تبیان، دستیار زندگی
اغلب ما سفر را کسب تجربه های جدید می دانیم. تجاربی که بی شک در آینده از آن استفاده خواهیم کرد. بیماری و درد در هر شرایطی ممکن است به سراغ انسان بیاید . گاهی در زمان سفر و کوهنوردی ، دسترسی به کادرپزشکی و درمان برایمان امکان پذیر نیست. گیاهان دارویی در ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«بن سرخ» گیاه خوشمزه ضد درد

اغلب ما سفر را کسب تجربه‌‌های جدید می‌دانیم. تجاربی که بی شک در آینده از آن استفاده خواهیم کرد. بیماری و درد در هر شرایطی ممکن است به سراغ انسان بیاید . گاهی در زمان سفر و کوهنوردی ، دسترسی به کادرپزشکی و درمان برایمان امکان پذیر نیست. گیاهان دارویی در این شرایط کمک موثری هستند. اکثر این گیاهان در یکی از اندام‌های خود ماده‌ ای دارند که به بهبود و تسکین دردهای ما کمک می‌کند.

به کوشش: محسن سعادتی- بخش گردشگری تبیان
بن سرخ

بن سرخ با نام های دیگر«پیاز یزدی» ، « لپو» و «سوره بنه» گیاهی است شبیه به تره که در كوه ها می روید، به صورت تازه و خشك درون پلواستفاده می شود و طعم مطبوع و مزه خاصی به غذا می دهد. بن سرخ به صورت مجزا و با پیاز یا به صورت آبکی نیز پخت می-گردد. گونه دیگر آن بنام «لیزك» در كوههای روستای دشتک ابرج در نزدیكی روستای بیزجان کردستان می روید .
«بن سرخ» که در زبان کردی و اورامی به «سوره بنه» نیز مشهور است از گیاهان دارویی و بسیار مفید مورد استفاده در مناطق کردستان و اورامانات است و به طور اختصاصی در عراق و نواحی غربی ایران می روید. گیاه بن سرخ دارای خواص دارویی و شفا بخش بسیاری است که هنوز ناشناخته و مطالعه نشده مانده است.

بن سرخ

گیاه «بن سرخ» یک گیاه گلدار است که به طور وحشی می روید و بومی ایران است. از بخش هوازی گیاه برای درمان دردهای شکمی، روماتیسم، استفراغ، سنگ کلیه و سرماخوردگی استفاده می شود. درگزارش های اخیر، خواص ضد درد گیاه دارویی بن سرخ با استفاده از آزمونهای فرمالین نشان داده شده است.

بن سرخ

نتایج نشان می دهد كه تجویز داخل صفاقی عصاره هیدرواتانولی بن سرخ دارای اثرات ضد درد می باشد كه این اثرات با نالوكسان معكوس می شود. در دوزهایی كه عصاره بن سرخ دارای اثرات ضد درد بود، اثرات سمیت حركتی از آن مشاهده نگردید. همچنین آنالیز مواد متشكله نشان داد كه موادی نظیر مرفین سیلریت، اتیل سینامیت، ایزوكوینولین، نئومنتول و الكل های با زنجیر طولانی در عصاره وجود دارد.

بن سرخ



منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، مگیران، بیتوته، ویستا