تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه هدف دانش آموزان این بود که مشخص کنند آیا می توان با خوردن از دو ماده که یکی از آن ها بر خلاف موضوع نه تنها انرژی ما را کم نمی کند بلکه بدن ما با خوردن آن با افزایش انرژی روبه رو می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر کربوهیدرات ها و پروتئین ها برخواب

تاثیر کربوهیدرات ها و پروتئین ها برخواب

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تاثیر کربوهیدرات ها و پروتئین ها برخواب
نام ارائه دهنده/دهندگان: یاشاررضائی
 زمینه و نوع پروژه: شیمی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان دوره اول اسلام

چکیده

در این پروژه هدف دانش آموزان این بود که مشخص کنند آیا می توان با خوردن از دو ماده که یکی از آن ها بر خلاف موضوع نه تنها انرژی ما را کم نمی کند بلکه بدن ما با خوردن آن با افزایش انرژی روبه رو می شود همراه با یک ماده که هیچ گونه ربطی به افزایش یا کاهش انرژی ندارد، از انرژی بدن کم کرد و باعث شود تا خواب بهتری داشته باشیم یا خیر؟

مقدمه

خواب مساله بسیار مهمی است که تمام افراد با هر سن و جنسی به آن نیاز دارند. انسان ها به طور متوسط یک سوم از عمر خود را در خواب به سر می برند و با این کار که هر روز به صورت مکرر انجام می گیرد به سلول های مغز که فرماندهی بدن را به عهده دارد، استراحت داده می شود. باید بدانیم که موارد مختلفی بر خواب تاثیر می گذارند از جمله: ورزش، تغذیه و....

کربوهیدرات ها مواد مغذی هستند که انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. از انواع کربوهیدرات ها می توان به قند ها، نشاسته، سلولز و... اشاره کرد.


سلول های بدن از همه این کربوهیدرات ها به عنوان سوخت استفاده می کند، مخصوصا گلوکز یا قند خون که می توان گفت ساده ترین قند است.

پروتئین ها یکی از مهم ترین مولکول های سازنده اجزای سلول هاست که رشد و ترمیم بافت های بدن را بر عهده دارد. پروتئین ها برای ساخته شدن سلول ها و بافت های دیگر نظیر بافت غضروفی، استخوانی و ... ضروری هستند. همچنین پروتئین ها در بافت ماهیچه ای به کار می روند که در اکثر دستگاه های بدن دیده می شود. پروتئین ها 15% وزن بدن را تشکیل می دهند و یک فرد بالغ به حدود 70 گرم پروتئین نیاز دارد.

با توجه به ویژگی های پروتئین ها و کربوهیدرات ها و نقش آن ها در بدن آیا مصرف آن ها باهم می تواند بر خواب انسان موثر باشد؟


 
تاثیر کربوهیدرات ها و پروتئین ها برخواب

انواع کربو هیدرات ها
 
بعضی وقت ها انسان نمی تواند راحت بخوابد (اختلال خواب) و همین باعث اختلال عصبی شود. در نتیجه در کار های روزانه به دلیل خستگی، موفقیت کمتری حاصل می شود. بنابراین در این پروژه هدف دانش آموزان این بود که مشخص کنند آیا می توان با خوردن از دو ماده که یکی از آن ها بر خلاف موضوع نه تنها انرژی ما را کم نمی کند بلکه بدن ما با خوردن آن با افزایش انرژی روبه رو می شود همراه با یک ماده که هیچ گونه ربطی به افزایش یا کاهش انرژی ندارد، از انرژی بدن کم کرد و باعث شود تا خواب بهتری داشته باشیم یا خیر؟
در این پژوهش از روش تحقیقات کتابخانه ای و مراجعه به تحقیقات پیشین استفاده شد. منبع اصلی دستیابی به اطلاعات کتب و سایت های اینترنتی بودند.

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با انواع کربو هیدرات ها
7. آشنایی با شیوه های خوابیدن

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی ،تنظیم:نیلوفر یاقوتی