تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه پانزدهم شهریور 1395 هجری خورشیدی، سوم ذی الحجه 1437 هجری قمری و پنجم سپتامبر 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پانزدهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه پانزدهم شهریور 1395 هجری خورشیدی، سوم ذی الحجه 1437 هجری قمری و پنجم سپتامبر 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

15 شهریور 1365

آیت الله خامنه ای رییس جمهوری در دیدار رییس سازمان کنفرانس اسلامی بیان داشتند: مجازات متجاوز مهمترین عامل جلوگیری از تکرار تجاوز است؛ صلح یک ارزش است ولی ارزش بالاتر، عدالت است.

15 شهریور 1361

ده ها تن از مردم تهران در اثر بمب گذاری عوامل منافقان در خیابان خیام، کشته و زخمی شدند. شدت این انفجار به اندازه ای بود که شیشه های اداره ها و ساختمان های مسکونی تا شعاع چند صدمتر شکسته و صدای آن در بسیاری از نقاط تهران شنیده شد.

15 شهریور 1357

امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت برگزاری عید فطر در تهران گفتند: مردم مسلمان ایران به دنبال برگزاری نماز عید، دست به عبادت ارزنده دیگری زدند و آن فریاد کوبنده علیه دستگاه جبار و چپاولگر بود.

15 شهریور 1357

مردم ایران با وجود اعلام ممنوعیت رژیم پهلوی در برگزاری هرگونه تظاهرات، در شهرهای مختلف کشور علیه این رژیم تظاهرات باشکوهی برگزار کردند.

15 شهریور 1353

آیت الله سید محمود شاهرودی از مراجع بزرگ تقلید شیعه در 91 سالگی در نجف درگذشت. از او آثار متعددی چون تقریرات بحث های آقا ضیاءالدین عراقی و میرزای نایینی، حاشیه بر کتاب عروةالوثقی و ذخیرةالمومنین به یادگار مانده است.

15 شهریور 1334

ستاد ارتش، به منظور جمع آوری اخبار محرمانه نیروهای سه گانه و تحویل آنها به رییس ستاد، اداره ای به نام اطلاعات تشکیل داد.

15 شهریور 1310

محمدرضا پهلوی ولیعهد ایران به همراه عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار با یک کشتی جنگی متعلق به دولت شوروی، بندرانزلی را به مقصد سوییس ترک کرد.

15 شهریور 1308

نخستین سانحه هوایی در ایران به وقوع پیوست . در این حادثه یک هواپیمای پستی متعلق به کمپانی «ایرویز» انگلیس هنگام پرواز در مسیر بنادر بوشهر و جاسک پیش از فرود، آتش گرفت و در اثر آن علاوه بر سوخته شدن محموله های پستی، سه تن کشته و دو تن دیگر از سرنشینان مجروح شدند.

15 شهریور 1302

عهدنامه ای میان دولت ایران و افغانستان به امضا رسید. امان الله خان پادشاه افغانستان با لباس ایرانی در مراسم امضا این عهدنامه حضور یافته بود.

15 شهریور 1300

نماینده شرکت آمریکایی «سینکلر» درباره کسب امتیاز نفت شمال ایران با حسین علا نماینده سیاسی ایران در واشنگتن دیدار و گفت و گو کرد.

15 شهریور 1300

کرزن وزیر امورخارجه انگلیس به شدت به تبلیغات ضد انگلیسی وزیر مختار شوروی در تهران اعتراض کرد.