تبیان، دستیار زندگی
یکی از کارهای غشای پلاسمایی که پیرامون سلول رو فرا گرفته است؛ آن است که مانند دیواره های ظرفی که مواد درون خود را از محیط پیرامون جدا می کند؛ مواد درون سلول را از محیط اطراف جدا می کند؛ ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکته ها زیر میکروسکوپ زیست شناسی دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 6

نکته ها زیر میکروسکوپ زیست شناسی دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 6


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: نکته های مدیریتی زیر میکروسکوپ زیست شناسی
نام مدرسه: فرزانگان 6
نام استاد: خانم حمیده حاتمی هنزا
دانش آموزان: غزاله قادری، پریا جهانبانی

چکیده:

یادتونه در زیست سال دوم داشتیم (واکنش های انرژی خواه در صورتی روی می دهند که واکنش های انرژی زا، انرژی مورد نیاز آنها را فراهم کنند). 
حالا فرض کنید مدیر یک سازمان هستین. خب چه جوری از بودجه تون بهره برداری می کنین؟ به نظرتون اگر مقداری که بر می دارین جبران نشه چه اتفاقی می افته؟
در کتاب مدیریت برتر اومده یه مدیر خوب متناسب با بودجه سازمان هزینه ها رو کنترل می کنه! پس اگر خرج و دخلمون تناسبی با هم نداشته باشه سازمان احتمالاً با شکست رو به رو میشه. یا تو مدیریت زندگیمون اگر خروجی هامون بیش تر از ورودی هامون باشه یه جایی کم میاریم البته متاسفانه گاهی این مطلب برامون خیلی واقعی نمیاد وگرنه توقع نداشتیم درس نخونده؛ پرفسور شیم! میشه ورودی اطلاعات درسی مون ۲ باشه بعد توقع بیست داشته باشیم (البته که ما راجع به تقلب و اینا حرفی نزدیم  :)) یا میشه یه معلمی بشیم که داریم همش به بچه ها اطلاعات میدیم ولی اهل مطالعه نیستیم. خب یه جا اطلاعاتمون تموم میشه دیگه. در نهایت مدیریت قوی نیازمند درک این مطلب؛ هرچقدر قرار خروجی داشته باشیه چه در علم؛ چه در انرژی و یا هر چیز دیگه اول باید ورودی اش باشه. حالا این حرف خیلی بدیهی به نظر اومد ولی متاسفم که باید بگم یه جایی می خوندم که به برخی از استادها سفارش شده بود یه ساعت های خاصی رو برای مطالعه بزارید و فقط به تدریس مشغول نباشید! اون موقع به نظرم رسید خب اینکه بدیهیه بعد تو زندگی متوجه شدم ما خیلی جاها این امر بدیهی رو رعایت نمی کنیم.
امام کاظم فرمودند: بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد: قسمتى براى مناجات با خدا، قسمتى براى تهیّه معاش، قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیب هاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص می ورزند و قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.
واقعا برام جالب بود؛ این همون که اگر انرژی نگیری نمیتونی در واکنش های انرژی زا شرکت کنی...

یکی از کارهای غشای پلاسمایی که پیرامون سلول رو فرا گرفته است؛ آن است که مانند دیواره های ظرفی که مواد درون خود را از محیط پیرامون جدا می کند؛ مواد درون سلول را از محیط اطراف جدا می کند؛ اما نمی توان غشای پلاسمایی را کاملاً شبیه دیواره های ظرف دانست چون؛ غشای پلاسمایی بعضی مواد را از خود عبور می دهد و از نفوذ بعضی دیگر؛ جلوگیری می کند... غشای سلولی برای آن که مرز مناسبی بین محتویات سلول و محیط پیرامونی به وجود آورد؛ باید به بسیاری از مواد اجازه ورود یا خروج ندهد؛ اما سلول در همه حال تا وقتی زنده است؛ به جذب یا دفع مواد نیاز دارد؛ بنابراین؛ غشای سلول نسبت به مواد تراوایی نسبی دارد یعنی فقط به بعضی مواد اجازه ورود یا خروج می دهد.
در اینجا می خواهیم یه نگاه دیگه طبیعت رو به ورودی و خروجی ها بررسی کنیم. مدیران موفق خواننده؛ شما هیچ وقت نمی زارید هر چیزی یا هرکسی وارد حوزه کاری شما بشه یا از اون خارج بشه چون می دونید یه مدیر موفق ورودی ها و خروجی های سازمانش رو کنترل میکنه. بریم در مدیریت زندگیمون ببینیم اگر ما نسبت به ورودی و خروجی هامون تراوایی نسبی نداشته باشیم چه اتفاقی میوفته؟ مثلاً هر کسی یا هر چیزی توخونه ما بیاد و بره یا تو فضای کاریمون با هر کسی نشست و برخاست داشته باشیم ...باور کنیم همین قدر حساسیت برای ورودی و خروجی ها مون به جسم و روح نیازه. هر حرفی رو نشنویم و هر حرفی رو نزنیم هر رفتاری رو نپذیریم و هر رفتاری رو نکنیم ...چون ما یک مدیر موفقیم و این بی ملاحظگی ها موقعیتمون رو به خطر می اندازه.

ادامه زندگی یک جانور به توانایی پاسخ به محرک های محیطی وابسته است. (زیست سال دوم دبیرستان) .تازه در زیست سال سوم خوندیم که (وقتی راه می رویم مخچه با پیش بینی وضعیت بدن در لحظه بعد پیام هایی را برای مغز و نخاع می فرستد و موجب تصحیح و یا تغییر حرکت بدن می شود. بدین ترتیب ما بدون برخورد به موانع راه خود را ادامه می دهیم) و در پیش دانشگاهی داریم (سلول ها در پاسخ به تحریکات محیطی؛ بعضی ژن های خود را روشن و بعضی دیگر را خاموش می کنند.) یا (مسلماً نقطه عطف در پیدایش پرسلولی ها، تکامل سیستم های پیام بین سلول های مختلف یک توده سلولی (کلنی) بوده است. در واقع، سلول ها آموختند که علاوه بر پاسخ دادن به تغییرات محیطی، پیام هایی را که از سلول های دیگر می رسد  نیز دریافت کنند و به آن ها پاسخ مناسب بدهند .)

نکته ها زیر میکروسکوپ زیست شناسی دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 6


1. باید در معرض واکنش های انرژی زا قرار گرفت.
2. مدیران موفق، تراوایی نسبی داشته باشید.
3. برای قدم برداشتن در زندگی مخچه وار رفتار کنید.
4. سازش کنید اگر شکست قطعی است.
5. نقاط وارسی لازمه مدیریت موفق.
6. کارها را به موقع کنترل کنید تا سرطان نگیرند.
7. در کمبود گلوکز؛ زنده بمانید. چربی هم می توانند منبع خوبی برای دریافت انرژی باشند.
8. دوراهی های همانندسازی خود را افزایش دهید.
9. در بحران ها اندوسپور تشکیل دهید.
10. فقط با ۴ کد دنیا رو زنده کنید.
11. گاهی بپذیرید که برای تکمیل کارها وجود کلروپلاست و میتوکندری ضروریه.
12. برای رقابت با دیگران پلازمید داشته باشید.
.13. در معادلات مدیریتی همیشه نسبت سطح به حجم رو در نظر بگیرین.
14. تقسیم کار و تمایز رو جدی بگیرید.
15. غذاها به شکلی که دیده می شوند هیچ وقت نمی توانند وارد جریان خون بشوند.
16. راه انداز، جایگاه پایان رونویسی و دی ان ای الگو را برای حرکت مشخص نمایید.
17. قدرت ویرایش داشته باشید.
18. انعکاس لازمه بقا است.
19. بدون تقلید از سلول های دیگر اجسام گلژی بسازید.
20. همه چیز خوار باشید تا در کمبود منابع حذف نگردید.
21. لطفاً موازنه کردن بین محتوی انرژی و سهل الوصول بودن را بیاموزید.
22. همیشه به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش سود خالص باشید.
23. تا منابع و تمهیدات لازم برای کاری را فراهم نکردید؛ دست به عمل نزنید.
24. در رقابت متانت داشته باشید.
25. هر محرکی ارزش پاسخگویی ندارد.
26. مدیریت ارتباطات را شاخصه مهمی در پیشبرد اهدافمان در نظر بگیریم.
27. همیشه کارآمدترین روش ها را جستجو و انتخاب نمایید.
28. کار تیمی را به کار فردی ترجیح دهید و افراد را متقاعد نمایید که کار تک تک اعضا در موفقیت تیم موثر است.
29. بافت عصبی سازمان را تقویت نمایید.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی