تبیان، دستیار زندگی
استفاده از تکنولوژی های متنوع برای حل مشکل باتری در دستگاه های کنونی توسط شرکت های مختلف به روش های گوناگونی انجام می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش عمر باتری گوشی های هوشمند

سونی قصد دارد با همکاری Qnovo عمر باتری گوشی های هوشمند خود را افزایش دهد

گوشی

استفاده از تکنولوژی های متنوع برای حل مشکل باتری در دستگاه های کنونی توسط شرکت های مختلف به روش های گوناگونی انجام می شود. سونی نیز در قصد دارد تا با همکاری شرکت Qnovo، در محصولات آینده ی خود از فناوری هایی برای ارائه عمر باتری بیشتر استفاده کند.

سونی اعلام کرده که با کمپانی Qnovo که در کالیفرنیا مستقر بوده و کارش بهینه سازی مصرف باتری است وارد همکاری شده تا بدین طریق عمرباتری گوشی های هوشمند آینده ی خود را از نظر باتری ارتقا دهد. کمپانی Qnovo با بهره گیری از چند تکنولوژی، ولتاژ ارسالی به باتری ها را بهینه می کند تا از آسیب دیدگی سلول های لیتیومی جلوگیری شود. لازم به ذکر است که هم اکنون نیز کمپانی های تولیدکننده ی محصولاتی که باتری های قابل شارژ هستند، مکانیزم هایی را برای جلوگیری از آسیب دیدگی سلول های لیتیومی بکار می گیرند.

به عبارت ساده تر می توان گفت که مدتی پس از استفاده از باتری، کامپوننت های داخلی آن از یکدیگر جدا شده و همین امر سبب می شود تا باتری یاد شده کمتر از میزان اولیه بتواند در خود شارژ نگه دارد. همین دلیل باعث شده تا باتری ها پس از مدتی که از آن ها استفاده می کنیم، نتوانند همانند گذشته شارژدهی کنند و در واقع ظرفیت آن ها به نوعی کاهش می یابد. دمای بالا به طور خاصی برای سلول های باتری ها مضر بوده چرا که حرارت بالا می تواند سرعت کاهش ظرفیت سلول های باتری را افزایش دهد و در برخی مواقع باعث انفجار آن شود. به همین دلیل است که در برخی از گوشی های هوشمند امروزی و سایر محصولاتی که باتری قابل شارژ دارند، یک دماسنج و تنظیم کننده دما نیز برای باتری در نظر می گیرند تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود و می توان گفت اینکار کم و بیش مؤثر واقع می شود. بد نیست یادآوری کنیم که لیتیوم نوعی فلز بوده که به راحتی می توان منفجر شود.

گوشی های هوشمند امروزی از نمایشگرهای بزرگ تری بهره برده و چیپ های پردازشی آن ها نیز قدرتمندتر و حافظه های آن ها نیز بیشتر شده و همین موضوع سبب شده تا این محصولات نیاز به باتری های قدرتمندتری داشته باشند. برای تقابل با این موضوع، از نرم افزارهای پیچیده در کنار باتری های بزرگ تر استفاده می شود و در کنار آن در برخی محصولات از تکنولوژی ّهایی چون شارژ سریع نیز بهره گرفته شده است. فناوری هایی چون Quick Charge کمپانی کوالکام و نیز Dash Charge شرکت وان پلاس و ... از جمله مواردی هستند که برای افزایش سرعت شارژ شدن دستگاه ها مورد استفاده واقع شده اند. با کمک این تکنولوژی ها می توان هر ۵۰۰ میلی آمپرساعت را با ولتاژ ۵.۰ ولت از طریق کابل های معمولی میکرو یو اس بی به راحتی شارژ کرد و این روش هم اکنون تقریبا بهترین راه حل برای رفع مشکل باتری در پرچمداران سال ۲۰۱۶ است.

یکی از نکات منفی تکنولوژی ّای شارژ سریع این است که در صورت استفاده از آن ، حرارت زیادی در باتری تولید می شود و در نتیجه دستگاه بسیار گرم می شود. گرما یک محصول جانبی در هنگام ارسال انرژی بیشتر به باتری است و گرمای بیشتر تولید شده همانطور که اشاره کردیم همراه با انرژی الکتریکی به باتری منتقل می شود. برخی از تکنولوژی های شارژ سریع نیز قصد دارند تا میزان گرمای تولیدی را کاهش داده و یک سیستم مدیریتی هوشمند را برای شارژ سریع ایجاد کنند که از جمله می توان به فناوری داش شارژ کمپانی وان پلاس اشاره کرد. هدف این فناوری خنک نگه داشتن باتری در هنگام شارژ شدن است. اما راه کار Qnovo در واقع استفاده از پتنت این شرکت موسوم به تکنولوژی ماژولاسیون پالس تطبیقی است. این تکنولوژی بدین صورت عمل می کند که بسته های شارژ به سمت سلول های باتری ارسال شده و در این هنگام سلامت سلول ها سنجش شده و بر اساس نتیجه ی بدست آمده از این سنجش، میزان انرژی ورودی بر اساس شرایط سلول یاد شده تطبیق می یابد. در بخش نرم افزاری این تکنولوژی نیز، شرایط هر سلول از باتری بررسی شده و سپس بر اساس نتیجه ی این بررسی میزان شارژ ورودی برای هر سلول به بهینه ترین حالت ممکن تنظیم می شود. در نتیجه استفاده از این فناوری باعث می شود تا امکان آسیب دیدن به باتری کاهش یافته و نیز استفاده از حداکثر ظرفیت آن ممکن شود.

همکاری سونی و Qnovo چندین مزیت مهم برای مشتریان خواهد داشت. اول اینکه کمپانی Qnovo فناوری هایی برای شارژ سریع دارد که این یعنی دستگاه های آینده سونی از این تکنولوژی بهره مند خواهند شد. همچنین محصولات تازه معرفی شده ی این شرکت از جمله اکسپریا XZ و اکسپریا X کامپکت از فناوری یاد شده استفاده می کنند و در نتیجه ی شارژ مجدد این محصولات به بهترین حالت ممکن انجام می شود.

در هرحال سونی فناوری ّهای Qnovo استفاده می کند چراکه این غول فناوری ژاپنی تشخیص داده که مشتریان دستگاه های خود را برای مدت طولانی تری نگه می دارند اما باتری ها پس از دو سال کارایی اولیه ی خود را از دست داده و کاربران تمایل دارند تا عمر باتری در گوشی های هوشمند آن ها بیشتر باشد. از جمله تکنولوژی هایی که سونی و Qnovo استفاده خواهند کرد می توان به سیستمی اشاره کرد که نوع شارژ کردن دستگاه توسط مشتریان و نیز نوع مصرف باتری را یاد می گیرد و در نتیجه به عملیات شارژ کردن را به نحوی انجام می دهد تا میزان پر بودن باتری در بیشتر مواقع ۱۰۰ درصد باشد و نیز میزان حرارت آن در سطح معقول تنظیم شود. مشخصا سونی در چند سال اخیر این موضوع را بخوبی درک کرده که در بازار کنونی موبایل های هوشمند، مشتریان چگونه فکر می کنند و چگونه حاضر به صرف پول بیشتر برای خرید محصولاتی هستند که عمرباتری آن ها بیشتر است.

این کمپانی با تکیه بر نتایج تحقیقاتی که توسط Fluent و eMarketer انجام شده نشان داده که بیش از نیمی از مشتریان آمریکایی، پیش از خرید یک دستگاه جدید حداقل سه سال صبر می کنند. همچنین در طی نظرسنجی Gallup که مشابه با تحقیق یاد شده بوده، احتمال داده می شود که نیمی از مشتریان دستگاه های قدیمی خود نگه می دارند حتی اگر این دستگاه ها دیگر کار نکنند. طبیعتا سونی اینگونه می پسندد که مشتریان یک محصول جدید را خریداری کنند، اما باید ایم واقعیت را نیز پذیرفت که خرید دستگاه جدید برای بسیاری از مردم براحتی امکان پذیر نیست. امیدواریم محصولات جدید کمپانی محبوب سونی، چه از نظر نرم افزاری و چه از نظر سخت افزاری در زمینه باتری پیشرفت داشته باشند.


منبع : زومیت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .