تبیان، دستیار زندگی
آنها به خاطر شرایط خاص فرزندشان دچار سردرگمی می شوند؛ می ترسند محبتی كه در این برهه لازم و ضروری است افراطی شود و بعد از سپری شدن دوران نقاهت، كودك همچنان خواستار آن توجه های افراطی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دماسنج‌های خنک!

تربیت کودک

آنها به خاطر شرایط خاص فرزندشان دچار سردرگمی می‌شوند؛ می‌ترسند محبتی كه در این برهه لازم و ضروری است افراطی شود و بعد از سپری‌شدن دوران نقاهت، كودك همچنان خواستار آن توجه‌های افراطی باشد. همچنین برخی والدین از نحوه برخورد با كودك بیمار مطلع نیستند و با راهكارهای صحیح تیمار كودك آشنایی ندارند. گاهی اوقات كودكان با رفتارهایی همچون تمارض، پدر و مادرهای خودشان را نگران می‌كنند. شناخت برخی ویژگی‌های دوران كودكی، نوع توجهات و كارهایی كه در زمان بیماری باید برای كودكان انجام داد می‌تواند به پدر و مادر‌ها در دوران بیماری فرزندانشان كمك و آنها را از استرس و ناراحتی جدا كند. پس اگر كودك‌تان گاهی اوقات خودش را به مریضی می‌زند مسئله را جدی بگیرید و علت را بدانید تا در مقابل رفتارهای او واكنش غلط از خود نشان ندهید. كودكان دنیای كودكی خودشان را دارند و گاهی اوقات ما نمی‌توانیم آنها را درك كنیم؛ پس بد نیست بیشتر در مورد رفتارهای فرزندمان بدانیم.

محبت‌تان را مدیریت كنید!

با محبت بیشتر خود، به كودك احساس امنیت بدهید.حس امنیت یك كودك از اعتماد درونی او نشأت می‌گیرد. وقتی كودك بیمار است یا دچار صدمه‌ای شده، احساس ناامنی می‌كند. شما با محبت و توجه بیشتر، می‌توانید به این حس امنیت، نیرویی دوباره ببخشید. احساس بیماری یا آسیب جسمی‌ممكن است نگرانی‌های گوناگونی را در كودك برانگیزد؛ ترس از اینكه هیچ وقت بهبود نمی‌یابد یا عصبانیت از شما چون كمكش نمی‌كنید كه زودتر خوب شود. شما با محبت كردن سعی كنید به افكار كودكتان دست یابید و او را تشویق كنید تا در مورد بیماری‌اش حرف بزند. علاوه بر این با بررسی رفتارهای وی می‌توانید مشكلات و مسائل او را هم شناسایی كنید. محبت كردن به‌معنای این نیست كه با كودك خود به‌صورت بچگانه صحبت كنید. البته این را هم بدانید كه محبت‌های بیش از حد و بدون دقت هم می‌تواند باعث شود تا كودك از این شرایط برای تمارض استفاده كند؛ پس در ارتباط با كودك خودتان دقت داشته باشید تا دچار بازی‌های كودكانه آنها نشوید و نگرانی بیجا متحمل نشوید. در كل این را هم بدانید كه وقتی كودكتان مریض است باید با محبت‌های به‌جا و صحیح با او مدارا كنید.

قانونگذار باشید!

گاهی اوقات برخی آداب و رفتارها را باید قبل از رخ‌دادن بیماری و مشكلات جسمی برای فرزندانتان پایه‌ریزی كنید تا وی در زمان‌هایی كه دچار بیماری می‌شود، مقید به رعایت آنها باشد؛ مثلا می‌توانید برای كودكتان این موضوع را مشخص كنید كه برای سلامتی خودش در ایام بیماری حتما باید داروهایش را كامل مصرف كند تا بهبود یابد و برای این موضوع هم مشوق‌هایی قرار دهید. غالبا كودكان در مصرف دارو دچار مشكلاتی هستند و لجبازی‌هایی بروز می‌دهند. شما علاوه بر استفاده از مشوق‌ها باید مراقب باشید كه ناگهان پس از درمان كودك خود این رفتار را ترك نكنید؛ زیرا این تغییر رفتار ناگهانی برای كودكان مهم است. برای اینكه با كودك بیمار خودتان بتوانید راحت‌تر برخورد كنید از این راهكارها استفاده كنید: با استفاده از روش‌های ساده و سرگرم‌كننده می‌توانید كودك بیمارخود را آرام كنید، خنداندن كودكان بهترین راه برای فراموش كردن بیماری است پس با كارهایی مثل نمایش‌های عروسكی و بازی‌های خنده‌دار او را بخندانید. خاطرات دوران كودكی خود را تعریف كنید، برای او آهنگ‌های آرام و موزون بخوانید، با تعریف تصورات‌تان او را سرگرم كنید؛ این كارها می‌تواند در تقویت روحیه كودك و تسریع فرایند بهبود او مؤثر باشد.

ناظر رفتارها باشید!

كودكان در دوران بیماری خودشان یكسری رفتارهای خاص از خودشان نشان می‌دهند، برخی از این رفتارها نمود بیماری كودكان است و برخی دیگر رفتارهایی است كه كودك برای جلب توجه بیشتر از خودش بروز می‌دهد. والدین باید بدانند كه برخی از این رفتارها نشان‌دهنده این است كه كودك شما از چیزی ناراحت است و حالا كه بهانه‌ای فراهم شده آن را بروز می‌دهد یا اینكه از رشد یك اخلاق در شخصیت فرزند شما خبر می‌دهد. پس رفتارهای فرزندتان در دوران بیماری را نظاره‌گر باشید و به آسانی از كنار آنها عبور نكنید. برخی از این رفتار‌ها را به‌خاطر بسپارید تا بعد از بهبود كودكتان آنها را ریشه‌یابی كنید و بتوانید حل كنید. همچنین برخی كودكان در دوران بیماری گوشه‌گیر شده و انزواطلبی را دوست دارند ؛ سعی كنید در دوران بیماری كودكتان خانه را ترك نكنید. همین اهمیت دادن به وی باعث می‌شود تا او حقایق را به شما بگوید. اگر او خودش را به بیماری زده باشد، خیلی آسان وقتی توجه شما را می‌بیند حقیقت را می‌گوید و خیلی راحت می‌توانید این دوران را با كودك خودتان سپری كنید.

كودك شوید!

در دنیای بچه‌ها كودكان بیشتر هستند تا انسان‌های بزرگ، پس از خودتان در نظر فرزندتان تصویر یك مادر یا پدر سرزنش‌كننده نسازید بلكه برای مدتی كوتاه بچه شوید و به عالم پررمز و راز او سرك بكشید. با وی بازی كنید، كارهایی كه دوست دارد را انجام دهید، غذاهای دوست داشتنی‌اش را طبخ كنید و... . این رفتار باعث می‌شود تا كودكتان علت تمارض و رفتارهای نامتعارف خودش در دوران بیماری را بیان كند یا در رفتار به شما نشان دهد. گاهی اوقات این ارتباط آنقدر صمیمی می‌شود كه كودكتان از رفتار خودش (تمارض) دست برمی‌دارد و به‌صورت خیلی آرام با شما شروع به زندگی كودكانه گذشته‌اش می‌كند. پس كودك شوید تا كودكتان شما را همراهی كند. برای ارتباط برقرار كردن با كودكتان سعی كنید بهترین راه‌ها را انتخاب كنید، یعنی بررسی كنید كه كودكتان با كدام‌یك از اعضای خانواده (پدر یا مادر) راحت‌تر است و یا به چه رفتارهایی علاقه‌مند است. با این كار سریع‌تر به هدفتان می‌رسید و به‌علت تمارض وی پی می‌برید.



منبع: همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.