تبیان، دستیار زندگی
حمام قلی و پهنه دو حمام و موزه تاریخی شهر سمنان هستد که در کاشی آن رازهای تاریخی نهفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازهای تاریخی در کاشی‌های حمام سمنان! + تصاویر

حمام قلی و پهنه دو حمام و موزه تاریخی شهر سمنان هستد که در کاشی آن رازهای تاریخی نهفته است.

بخش گردشگری تبیان
title

زمانیکه به شهرهای گوناگون سفر می‌کنید چقدر خوب است تا سری به موزه‌هایش بزنید تا با فرهنگ و آئین آنها آشنا شوید زیرا هر موزه بیانگر حرف‌هایی است که با اشیای به جا مانده لب به سخن باز می‌کند.

حمام قلی در خیابان امام خمینی سمنان، در كوچه معروف به ملا قزوینی واقع شده است که می‌توان این بنا را در زمره یكی از آثار قرن دهم به شمار آورد.

حمام قلی شامل سه قسمت سربینه، رخت كن، گرم خانه و خزانه است. بخش اول یا سربینه به شكل مربعی است كه چهار غرفه با تاق های قوسی شكل در اطراف آن ساخته شده است. نور داخل سربینه از طریق روزنه هایی كه در وسط سقف و در اطراف آن ساخته شده است تأمین می شود. قسمت دوم حمام گرم خانه است كه برای ورود به آن باید از هشتی گذشت.

وقتی پا به این حمام تاریخی می گذارید طوری بنا و آدم هارا بازسازی کرده اند که گویا تاریخ جلوی چشمانتان آورده می شود که احساس میکنید متعلق به همان دوران هستید و تاریخ هیچگونه تغییری نکرده است.

این‌ حمام‌ در بازار عمومی‌ سمنان‌ و در جنوب‌ شرقی‌ تكیه‌ ناسار قرار دارد. این‌ بنا در سال ‌۱۱۱۸ هجری‌ قمری‌ در زمان‌ شاه‌ عباس‌ صفوی‌ ساخته‌ شده‌ است‌. بر بالای‌ سر در كوچك‌ حمام‌، سنگ‌ نبشته‌ای‌با عبارت‌ «بنا كنندگان‌ این‌ حمام‌ حاجی‌ الحرمین‌، حاجی‌ محمد زمان‌ ملك‌، به‌ تاریخ‌ ۱۱۱۸ هجری‌» بر آن‌ نقش ‌بسته‌ است‌.

اما این بنا تنها حمام تاریخی این شهر نبوده و حمام دیگری بنام حمام‌ پهنه‌ و گرمابه‌ حضرت‌ سمنان‌ وجود دارد که از در و دیوار آن قدمتش مشخص است.

در زمان‌ سلطنت‌ ابوالقاسم‌ با برخان‌ پادشاه‌ تیموری‌ (در سال‌ ۸۵۶ ه.ق‌) و به‌ دستور وزیر وی‌ خواجه‌ غیاث‌ الدین‌بهرام‌ سمنانی‌ ساخته‌ شده‌ است‌. این‌ بنا در زمان‌ مظفرالدین‌ شاه‌ قاجار (در سال‌ ۱۳۱۲ ه.ق‌) و به‌ دستور حاج‌ملاعلی‌ حكیم‌ الهی‌ دانشمند معروف‌ تعمیر و تجدید بنا شد. ساختمان‌ حمام‌ مشتمل‌ بر سه‌ قسمت‌ رختكن‌ یاسر بینه‌، گرمخانه‌ و خزانه‌ است‌. چیزی که در قسمت دیگر خود نمایی می کند وجود عکس های پهلوانان و یا اشخاص مهم تاریخی است که دور تا دور این بنا گذاشته شده و پشت هر کدام قدمتی طنازی می کند. 

دیدن کاشی های مربوط به چند دهه گذشته  در و پنجره ها که روزی برای خود از دنیای مد صحبتی داشته اند و روزانه چندین نفر را پذیرا بودند جذابیت های خودش را دارد البته ناگفته نماند که همچنان مردم مختلفی به بازدید از این موزه می روند.

اگر دلتان می‌خواهد به یک شهر تاریخی و بناهای قدیمی سفر کنید کافیست تا مقصد را شهر سمنان در نظر بگیرید و تا چند کیلومتریش از سفر خود لذت ببرید.




منبع:خبرگزاری باشگاه خبرنگاران


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .