تبیان، دستیار زندگی
مراسم کلنگ زنی «موزه ایران درودی» نقاش معاصر همزمان با سالروز تولد ایران هنرمند در محل احداث این موزه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه «ایران درّودی» کلنگ خورد

مراسم کلنگ زنی «موزه ایران درودی» نقاش معاصر همزمان با سالروز تولد ایران هنرمند در محل احداث این موزه برگزار شد.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان
موزه ایران درودی

مراسم کلنگ زنی «موزه ایران درودی» نقاش معاصر هم زمان با سالروز تولد این هنرمند نقاش؛ عصر دیروز یازدهم شهریور ماه در محل احداث این موزه با حضور محمدرضا کارگر (مدیرکل امور موزه ها)، پژمان پشمچی  زاده (معاون شهرسازی و معماری)، محمدرضا تابش (نماینده مجلس شورای اسلامی)، مسعود رجبی معمار (رئیس خانه هنرمندان ایران)، طاها بهبهانی (مجسمه ساز)، اکبر عالمی (مدرس دانشگاه و منتقد)، پژمان بازغی و جمعی از هنرمندان و دوستان ایران درودی برگزار شد.

موزه ایران درودی

بانوی نقاش ایران، «ایران درودی» سرانجام در 80سالگی به رویایی که از 33سالگی در سر پرورانده بود رسید؛ او که در چند سال اخیر مدام از آرزوی چهل وچندساله اش حرف می زد، سرانجام عصر روز تولد 80سالگی اش، پنجشنبه 11 شهریور 95، به آرزویی دیرین رسید: کلنگ موزه «ایران درودی» در یوسف آباد تهران به زمین فرود آمد. او در مراسم کلنگ زنی موزه اش، با مصرع «چو ایران نباشد تن من مباد»، سخنانش را آغاز کرد و یادآور شد که از خراسان، سرزمین فردوسی می آید و این مصرع شاعر بزرگ پارسی سرای، از کودکی در جانش طنین انداخته، چراکه: «پدرم از کودکی به من آموخت هویتم به عنوان ایرانی مهم ترین مسئله است و تا ابد باید این هویت را حفظ کنم. او من را ایران نامید و به من گفت معنای این نام آزادی و آزادگی است».

موزه ایران درودی


نقاش سوررئال ایرانی تأکید کرد: «تا لحظه ای که زنده ام با عشق به ایران و مردمان این سرزمین قلم خواهم زد و ثابت خواهم کرد به عنوان یک زن ایرانی اگر مادر نشدم، مادر تمام ملت ایران هستم. این موزه مرکز فرهنگی ایران می شود و نسل آینده با هنر ایران و جهان در این مکان آشنا خواهد شد».
بانوی نقاش ایران با بیان اینکه امروز حال هنرِ ایران به دلیل تحولاتی که پشت  سر گذاشته مناسب نیست،  گفت: «ما هنر را در تخت  جمشید به جهانیان نشان دادیم، هنر از ایران آمده و ما هنر را به معنای انسان دوستی پذیرفته ایم، هنر زیباترین وجه انسان است، چراکه هیچ اثر هنری ای نیست که با اندیشه ناپاک به وجود آمده باشد».
درودی با تأکید بر اینکه برای هنرمند بودن باید عاشق بود، یادآوری کرد: «وقتی در 33سالگی آثارم در مهم ترین مطبوعات دنیا به چاپ رسید، آرزو کردم روزی آنها را به ملتم تقدیم کنم و امروز پس از 47 سال بسیار خوشحالم، چراکه پس از سال ها تلاش، به آرزوی خودم رسیدم و امیدوارم روزی همه مثل من به آرزویشان برسند. من به ایرانی بودنم افتخار می کنم و این را آموخته ام که تا چه اندازه ارزشم به عنوان یک ایرانی مهم است. من به تاریخ چندین هزار ساله تکیه کرده ام و براساس این تاریخ ادعا می کنم هنرمند هستم و سرپا ایستاده ام».

موزه ایران درودی


درحالی كه گونه های درودی از اشکِ شوق،  تر شده بودند، خطاب به حاضران گفت: «آرزو می کنم مردم ایران را دوست بدارند، چراکه هویت، اصالت، سنت و طرز فکرمان است و از آن جدا نخواهیم شد. ما در تاریخ مان به بشریت آموخته ایم که پس از فتح شهر، مردمان آن را با هر فکر و عقیده ای می پذیریم و می بخشیم. امیدوارم این موزه به مرکز غیردولتی تبدیل شود تا نسل آینده بتواند به راحتی در آن با اندیشه ها و تفکرات متفاوت آشنا شود و بیاموزد. امیدوارم ملت ایران در جایگاهی که لیاقت، شعور و هوش آن را دارد قرار بگیرد».درودی جهان بینی خود را نیز با جمع حاضران شریک شد: «اگر هنر را از زندگی حذف کنیم، هیچ چیز در زندگی نخواهیم داشت و امیدوارم این هنر را با آموزش به کودکان مان هدیه کنیم. زندگی را با هنر زیباتر کنیم».این زن هنرمند معاصر در پایان با بیان اینکه «امروز تنها آرزو و خواسته ام از خدا این است که ایمان من را به خودش بیشتر کند»، ادامه داد: «هنر یعنی از بالا نگاه کردن، یعنی زندگی، یعنی به خدا نزدیک شدن و من با هنر به خدا نزدیک شدم و معتقدم یکی از معدود برگزیدگان خداوند هستم، چراکه خدا به من جرئت نقاشی کردن را داد و شعوری به من بخشید تا نقاشی را دوست بدارم. نقاشی کردن برایم نماز و نیایش است».

موزه ایران درودی

بنیاد موزه ایران درودی، یك مرکز فرهنگی چند منظوره خواهد بود که در آن علاوه بر نمایش آثار نقاشی این هنرمند، فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری دیگری نیز انجام خواهد شد. در این موزه 195 تابلوی نقاشی درودی که همگی از سوی سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شده اند، به نمایش گذاشته می شود. تمامی این آثار جز چند کار اخیر این هنرمند که از پاریس به ایران منتقل شده، در نمایشگاه های مختلفی به نمایش گذاشته شده  اند. در مراسم کلنگ زنی موزه ایران درودی هنرمندانی نظیر اکبر عالمی، نگار اسکندرفر، طاها بهبهانی، علی اکبر صادقی، مستانه مهاجر، پژمان بازغی، شیرین پرتوی و... حضور داشتند و در شادی هشتادمین زادروز بانوی نقاش و ادیب ایران زمین، ایران درودی شریک شدند.

موزه ایران درودی


این مکان فرهنگی در خیابان یوسف آباد بین خیابان 65 و 67، پشت پارک پرستو واقع است و با هزینه شخصی ایران درودی، از سوی جهانگیر درویش ساخته خواهد شد.


منابع:
ایلنا
شرق