تبیان، دستیار زندگی
حشرات گروهی از موجودات زنده در طبیعت هستند که هرکدام به نوبه خود نقش مهمی ایفا می کنند. انسان تخریب طبیعت و ساخت و ساز و.. باعث از بین رفتن زندگی طبیعی این موجودات و افزایش گروهی از آن ها شده، که باعث مزاحمت برای زندگیش شدند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی گیاهان دارویی موثر بر دوری حشرات

بررسی گیاهان دارویی موثر بر دوری حشرات

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی گیاهان دارویی موثر بر دوری حشرات
نام ارائه دهنده/دهندگان: فاطمه اخوان
زمینه و نوع پروژه: زیست_ داروسازی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: اسلام

مقدمه

حشرات گروهی از موجودات زنده در طبیعت هستند که هرکدام به نوبه خود نقش مهمی ایفا می کنند. انسان تخریب طبیعت و ساخت و ساز و.. باعث از بین رفتن زندگی طبیعی این موجودات و افزایش گروهی از آن ها شده، که باعث مزاحمت برای زندگیش شدند.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر مطالعه گیاهانی است که به طور طبیعی قادرند به خاطر رایحه ای که ایجاد می کنند این حشرات را از محل زندگی انسان هادور کنند.


حشرات؛ گروه عظیمی از بی مهرگان را تشكیل می دهند كه در كنار اثرات سودمندشان موجب بروز مشكلات بهداشتی و اقتصادی در جوامع انسانی می شوند. این موجودات نقش انكار ناپذیری در انتقال بیماری هایی همچون مالاریا، لشمانیوز و ده ها بیماری دیگر دارند. آزار و اذیت های معمول و شبانه ناشی از گزش حشرات موجب ساخت انوع حشره كش های مختلف شده است. ایده این پروژه از مزاحمت پشه ها مخصوصا در فصول گرم گرفته شد.

هدف دانش آموزان از انجام این پروژه و مطالعات استفاده از مواد ارگانیک و بی ضرر برای دفع پشه ها بود.


مطالعات از کتب گیاهان دارویی و مقالات آغاز شد و سپس سه گیاه سیاه دانه و افسنطین و اسطوخودوس برای بررسی دقیق تر انتخاب شدند. اسطوخودوس گیاهی است درختچه ای و اسانس آن یک حشره کش عالی محسوب می شود.
بررسی گیاهان دارویی موثر بر دوری حشرات

سیاه دانه مصارف متعددی دارد که در پژوهش دانش آموزان استفاده از دود این گیاه در گریز حشرات نقش به سزایی ذکر شده است. افسنطین به خاطر عطر و اسانش با روش استعمال روی بدن و محلول پاشی در محیط در دوری پشه ها موثر است.

در مرحله عملی این پروژه دانش آموزان از دود دادن سیاه دانه روی شعله استفاده کردند و سپس در ظرفی مانند اسفند دود کن نیز امتحان کردند و دور شدن پشه ها را مشاهده کردند.


افسنطین و اسطوخدوس برای محلول پاشی مورد استفاده قرار میگیرند در این روش 3 گرم از هر گیاه را در 50 سی سی آب جوشانده و عصاره آبی را برای آزمایش آماده کردند. روش دیگر برای افسنطین و اسطوخودوس تهیه روغن آن ها برای استعمال روی بدن، که 10 گرم از هر گیاه را در بطری ریخته و 50 سی سی روغن زیتون بی بو به آن ها اضافه نموده سپس 40 روز در فضای تاریک و گرم باقی بمانند تا روغن گیاه به روش سنتی به دست بیاید سپس آزمایش عملی را آغاز کردند
 
مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش اموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی