تبیان، دستیار زندگی
آیت الله علی قدوسی ، دادستان کل انقلاب اسلامی بود که در 14 شهریور 1360 در دفتر دادستانی بر اثر انفجار یک بمب به شهادت رسید. بنا به گفته ی فرزندش، «او در ابتدای انقلاب و در کوران حوادث انقلاب سعی داشت مسیر اعتدال را طی ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

١٤ شهریور سال ١٣٦٠ شهادت آیت الله قدوسی

آیت الله علی قدوسی ، دادستان کل انقلاب اسلامی بود که در 14 شهریور 1360 در دفتر دادستانی بر اثر انفجار یک بمب به شهادت رسید . بنا به گفته ی فرزند شهید قدوسی ، «او در ابتدای انقلاب و در کوران حوادث انقلاب سعی داشت مسیر اعتدال را طی کند و همین مسئله نیز برای او دردسرساز شد»...

فرآوری: فهیمه السادات آقامیری-بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
14شهریور سال 1360 شهادت آیت الله قدوسی

شهید قدوسی موسس مدرسه حقانی و مکتب توحید بود

شهید علی قدوسی، در سال 1306 در خانواده ای روحانی در شهر نهاوند متولد شد. پدرش یکی از روحانیون برجسته نهاوند و نزد آیت الله بروجردی از احترام خاصی برخوردار بود. شهید قدوسی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در زادگاهش در سال 1323 شمسی وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر بزرگانی چون آیت الله العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) استفاده کرده و به درجه اجتهاد نایل آمد. شهید قدوسی از همان آغاز طلبگی، علاقه خاصی به اخلاق و عرفان داشت و در پی همین علاقه به کسب فضایل اخلاقی پرداخت. ایشان در میدان مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی نیز، همیشه از پیشگامان بود و سابقه مبارزات وی به پیش از 15 خرداد 1342 بر می گردد. این مبارزات طی سالهای 42-41 در پرتو خروش امام خمینی علیه شاه به اوج رسید و ایشان نیز به عنوان یک شاگرد عاشق امام با فداکاری و سخت کوشی به مبارزه پرداخت تا اینکه که در سال 1345 به دنبال کشف تشکیلات مبارزاتی گروهی از علما و روحانیون، از جمله حضرت  آیت الله خامنه ای و هاشمی رفسنجانی، شهید قدوسی نیز دستگیر و به زندان قزل قلعه انتقال یافت.

شهید قدوسی برای احیای فرهنگ ارزشمند اسلامی اهمیت ویژه ای قائل بود و به همین جهت اهم فعالیت خود را صرف پایه ریزی یک سیستم آموزشی نو و پر ثمر نمود و به موازات فعالیت سیاسی، با همکاری شهید بهشتی اقدام به تأسیس مدرسه حقانی ( منتظریه) و مکتب توحید کرد و با اعمال شیوه ای نو و کارساز ، این دو نهاد آموزشی را الگویی برای سایر مراکز آموزشی و فرهنگی قرار داد.

وی همراه با شهید دکتر سید محمد بهشتی کوشید با حفظ اصالت های حوزه و تکیه بر امتیازها و ویژگی های آن نظام، برنامه های جدیدی را طراحی کند. برنامه ریزی دقیق آموزشی، استفاده از روش های ارزش یابی، آزمون های منظم، نظارت مستقیم بر متون درسی، از جمله برنامه های او در این راستا بود. چنین تفکر اصلاحی، به تأسیس مدرسه حقانی انجامید که برخلاف مشکلات فراوان و کارشکنی حکومت پهلوی توانست موفقیت های امیدبخشی به دست آورد. تاسیس این مدرسه نه تنها یک حرکت صرفاً فرهنگی، علمی و تربیتی بود بلکه یک حرکت سیاسی دقیق و حساب شده ای بود که بعد از قیام 15 خرداد و تبعید امام خمینی پی گرفته شد.

قدوسی بدون غرور و با تواضع به دنبال اساتید می رفت و گاهی برای راضی کردن یک استاد، ده بار به وی رجوع میکرد. حرکت مدرسه حقانی باعث شد شماری از «طلاب و فضلای عالم، متقی و آگاه به زمان» تربیت شده و «سرمایه ای برای انقلاب اسلامی ایران » گردند.

شهید قدوسی پس از انقلاب به فرمان امام خمینی به سمت دادستان کل انقلاب برگزیده شد

با گذشت چند ماه از انقلاب در حالی که دادگاه های انقلاب با بی نظمی و مشکلات زیادی مواجه بودند. به منظور برون رفت از این وضعیت به مدیری توانا نیاز بود که شهید علی قدوسی طی حکمی از سوی سید امام خمینی به سمت دادستانی کل کشور منصوب گشت.

او با انجام اصلاحاتی بنیادی در نهاد دادستانی، با مشورت شهید دکتر محمد حسینی بهشتی، تغییراتی در نیروهای دادستانی ایجاد کرد. او نخستین کسی بود که آیین نامه ی دادگاه های انقلاب را نوشت و تغییرات اصولی و زیربنایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشنهادهای سازنده او صورت گرفت. تلاش او بر این بود که مقررات پهلوی و ضداسلامی محو و قوانین اسلامی جای گزین آن ها شود

پایگاه حوزه به نقل از مجله ی گلبرگ درباره ی او می نویسد: «شهید قدوسی درباره بیت المال و حق الناس دقت شگفتی داشت. او از چای، نهار و امکانات اداری استفاده نمی کرد و تمامی حساب های دادستانی را به منزل می برد و شخصاً به آنها رسیدگی می کرد. در امور حق الناس آن قدر دقت داشت که وقتی مشروبات الکلی را توقیف می کردند و محتوای شیشه های مشروب را به دستور ایشان می ریختند، توصیه می کرد شیشه های آنها به صاحبشان برگردانیده شود و می گفت مشروب الکلی حرام است و می توان آن را از میان برد، ولی شیشه ها شامل این حکم نمی شود. با احتیاط بسیار، جلو هر نوع راهی را که امکان داشت ناحق باشد، می بست و به همین دلیل، از پذیرش هرگونه هدیه ای پرهیز داشت. در طول مدت مسئولیت دادستانی، هرگز حقوقی برای خود در نظر نگرفت و از امکانات و مزایایی که حق او بود، استفاده نکرد، با اینکه جواز استفاده مشروع از این وسایل را خود صادر می کرد. او همواره می کوشید افرادی را بر بیت المال بگمارد که کاملاً متوجه باشند آنچه در اختیارشان است، نزد خداوند حساب و کتاب دقیق دارد و مربوط به عموم مردم است، نه گروهی خاص.

و پس از 31 ماه تلاش بی وقفه برایمردم و انقلاب در 14 شهریور 1360 بر اثر انفجار یک بمب آتش زا در دادستانی انقلاب توسط منافقین، ناجوانمردانه به شهادت رسید.


منابع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، خبرگزاری ایسنا، ویکی پدیا شهید قدوسی