دادیم. در کل از ملت ایران دعوت می کنم تا بیایند و بسکتبال را تشویق کنند.

رئیس فدراسیون بسکتبال در رابطه با بلیت فروشی مسابقات توضیحاتی داد و اظهارداشت: برای تماشاگران ایرانی که بلیت فروشی نداریم اما احتمالا برای تماشاگران خارجی این کار انجام می شود، در این رابطه رایزنی هایی با سفارتخانه کشورهایی که در این رقابت ها تیم دارند، انجام شده واطلاعات لازم به آنها داده شده است.

به گزارش مهر، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر و آغاز تیزرهای تلویزیونی در رابطه با مسابقات فیبا آسیا چلنج، زمانی انجام شده که کمتر از یک هفته به آغاز این رقابت ها باقی مانده است؛ آیا اطلاع رسانی در مورد برگزاری چنین رقابت هایی در تهران در این فاصله زمانی کوتاه باقی مانده تا مسابقات میتواند نتیجه داشته باشد و منجر به تکمیل ظرفیت سالن یا حداقل پر شدن بخش قابل توجهی از آن به هنگام برگزاری دیدارهای تیم ملی شود؟

برای میزبانی فیبا آسیا چلنج، سالن دوازده هزار نفری آزادی انتخاب شد که نسبت به تالار بسکتبال آزادی ظرفیت قابل قبول تر و امکانات بهتری دارد. البته برخی زیرساخت ها  و از جمله کف پوش سالن مناسب برای دیدارهای بسکتبال نبود و به همین دلیل یکسری اقدامات آماده سازی در آن انجام شد که آنهم تازه رو اتمام است و به همین دلیل تیم ملی کشورمان تا به امروز هنوز فرصت حتی یک جلسه تمرین در این سال را پیدا نکرده است.

همه اینها در حالی است که فدراسیون بسکتبال فقط برای گرفتن امتیاز میزبانی مسابقات فیبا آسیا چلنج متحمل پرداخت ۵۰۰ هزار دلار به فیبا آسیا شده است اما با این اوصاف و شرایط به نظر می رسد تیم ملی در خانه خود شرایطی مشابه تیم های مهمان داشته باشد چون از ابزارهای میزبانی برای حمایت تیم ملی خیلی خوب و به جا استفاده نشده است.


منبع : خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .