تبیان، دستیار زندگی
ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران باشکوه و پر حماسه هشت سال دفاع مقدس بیش از 48 هزارشهید والامقام و سرافراز را تقدیم آرمان های نظام اسلامی کرد که شهید امیر سرلشکر ایرج نصرت زاد یکی از آنان است که مربی عمل و اخلاق دلاوران، شجاعان، دلیرمردان و کفر ستیزان بو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مربی عمل و اخلاق ارتش

ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران باشکوه و پر حماسه هشت سال دفاع مقدس بیش از 48 هزار شهید والامقام و سرافراز را تقدیم آرمان های نظام اسلامی کرد که شهید امیر سرلشکر ایرج نصرت زاد یکی از آنان است که مربی عمل و اخلاق دلاوران، شجاعان، دلیرمردان و کفر ستیزان بود.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
شهید ایرج نصرت زاده


شهید سرتیپ ایرج نصرت زاد در مردادماه سال 1312 در خانواده ای متوسء مومن و میهن دوست در شهر رشت پا به عرصه وجود گذاشت؛ پدرش از کارمندان شهربانی و مادرش زنی مومن، خانه دار و حافظ قرآن بود.
ایرج از همان کودکی، هوش و استعداد خوبی داشت و در پنج سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان مسجدی آغاز کرد؛ سه سال دوره متوسطه را در دبیرستان شاهپور (شهید بهشتی کنونی) گذراند و سپس وارد دبیرستان نظام رشت شد.
وی به علت عشق و علاقه زیادی که به لباس مقدس سربازی داشت در سال 1332 با ورود به دانشکده افسری مرحله دیگری از زندگی اش را آغاز و پس از سه سال دانشکده افسری را در تهران و دور از خانه و کاشانه به پایان رساند و پس از فارغ التحصیل شدن از دانشکده به درجه ستوان دومی نائل آمد.
این افسر شجاع ارتش جمهوری اسلامی ایران، خدمت نظامی خود را در استان فارس و شهر کازرون شروع کرد و در سال 1345 از تیپ 26 کازرون به تیپ 55 هوابرد شیراز منتقل و بعد از ارائه خدماتی شایان به معاونت گردان 126 تیپ 55 هوابرد شیراز منصوب شد.
این مجاهد دلاور در سال 1350 به دوره عالی اعزام و پس از طی موفقیت آمیز این دوره در سال 1351 به تیپ 55 هوابرد شیراز منتقل و عهده دار پست فرماندهی گردان 158 تیپ هوابرد شد در این مدت همچنین موفق به اخذ دانشنامه در رشته چتربازی و مربیگری پرش باچتر شد و در سال 1354 برای طی دوره به دانشگاه پدافند ملی منتقل شد.
شهید نصرت زاد در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و چند ماه پس از آن در ستاد نیروی زمینی مشغول به کار شد و پس از آن که عوامل تجزیه طلب بیگانه، کردستان را آماج فعالیت ها و اهداف شوم خود قراردادند، او ازجمله نیروهای فداکار و شجاع نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که داوطلب مبارزه با ضدانقلاب شد.
وی در تاریخ هشتم دی 1358 با انتصاب به فرماندهی تیپ یکم لشکر 28 به کردستان اعزام شد و در پادگان سنندج، خدمت خود را شروع کرد. او در بدو ورودش به لشکر، به سازمان دهی دوباره تیپ یکم پرداخت و رعایت اصول نظامی، سلسله مراتب، حفظ انضباط و انسجام به واحدهای نظامی را در دستور کار خود قرار داد.
این مجاهد صدیق انقلاب اسلامی به علت اعتقاد راسخی که به دین و کتاب آسمانی داشت و همچنین سوگندی که به شرافت، مردانگی و وفاداری یاد کرده بود تمام وظایف خود را از روی صداقت و وفاداری و جدیت انجام می داد.
وی فردی بسیار باشهامت و شجاع بود و عالی ترین رهبری را از خود نشان می داد و احترام تمامی زیردستان و سایر افراد گروه را جلب می کرد.
شهید نصرت زاده در 31 فروردین 1359 وقتی که هدایت ستون اعزامی از کرمانشاه به مقصد سقز را به عهده داشت و برای نظارت بر اعزام این ستون، به سوی سه راهی سنندج به سقز حوالی سد قشلاق حرکت کرده بود، از کمین و درگیری ضدانقلاب با نیروهای خودی در یکی از روستاهای منطقه مطلع شد و بلافاصله با نیروهایی از گردان 116 برای تأمین ارتفاعات مشرف بر روستای یادشده حرکت کرد.
وی پس از صعود به ارتفاعات و مشاهده صحنه، برای قطع درگیری و اجرای ضد کمین، از عناصر جلودار ستون درخواست آتش کرد که درخواست وی توسط توپخانه لشکر 28 پیاده کردستان، پاسخ داده شد.
در آن لحظه های حساس و حیاتی که ضدانقلاب موقعیت خود را درخطر دید و همچنین متوجه شد نیروهایی از ارتش، ارتفاعات مشرف بر منطقه درگیری را در اختیاردارند، عده ای را مأمور کرد با صعود به ارتفاعات یادشده و محاصره نیروهای ارتش، مانع دیده بانی آنان شوند.
طولی نکشید که تعداد زیاد ضدانقلاب، نیروهای ارتش به فرماندهی سرهنگ نصرت زاد را محاصره قرار داده و هرلحظه، حلقه محاصره را تنگ تر کردند.
این نظامی فداکار ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران که زخمی شده بود، آخرین وضعیت خود را با بی سیم به لشکر مخابره و درخواست اجرای آتش برای محل استقرار شخصی خود کرد تا بدین وسیله در آخرین لحظات هم باعث نابودی بیشتر ضدانقلاب شود.
سرانجام همراهان شجاعش، به دست مزدوران ضدانقلاب به شرف شهادت نائل آمدند؛ وی به اسارت نیروهای ضدانقلاب درآمد.
وی پس از اذیت و شکنجه های فراوان ظ ضدانقلاب آزادی اش را در گرو تخلیه و واگذاری سنندج به ضدانقلاب اعلام کرد، آخرین پیام خود را باشهامت و شجاعت بی نظیری از پشت دستگاه بی سیم به مرکز لشکر مخابره کرد و چنین گفت: «من سرهنگ ستاد، ایرج نصرت زاد، به علت زخمی شدن و جراحات وارده در آخرین لحظات عمر سربازی خویش نکاتی را برای هم رزمان بازگو می کنم: جانم فدای ایران، درود بر رهبر انقلاب، جاوید باد ارتش جمهوری اسلامی ایران، زنده باد فرماندهان گردان تیپ یک» منافقین کوردل و عناصر گروهک های ضدانقلاب که انتظار چنین شهامت و دلاوری را نداشتند وی را در همان محل به شهادت رساندند.
یاد و نام این شهید سرافراز ارتش جمهوری اسلامی ایران برای همیشه در تاریخ ماندگار حماسه و ایثار این مرزوبوم گرامی باد.


منبع: ایرنا