تبیان، دستیار زندگی
هفته ی گذشته کانن سنسور جدیدی را معرفی کرد که می توان آن را در زمره ی مهم ترین محصولات معرفی شده توسط این کمپانی قرار داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کانن سنسور CMOS با شاتر جهانی را معرفی کرد

cmos  سنسور

هفته‌ی گذشته کانن سنسور جدیدی را معرفی کرد که می‌توان آن را در زمره‌ی مهم‌ترین محصولات معرفی شده توسط این کمپانی قرار داد. سنسور جدید CMOS کانن با شاتر جهانی قابلیت دوربین‌های DSLR مجهز به سنسور CMOS را افزایش خواهد داد.

چند روز پیش کانن محصول بسیار مهمی را رونمایی کرد. این محصول جدید یک سنسور CMOS با شاتر جهانی (Global Shutter) است. ساخت این سنسور می‌تواند راه را برای دوربین‌های DSLR مجهز به سنسور CMOS باز کند که فاقد ضعف سنسور‌های مجهز به شاتر‌های چرخشی (Rolling Shutter) هستند.

در سال‌های اخیر استفاده از سنسورهای CMOS در دنیای عکاسی بسیار افزایش یافته، چراکه ساخت سنسور‌های CMOS در مقایسه با نمونه‌های CCD بسیار ارزان‌تر است. اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که سنسور‌های CCD با وجود گران بودن قابلیتی دارند که در رقیب جوان به عنوان یک نقطه‌ی ضعف مطرح است. سنسور‌های CCD دارای شاتر جهانی هستند، به این معنی که در این سنسور‌ها تمام پیکسل‌ها می‌توانند به یکباره در معرض نور قرار گرفته و همچون سنسور‌های CMOS اطلاعات بصورت سطر به سطر از پیکسل بالای سمت چپ به سمت آخرین پیکسل در سمت راست پایین خوانده نمی‌شود.

سنسور‌ CMOS پس از قرار گرفتن در معرض نور نمی‌تواند اطلاعات دریافتی را برای مدت زیادی در خود نگه دارد، از این‌رو اطلاعات در این سنسور بصورت پیکسل به پیکسل از سمت چپ بالا به سمت راست پایین خوانده می‌شود که به این روش شاتر چرخشی می‌گویند. همین موضوع باعث می‌شود تا پس از خواندن اطلاعات تمام پیکسل‌ها برای تشکیل تصویر، اعوجاج در تصویر سوژه‌هایی که حرکت سریع دارند، ایجاد شود. به بیان بهتر لزوم قرار گرفتن پیکسل‌ها در معرض نور بصورت سطر به سطر نیازمند زمانی است که همین زمان کوتاه در ایجاد اعوجاج اصلی‌ترین نقش را دارد. اما موضوع در سنسور‌های CCD متفاوت است و هر پیکسل در سنسور CCD می‌تواند اطلاعات را برای مدت بیشتری حفظ کند، از این‌رو می‌توان تمام سطح سنسور، یعنی تمام پیکسل‌ها را به یکباره در معرض نور قرار داد و سپس شروع به خواندن اطلاعات کرد.

برای مثال تصویر زیر توسط سنسوری که مجهز به سنسور چرخشی بوده ثبت شده و از این‌رو می‌توان اعوجاج را در پره‌های هلیکوپتر در حال پرواز به روشنی داد.

شاید از خود بپرسید که چرا به این شاتر چرخشی اطلاق می‌شود؟ این اصطلاح برگرفته از دوربین‌های قدیمی است که در آن شاتر دارای ساختاری دایره‌ای بود که یک ربع آن برداشته شده بود. این شاتر پس از یک دور کامل تنها یکبار نور را به سطح فیلم تابانده و در طول سه ربع دایره که نور را انتقال نمی‌داد، فیلم به فریم بعدی می‌رفت.

کانن در مورد سنسور CMOS جدید خود می‌گوید:سنسور CMOS جدید کانن مجهز به شاتر جهانی را باید تحولی در دنیای عکاسی و راهی برای از بین بردن بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعف این سنسور‌ها برشمرد. با توجه به اینکه تمام پیکسل‌های روی سنسور به یکباره و همزمان در معرض نور قرار می‌گیرند، از این‌رو می‌توان تصاویری بدون اعوجاج از سوژه‌های درحال حرکتی که سرعت بالایی دارند را ثبت کرد.

از دیگر قابلیت‌های این سنسور باید به سیستم جدید خواندن اطلاعات پیکسل‌ها در کنار ساختار جدید پیکسل‌ها اشاره کرد که نویز تصاویر ثبت شده را کاهش داده و داینامیک رنج را نیز افزایش می‌دهد.

البته کانن تنها تولیدکننده‌ی این نوع سنسور نیست و پیش از این سونی و پاناسونیک نیز از سنسور‌های CMOS با شاتر جهانی رونمایی کرده‌اند. سونی در سال ۲۰۱۴ و پاناسونیک در فوریه ۲۰۱۶ چنین سنسوری را معرفی کرده‌آند.

کانن اعلام کرده که در حال تحقیق روی انواع کاربری‌های این سنسور در صنایع سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و تبلیغات تلویزیونی است. همچنین از این دوربین‌ها می‌توان در انواع تحقیقات بصری نیز استفاده کرد. هنوز حرفی از زمان عرضه‌ی سنسور به بازار به میان نیامده است، اما انتظار می‌رود این سنسور انقلابی را در حوزه‌ی عکاسی طی سال‌های آینده ایجاد کند.


منبع : زومیت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .