تبیان، دستیار زندگی
بولنت کاراگوش شنبه شب در همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی ترکیه پس از کودتای نافرجام سعی دارند وضعیت اقتصادی کشور را به شرایط عادی برگردانند ، گفت:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجارت ایران و ترکیه نیازمند حرکت حساب شده است

 تجارت ایران و ترکیه

بولنت کاراگوش شنبه شب در همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی ترکیه پس از کودتای نافرجام سعی دارند وضعیت اقتصادی کشور را به شرایط عادی برگردانند ، گفت: این همایش فرصتی برای تبادل فکری است .
وی با اشاره به میزبانی اتحادیه اتاق های تجارت و بورس ترکیه از دکتر روحانی در آگوست 2014 گفت: راهنمایی های ایشان در توسعه همکاری ها دو کشور موثر بود .
کاراگوش با اشاره به اینکه در چند سال گذشته گام های مناسبی برای تعمیق روابط برداشته شده است ، اظهارکرد: تنش های سیاسی تاثیری در روابط دیرینه دو کشور ندارد .
وی با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه با تکیه بر دوستی های قدیمی قابل افزایش است ، گفت: در کنار گردشگری زمینه افزایش همکاری ها در زمینه کشاورزی و تولید مواد غذایی وجود دارد .
وی با اشاره به درآمد 30 تا 35 میلیارد دلار ترکیه از صنعت گردشگری گفت: رسیدن به درآمد 100 میلیارد دلاری در این حوزه برنامه ریزی شده است .
کاراگوش از بازسازی دروازه های گمرکی ترکیه با ایران خبرداد و گفت: بهینه سازی امور گمرکی موجب تسهیل و افزایش مبادلات تجاری می شود .

** ترکیه مهمترین شریک تجاری ایران در منطقه است
سرکنسول ترکیه در تبریز هم هدف از برگزاری همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه را شتاب بخشی به فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری و رسیدن به حجم 30 میلیارد دلاری تجارت سالانه بین دو کشور عنوان کرد .
چاغلار فاحری چاکرآلپ با اشاره به اینکه ایران مدت زیادی است که در میان 10 کشوری قرار داد که بیشترین واردات و صادرات را با ترکیه دارند ، گفت: در سال 2015 ایران از لحاظ آمار واردات از ترکیه در ردیف دهم و از لحاظ صادرات به کشور ترکیه در ردیف هشتم قرار داشت.
وی با اعلام اینکه ارزش صادرات ترکیه به ایران در سال 2015 نسبت به سال 2014 به میزان 5.7 درصد کاهش داشت و در واردات نیز 38 درصد کاهش داشت، گفت: کاهش ارزش واردات ترکیه از ایران ناشی از کاهش قیمت های انرژی است.
وی به آمار هفت ماهه سال 2016 صادرت ترکیه به ایران اشاره کرد و گفت: در این مدت میزان صادرات ترکیه به ایران با 33.3 درصد افزایش به 2.9 میلیارد رسیده است و واردات ترکیه از ایران در این مدت با کاهش 25.9 درصدی به 2.5 میلیارد دلار رسیده است.
سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: در ایران 166 شرکت با منشا سرمایه گذاری ترکیه فعالیت می کنند و مجموع ارزش سرمایه گذاری این شرکت ها 1.2 میلیارد دلار است و در مجموع برای 7 هزار و 742 نفر اشتغال زایی ایجاد کرده اند.
وی افزود: مجموع سرمایه گذاری 3 هزار و 899 شرکت ایرانی که در ترکیه در حال فعالیت هستند در حدود 101 میلیون دلار است و از لحاظ تعداد شرکت بعد از کشور آلمان در دومین ردیف قرار دارند.
چاکرآلپ اظهار داشت: حجم تجاری ترکیه با استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان که در حوزه فعالیت این سرکنسولگری هستند در حدود یک میلیارد دلار است و ترکیه در تجارت دو جانبه با سهم 41 درصدی مهم ترین شریک تجاری ایران در منطقه است.
وی در کنار تمام تشویق ها و تسهیلاتی که به منظور جذب سرمایه گذاری هر چه بیشتر خارجی در ایران فراهم می شود، بر اهتمام بیشتر در خصوص صیانت از حق و حقوق شرکت های خارجی مطابق با استانداردهای بین المللی تاکید کرد .
چاکرآلپ به برداشتن تمام موانع پیش روی تجارت نیز تاکید کرد و گفت: در این چارچوب اجرای کامل توافقنامه ترجیحی ایران و ترکیه به عنوان یکی از مهم ترین گام های افزایش تجارت دو کشور که از اول ژانویه 2015 اجرایی شده حائز اهمیت است.
وی افزود: بین ایران و ترکیه در بسیاری زمینه ها شباهت ها و نقاط مشترک وجود دارد و تمام این ویژگی های مشترک ایجاب می کند که ایران و ترکیه در بسیاری از زمینه ها با یکدیگر همکاری کرده و از همدیگر پشتیبانی کنند و در طول تاریخ هر دو کشور در روزهای دشوار در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و بعد از این نیز به همین شکل ادامه خواهند داد.
نخستین روز همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه با حضور 60 مدیر اقتصادی بخش خصوصی و دولتی ترکیه و صاحبان صنایع داخلی روز گذشته در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد .
روز دوم این همایش امروز در منطقه آزاد ارس برگزار می شود .




منبع:www.irna.ir
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .