تبیان، دستیار زندگی
پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده، تغییرات گسترده ای در راهبرد واشنگتن در افغانستان ایجاد می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیلی بر نگاه ترامپ به افغانستان

پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده، تغییرات گسترده راهبرد واشنگتن در افغانستان را به دنبال داشته باشد.

قبس زعفرانی - بخش سیاست تبیان

تحلیلی بر نگاه ترامپ به افغانستان


جون گذشته دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست  جمهوری آمریکا تصریح کرد: عمر متین، عامل تیراندازی به کلوپ همجنس گرایان در ایالت اورلاندو، در یک خانواده افغان متولد شده است.
درست است که عمر متین افغانی  الاصل بود، اما وی در نیویارک متولد و بزرگ شده بود و این استدلالی منطقی از سوی ترامب برای ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا حتی به صورت موقت نیست.
این اظهارات نشان می دهد، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب تغییراتی عمیق در راهبرد آتی کاخ سفید در افغانستان خواهد شد که احتمالاً بر اصل حفظ حضور نظامی کوتاه  مدت آمریکا در افغانستان و پاکستان متمرکز خواهد بود.
ترامپ بارها درباره حضور  دراز مدت نظامی آمریکا در افغانستان ابراز تردید کرده و همواره مخالف اقدامات آمریکا در افغانستان تحت عنوان «ملت سازی در افغانستان» بوده است.
وی جنوری سال 2013 طی تویتی در صفحه شخصی خود، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شد و از هدر رفتن میلیاردها دالر در این کشور ابراز تاسف کرد، چون به اعتقاد وی دولت اوباما می توانست این بودجه را صرف «بازسازی آمریکا» کند.

ترامپ بارها درباره حضور نظامی دراز مدت آمریکا در افغانستان ابراز تردید کرده و همواره مخالف اقدامات آمریکا در افغانستان تحت عنوان «ملت سازی در افغانستان» بوده است.

ترامپ درباره ادامه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان شعار توقف ماموریت به اصطلاح «نهادسازی» در افغانستان را  می دهد و به جای آن خواستار تمرکز بر پروسه مبارزه علیه تروریسم و نگرانی های امنیتی نشات گرفته از آن می شود.
اما در تناقضی فاحش با این مواضع بالا، در جای دیگر ترامپ حضور نظامی آمریکا در افغانستان برای جلوگیری از تبدیل  شدن این کشور به یک دولت ناکام را لازم و ضروری می داند و تا آنجا پیش می رود که امنیت افغانستان را در گرو حضور نظامی آمریکا در این کشور و ادامه جنگ افغان ها علیه تروریسم و ایفای نقش حمایتی و مشورتی نظامیان آمریکایی به نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ برضد تروریسم عنوان می کند.
 با این حال وی از تبیین و تشریح دیدگاه هایش در پرونده حساسی چون «طالبان» و نحوه غلبه بر این گروه به عنوان یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده امنیت ملی افغانستان امتناع می کند.
تضاد و تعارض دیدگاهی ترامپ در موضوع ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان ریشه در نیاز شدید وی به آرا و حمایت های جمهوری خواهان دارد و در پس این مواضع تلاش می کند، آرا بیشتری را از آن خود کند.
از دید ترامپ حضور نظامی آمریکا در افغانستان را نباید محدود به این کشور کرد، بلکه اهداف دیگری نیز در پس این حضور دنبال می شود که مهمترین آن زیر نظر داشتن پاکستان و به طور خاص فعالیت های اتمی اسلام آباد است.
وی به خوبی می داند، حضور نظامی امریکا در افغانستان به واشنگتن امکان نظارت بر برنامه ها و فعالیت های اتمی پاکستان را می دهد و برای جلوگیری از دستیابی گروه های تروریستی فعال در افغانستان و پاکستان به پرونده اتمی پاکستان راهکار گسترش همکاری های امنیتی و نظامی واشنگتن  - دهلی نو را ارائه می دهد. راهکاری که بی تردید واکنش اسلام آباد را درپی خواهد داشت که دارای دشمنی دیرینه و اختلافاتی تاریخی عمیق با دهلی نو است.

از دید ترامپ حضور نظامی آمریکا در افغانستان را نباید محدود به این کشور کرد، بلکه اهداف دیگری نیز در پس این حضور باید دنبال شود که مهمترین آن پاکستان و فعالیت های اتمی اسلام آباد است.
در این راستا اسلام آباد هرگونه نزدیکی بین هند و آمریکا را حمایت این دو کشور از گروه های شورشی و معارض دولت در اسلام آباد و اقدام علیه امنیت ملی پاکستان ارزیابی می کند. در این شرایط انتظار می رود، اسلام در حوزه سیاست خارجی رویکرد خود را به سمت پکن و مسکو تغییر دهد و درصدد تحکیم مناسبات سیاسی و اقتصادی خود با چین و گسترش همکاری های نظامی و امنیتی اش با روسیه برآید. در عرصه داخلی نیز بازتاب سیاست نزدیکی ترامپ به دهلی نو را باید تشدید احساسات ضد آمریکایی پاکستانی ها و افزایش اختلافات اسلام آباد  ? واشنگتن ارزیابی کرد.
در بازگشت به بحث اصلی، باید به نگاه ترامپ به اسلام و مسلمانان اشاره و یادآوری کرد، وی از جمله سیاستمداران آمریکایی است که دشمنی و ضدیتش با اسلام و مسلمانان برکسی پوشیده نیست.
وی طی قبلا مردم افغانستان به داشتن ارتباط با طالبان متهم و تاکید کرده بود، 
هم چنان ارتباط  دادن جامعه افغانستان با تروریسم از جانب ترامپ دشمنی هایی را نسبت به او در افغانستان بوجود آورده که موجب موضع گیری علیه وی خواهد شد، بخصوص که 99 درصد مردم افغانستان را مسلمانان تشکیل می دهند و خواستار تطبیق شریعت اسلامی هستند، درحالی که ترامپ مهاجران افغان مقیم آمریکا را یکی از عوامل افزایش حملات تروریستی در این کشور عنوان کرده است.
برای زیر فشار قراردادن مقام های افغان در جلوگیری کردن از سوءاستفاده کمک های مالی آمریکا، ترامپ می تواند، به قطع کمک به افغانستان تهدید کند، چنان که اغلبا کمک های این کشور در افغانستان حیف ومیل شده است. این استراتژی، مملو از خطر خواهد بود. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان می تواند آمریکا را از طریق درخواست کمک از ایران زیر فشار قرار دهد.
در صورت کاهش پیدا کردن تأثیر واشنگتن در افغانستان، روابط میان غنی و ترامپ نیز تیره خواهد شد. بنا سربازان آمریکایی در جنگ بر ضد تروریسم کم ترین حمایت ارتش افغانستان را با خود خواهند داشت. اگرچه، همکاری نیروهای امنیتی افغانستان با ارتش آمریکا در جنگ بر ضد تروریسم حیاتی است، طالبان نیز می توانند با استفاده از تنش های به وجود آمده میان کابل و واشنگتن بار دیگر اقدام به بازپس گیری مناطق از دست رفته شان بکنند. ترامپ برای جنگ بر ضد تروریسم و طالبان باید اعتماد سربازان ارتش افغانستان را به دست آورد.
اگر ترامپ در ماه نوامبر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، استراتژی آمریکا در قبال افغانستان زیاد تغییر خواهد کرد. تجزیه و تحلیل بیانیه های ترامپ، نشان دهنده این است که ریاست جمهوری ترامپ سبب ایجاد تنش در روابط ایالات متحده آمریکا و افغانستان به عنوان دوستان استراتژیک، خواهد شد و پاکستان را به کشور دشمن بدل می کند. از سوی دیگر در صورت خروج سربازان آمریکایی، ارتش افغانستان نیز به شکل آماده نشده باقی خواهد ماند.