تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانید جوهر وجودی انسان در قالب اثر هنری چگونه خواهد بود؟ آثار آنتونی گورملی یکی از بهترین پیکره هایی است که می توان آن را گویای این امر دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیکره هایی که انسان اند!

شرحی بر مجسمه های آنتونی گورملی

آیا می دانید جوهر وجودی انسان در قالب اثر هنری چگونه خواهد بود؟ آثار آنتونی گورملی یکی از بهترین پیکره هایی است که می توان آن را گویای این امر دانست.

فراوری: یاسمن پیشوایی-بخش هنری تبیان

آنتونی گورملی

آنتونی گورملی (Antony Gormley) مجسمه ساز 66 ساله انگلیسی هماره در آثارش تلاش دارد تا جوهر وجودی انسان را به نمایش بگذارد. او فعالیت حرفه ای خود را با برگزاری نمایشگاهی انفرادی در سال 1981 میلادی در نگارخانه وایت چپل لندن آغاز کرد. موضوع اصلی کارهای آنتونی گورملی انسان است و رابطه ای که انسان با محیط اطرافش برقرار می کند. او در حقیقت جوهره وجودی انسان را در آثارش به چالش می کشد.

آنتونی گورملی

آنتونی گورملی

آنتونی گورملی متولد 1950 در لندن، در کمبریج در رشته تاریخ هنر به تحصیل مشغول شد و پس از یک سفر سه ساله به هندوستان، در لندن به ادامه تحصیل در رشته هنر پرداخت.

وی می گوید: "اثر من یك تصنع مجاب كننده را ایجاد نمی كند، بلكه رابطه ای بین هنر و واقعیت زنده و جسم زنده در زمانی خاص و مكانی خاص بنیان می نهد. این آن چیزی است كه من می خواهم به دست بیاورم و به همین ترتیب مجسمه من ماحصل هنر در زمانه بازآفرینی ماشینی است. مجسمه من چیزی است در این دنیا به جای آنكه در عالم رویا باشد."

آنتونی گورملی

آنتونی گورملی

آنتونی گورملی

گورملی انسان های مومیایی شکل کوچکی را به تعداد بسیار زیادی خلق می کند که با اشکال مختلف در کنار هم ایستاده اند و به شکلی ترس بشری را با مخاطب قسمت می کنند.

در تمام کارهای گورملی فرم بدن انسان به نوعی به چشم می خورد و برای قالب اولیه هم از بدن خودش استفاده می کند. او می گوید: "علت اینکه من از بدن خودم به عنوان مدل اصلی برای قالب گیری استفاده می کنم این است که احساس می کنم این روش، نزدیک ترین و واقعی ترین تجربه ای است که من می توانم از دنیای مادی داشته باشم. من از قالب بدنم به عنوان پلی برای متصل کردن دو دنیا، یکی دنیای غیر واقعی و درونی با دنیای واقعی که در آن هستیم، استفاده می کنم."

آنتونی گورملی

گورملی از دهه 1980 کار با بدن انسان را آغاز کرد و از بدن خود به عنوان محور اصلی مجسمه سازی اش سود جست. رفته رفته کار با محوریت بدن انسان به مولفه ی اصلی آثار گورملی بدل شد و اثر بسیار موفق اش در سال 1996 با عنوان «کشتزار برای جزیره ی کوچک بریتانیا»  - که معروف ترین اثرش تا به امروز به شمار می رود- ابتدا در 1994 در گالری هیوارد به نمایش گذاشته شد و نمایش های بعدی در اروپا، آمریکا و آسیا بسیار مورد استقبال قرار گرفت و تاکنون بیش از 2 میلیون نفر از این اثر بازدید کرده اند. گورملی انسان های مومیایی شکل کوچکی را به تعداد بسیار زیادی خلق می کند که با اشکال مختلف در کنار هم ایستاده اند و به شکلی ترس بشری را با مخاطب قسمت می کنند.

آنتونی گورملی

آنتونی گورملی

آنتونی گورملی

آنتونی گورملی

آنتونی گورملی

یکی  دیگر از مهمترین آثار آنتونی گورملی، مجسمه ای عظیم است به نام "فرشته شمال" که با ارتفاع 20 متر و دست هایی که به شکل بال هواپیما و به عرض 54 متر باز شده اند، در حوالی شهر نیوکاسل، قرارداده شده و صحنه ای به یاد ماندنی را به وجود آورده  است. یکی دیگر از آثار او به نام "جایی دیگر"، مجموعه ای بالغ بر 100 مجسمه از مردهایی ایستاده است که به دریا خیره شده اند. این مجسمه ها در گستره ای دو کیلومتری در ساحل کرازبی شهر لیورپول قرار گرفته اند. آنتونی گورملی در سال 1994 به خاطر چیدمان "Field for the British Isles" موفق به دریافت جایزه ترنر که از معتبرترین جایزه های هنری بریتانیا و دنیاست، گردید.


منابع:
هنرآنلاین
مجسمه ساز
رادیو زمانه