تبیان، دستیار زندگی
در سوره تغابن آیه 17 از غفران و بخشیده شدن گناهان به عنوان پاداش قرض الحسنه یاد شده است: وَیَغْفِرْ لَكُمْ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرض الحسنه، راهکارها و خیانت ها

قرض الحسنه

إِنَّ رَبَّكَ یَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِنَ الَّذِینَ مَعَكَ وَاللَّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَیْكُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَیَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَى وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ [مزمل/۲۰] در حقیقت پروردگارت مى داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تواند نزدیك به دو سوم از شب یا نصف آن یا یك سوم آن را [به نماز] برمى خیزید و خداست كه شب و روز را اندازه گیرى مى كند [او] مى داند كه [شما] هرگز حساب آن را ندارید پس بر شما ببخشود [اینك] هر چه از قرآن میسر مى شود بخوانید [خدا] مى داند كه به زودى در میانتان بیمارانى خواهند بود و [عده اى] دیگر در زمین سفر مى كنند [و] در پى روزى خدا هستند و [گروهى] دیگر در راه خدا پیكار مى نمایند پس هر چه از [قرآن] میسر شد تلاوت كنید و نماز را برپا دارید و زكات را بپردازید و وام نیكو به خدا دهید و هر كار خوبى براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بیشتر باز خواهید یافت و از خدا طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده مهربان است.

در این آیه خداوند به پیامبرش فرموده که من می دانم که تو و گروهی از مؤمنان شب ها برای نماز شب از خواب برمی خیزید. و به عنوان سفارش فرموده است که قرآن بخوانید و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و قرض الحسنه دهید.
اینکه خداوند به پیامبر و گروهی از مؤمنان نماز شب خوان هستند سفارش کرده که قرض الحسنه بپردازند و اینکه پرداخت قرض الحسنه را در کنار نماز و قرائت قرآن ذکر کرده و از آن به عنوان ذخیره ای برای قیامت و علتی برای بخشش الهی ذکر شده است، بسیار قابل توجه است.

راهکارها:
۱- صله رحم و آشنایی با مشکلات اقتصادی خویشاوندان و پیشنهاد دادن پرداخت قرض الحسنه به آنها
۲- گسترش صندوق های قرض الحسنه در تمامی مساجد و پرداخت وام و قرض به نیازمندان
۳- گسترش صندوق های قرض الحسنه در بین همکاران در ادارات مختلف برای پرداخت وام های ضروری برای خرج های پیشبینی نشده
۴- گسترش بانک های قرض الحسنه واقعی و شفافیت عملکرد آنها برای جلب اعتماد عمومی و جذب سرمایه بیشتر

خیانت ها
۱- عدم پرداخت قرض الحسنه در صورتی که امکان پرداخت آن را دارد.
۲- عدم پرداخت به موقع قرض گرفته شده که سبب عدم پرداخت دوباره قرض الحسنه به دیگران می شود.
۳- سوء استفاده از اسم قرض الحسنه و پرداخت های ربوی به نام قرض الحسنه
۴- عدم پایبندی به قوانین در صندوق های قرض الحسنه و بانک ها

پیام ها
1- در آیات بالا بلافاصله بعد از دستور به قرض دادن خداوند قرض گیرنده معرفی شده است.
2- در تمام آیات بالا سخن از افزایشی بی نظیر آن هم توسط خداوند آمده است. (یُضَاعَفُ لَهُمْ، فَیُضَاعِفَهُ لَهُ، یُضَاعِفْهُ لَكُمْ به معنای افزایش، برکت یافتن و مضاعف شدن سرمایه)
3- در سوره بقره آیه 245 خداوند را به عنوان کسی که سرمایه را عطا کرده یا گرفته معرفی شده است: وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ
4- در همین آیه سخن از قیامت و رجوع به سوی خداست. که اگر کسی باور به قیامت داشته باشد از قرض الحسنه به عنوان ذخیره ای نیک و الهی استفاده می کند: وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
5- در سوره تغابن آیه 17 از غفران و بخشیده شدن گناهان به عنوان پاداش قرض الحسنه یاد شده است: وَیَغْفِرْ لَكُمْ
6- در این آیه خداوند تشکر کننده کسی که قرض الحسنه بدهد معرفی شده است: وَاللَّهُ شَكُورٌ حَلِیمٌ
7- پاداش خوش و بزرگ حاصل قرض الحسنه است. این مطلب دوبار در سوره حدید آیه 11 و 18 ذکر شده است: أَجْرٌ كَرِیم


منبع:
رهپویان قرآن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .