تبیان، دستیار زندگی
اگرچه تیم ملی کشورمان در بازی با قطر موفق شد سه امتیاز بسیار شیرین به دست بیاورد و گام اولش را در مسیر راهیابی به جام جهانی روسیه محکم بردارد، اما این بازی حاشیه های تلخی هم داشت. بعد از گل نخست تیم کشورمان، جواد نکونام با مشت های گره کرده از مقابل نیمکت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای سخت نکونام

اگرچه تیم ملی کشورمان در بازی با قطر موفق شد سه امتیاز بسیار شیرین به‌دست بیاورد و گام اولش را در مسیر راهیابی به جام‌جهانی روسیه محکم بردارد، اما این بازی حاشیه‌های تلخی هم داشت. بعد از گل نخست تیم کشورمان، جواد نکونام با مشت‌های گره کرده از مقابل نیمکت تیم ملی قطر عبور کرد و تا وسط زمین دوید. نوع کاری که او انجام داد و در دنیای فوتبال بسیار نادر است، خشم و عصبانیت شدید تیم حریف را به دنبال آورد و باعث شد درگیری‌های زیادی به‌وجود بیاید.

فرآوری: رضا رستگاری-بخش ورزشی تبیان
فوتبال

در شرایطی که ما بازی را برده بودیم و می‌توانستیم روی مسابقه برگشت به‌عنوان یک دیدار کاملا «معمولی» حساب کنیم، رفتارهای نکونام باعث شد بازیکنان تیم رقیب از تلافی همه‌چیز در دوحه سخن بگویند. به این ترتیب روشن شد که بازی دوم ما با قطر به هیچ‌وجه عادی نخواهد بود. جواد در اولین تجربه مربیگری‌اش در تیم ملی اخراج شد، بازی با چین را از دست داد و حالا ممکن است محرومیت شدیدی هم در انتظارش باشد، اما این تمام مصائب رفتارهای اغراق‌آمیز او در بازی پنج‌شنبه نیست؛ چه اینکه عملکرد نکو باعث شد هزینه‌های اضافی زیادی به فوتبال ملی ما تحمیل شود. 
همین مساله باعث شده کاپیتان پیشین تیم ملی کشورمان ظرف 48ساعت گذشته در داخل و خارج از کشور تحت‌فشار شدید انتقادات قرار بگیرد. حالا این بحث جدی‌تر از هر زمان دیگری مطرح شده که مربیگری در تیم ملی برای نکو زود بود و او هنوز با این فضا اخت نشده است.

انتقاد پیشکسوت‌ها

رفتارهای غیر حرفه‌ای نکونام در بازی با قطر، انتقاد تعداد زیادی از پیشکسوت‌های داخلی را به دنبال آورده است. مثلا علی پروین که برای حمایت از تیم ملی، هم راهی محل تمرین شد و هم در استادیوم آزادی حضور یافت، به خبرگزاری فارس گفته است: «این خوب نیست که داور وقتی یک اشتباه می‌کند همه از سوی نیمکت به سمتش هجوم ببرند. کی‌روش این توانایی را دارد که به نیمکت تیم ملی آرامش بیشتری بدهد تا دستیارانش و آنهایی که روی نیمکت نشسته‌اند با یک اشتباه به داخل زمین نروند.»
 حمید درخشان به «ایلنا» می‌گوید: «جواد نکونام در دوران بازیگری از بزرگان فوتبال ایران محسوب می‌شد اما در کسوت مربیگری خام و کم‌تجربه است و نیاز به پختگی بیشتر دارد. برد و باخت و اشتباهات داوری در فوتبال طبیعی است اما کادرفنی‌ در هر شرایطی باید منطقی، با حوصله و به دور از تنش عمل کند.»

همچنین غلام پیروانی نیز با سایت برنامه نود حرف زده و در انتقاد از نکونام گفته است: «نکونام بازیکن بزرگی بوده، اما او روی نیمکت تیم ملی باید پخته‌تر عمل کند. اخراج از روی نیمکت اصلا در شان او نیست.» 
جواد بعد از بازی گفته بود این کارها را به خاطر غیرت و تعصبش انجام داده؛ این در حالی است که احمدرضا براتی، کارشناس حقوقی فوتبال به‌صورت کلی به سایت کاپ می‌گوید: «ما نمی‌توانیم تعصبی که بازیکنان و کادرفنی ما به خرج دادند را انکار کنیم، ولی بحث ما این است که ممکن است این‌گونه رفتارها زحمات فنی و ورزشی آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد و نتیجه را تغییر بدهد یا در قالب محرومیت و یا تغییر نتیجه مسابقه برای ما گران تمام شود. از طرف دیگر یک بحث دیگر، بحث معرفی شخصیت ملی و فرهنگی ما به جامعه بین‌المللی است. ما هیچ‌وقت حاضر نخواهیم شد که شخصیت ورزشی و بین‌المللی‌مان را با نتایج ورزشی که فراموش هم خواهد شد، معامله کنیم.»

حمله دنباله‌دار رسانه‌های قطری

در حالی که رسانه‌های قطری روز جمعه به تندی از جواد نکونام انتقاد کرده بودند، حملات آنها به مربی تیم ملی ایران دو روز بعد از بازی هم ادامه یافت. 
بر این اساس روزنامه «الشرق» قطر در این مورد نوشت: «آنچه که رخ داد حاصل حرکت غیراخلاقی ستاره سابق و مربی فعلی تیم ملی ایران یعنی جواد نکونام بود؛ کاری که بازیکنان و اعضای کادرفنی قطر به آن دامن زدند و دقایقی درگیری و هرج و مرج را در زمین چمن در پی داشت. 
جواد باید مجازات و تنبیه شود به این دلیل که حرکتی غیرقابل قبول و غیرقابل گذشت انجام داد که ضداهداف و روح ورزش است؛ چه اینکه نکونام خودش یکی از بازیکنان بزرگ ایران در سال‌های گذشته بوده و این رفتار در شان او نیست، به علاوه اینکه جواد خودش در لیگ قطر و در تیم العربی بازی کرده است و با بعضی از بازیکنان قطر دوستی و با هواداران قطری ارتباط دارد، بنابراین هیچ توجیهی برای این رفتار نکونام نیست و لازم است که او مجازات شود.»
همچنین روزنامه الوطن نیز در گزارش مربوط به دیدار ایران و قطر در مطلبی با عنوان «نکونام آتش را شعله‌ور ساخت»، از کنفدراسیون فوتبال آسیا خواسته اشد مجازات را برای وی در نظر بگیرد.


منبع : فارس ، کاپ ، دنیای اقتصاد