تبیان، دستیار زندگی
از زمان مصالحه آنکارا با تل آویو ، این دومین محموله بشردوستانه است که از ترکیه به غزه می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین محموله ترکیه راهی غزه شد

از زمان مصالحه آنکارا با تل آویو ، این دومین محموله بشردوستانه است که از ترکیه به غزه می رود.

بخش سیاست تبیان

کمک بشر دوستانه، غزه، نوار غزه، تل آویو، اسرائیل، رژیم صهیونیستی، آنکارا، ترکیه، محموله ترکیه به غزه

یک کشتی که به گفته مقامات ترکیه ای حامل مواد غذایی و اقلام بشر دوستانه است، روز جمعه از بندر «مرسین» راهی نوار غزه شده است. از زمان مصالحه آنکارا با تل آویو ، این دومین محموله بشردوستانه است که از ترکیه به غزه می رود. ارسال کمک های انسانی به غزه بخشی از توافقی است که ترکیه با اسرائیل انجام داده است. آنکارا تا پیش از توافق گفته بود به چیزی کمتر از رفع محاصره نوار غزه راضی نخواهد شد.

رژیم صهیونیستی از سال 2007 با همکاری دولت مصر نوار غزه را در محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی قرار داده است.

محموله این کشتی که طی روزهای آینده به بندر «اشدود» واقع در غرب فلسطین اشغالی می رسد، پس از بازرسی توسط نیروهای امنیتی اسرائیلی، از مسیر زمینی و از طریق گذرگاه «ارتز» به غزه منتقل می شود.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، یک مقام ارشد دولت ترکیه می گوید انتظار می رود که این کشتی پیش از عید قربان به غزه برسد.

اسرائیل و ترکیه در ماه ژوئن (سه ماه قبل) بعد از 6 سال قطع رابطه، به دلیل حمله نظامیان صهیونیست به کشتی ترکیه ای «ماوی مرمره»، روابط دیپلماتیکشان را از گرفتند. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مصوبه پارلمان برای احیای رابطه با تل آویو را تائید و اجرایی کرد.

به گفته گروه بین المللی سازمان های خیریه موسوم به «آکسفام»، حدود 80% ساکنان غزه برای گذران زندگی روزانه خود به کمک های بشردوستانه خارجی وابسته هستند.

رژیم صهیونیستی از سال 2007 و پس از آنکه حماس در یک انتخابات محلی قدرت را در غزه به دست گرفت، با همکاری دولت مصر نوار غزه را در محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی قرار داده است. نهادهای بین المللی بارها از این اقدام تل آویو انتقاد کرده اند، اما اسرائیل به بهانه جلوگیری از رسیدن سلاح به این منطقه همچنان به محاصره غزه ادامه می دهد.


منبع : خبرگزاری فارس