تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی کالسکه ای بود که قابلیت آن را دارد که در زمان کوتاهی به یک کوله پشتی تبدیل شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی و ساخت کالسکه ای با قابلیت تبدیل به کوله پشتی

طراحی و ساخت کالسکه ای با قابلیت تبدیل به کوله پشتی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی و ساخت کالسکه ای با قابلیت تبدیل به کوله پشتی
نام ارائه دهنده/دهندگان: هانیه کریمی
 زمینه و نوع پروژه: مهندسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مدرسه دخترانه سلام اسلام متوسطه دوره اول

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی کالسکه ای بود که قابلیت آن را دارد که در زمان کوتاهی به یک کوله پشتی تبدیل شود.

مقدمه

از زمان های قدیم نیز مردم به دنبال روش هایی برای راحت تر کردن حمل و نقل کودکان بودند. بعدها با اختراع کالسکه باز هم کار حمل و نقل کودکان کوچک برای اولیا ساده تر شد ولی همین کالسکه ها هم مشکلاتی دارند.

از جمله آن مشکلات می توان حجم بسیار زیاد آن را نام برد و هم چنین سخت بودن حمل خود آن کالسکه البته باید به وزن زیاد این کالسکه ها و قیمت آن ها نیز توجه کرد. برای حل معضل حجم آن دانش آموزان کالسکه ای را طراحی کردند که قابلیت آن را دارد که در زمان کوتاهی به یک کوله پشتی تبدیل شود.

مطمئنا برای بسیاری از شما پیش آمده که با بچه ای که تازه راه افتاده است بیرون رفته باشید و یک دفعه بچه به شما بگوید که دیگر از راه رفتن خسته شده و بخواهد که شما او را بغل کنید این جا است که کالسکه ای که قابلیت تا شدن دارد می تواند کمک بسیار بزرگی باشد.

این کالسکه ممکن است در نگاه اول شبیه به کالسکه های دیگر به نظر برسد ولی این دستگاه طوری است که می تواند در زمان کوتاهی از یک کالسکه معمولی به کم حجم ترین حالت خود تبدیل شود به طوری که به کمک بندهای تعبیه شده در آن، می تواند به یک کوله پشتی تبدیل شده و آن را به روی شانه ها انداخته و هر گاه کودک شما دوباره خواست سوار کالسکه شود و خسته شده بود دوباره از آن استفاده کنید.

همچنین از بزرگ ترین مشکلات حمل کالسکه به بالای پله ها است گاهی برای ما پیش می آید که می خواهیم کالسکه را با خود به بالای پله ها ببریم و به کمک طراحی این کالسکه می توانید به راحتی آن را به یک کوله پشتی تبدیل کرده و آن را به بالای پله ها حمل کرد. دانش آموزان ابتدا سعی کردند اجزای مختلف یک کالسکه را بشناسند. با استفاده از یک عکس آن را نام گذاری کردند و محل های لازم برای تا شدن را تعیین کردند.

طراحی و ساخت کالسکه ای با قابلیت تبدیل به کوله پشتی

دانش آموزان در ساختن کالسکه اولین فرضیه ای که با آن مواجه شدند انتخاب نوع فلز به کار رفته برای اسکلت کالسکه بود. که ابتدا فلز استیل را امتحان کردند که استحکام زیادی داشت ولی به علت وزن زیاد آن مناسب نبود.

بعد از انجام بررسی های مختلف به این نتیجه دست یافتند که برای کاهش وزن و در عین حال حفظ استحکام آن از فلز آلومینیومی استفاده کنند.

از طرفی در پی ایجاد قابلیت تبدیل شدن به کوله سعی کردند تا ابعاد را کوچک کنند که بعد احتمال این را دادند به درد کودکان نوپا نخورد سپس با اندازه گیری ابعاد کالسکه عادی سعی کردند در اسکلت اصلی مفاصلی جهت خم شدن تعبیه کنند. چون طرح های زیادی در مورد مفصل ها داشتند و میخواستند بهترین شان را پیدا کنند مفصل هایی از جنس پلاستیک انتخاب کردند، زیرا پلاستیک های تهیه شده استحکام بالایی داشتند و با حرارت میتوانستند روی آنها تغییر ایجاد کنند که به راحتی بتوانند تغییرات احتمالی در طراحی را روی آن اعمال کنند و مفصل ها را با هویه ذوب کرده و سوراخ های مورد نظر را در آن ها ایجاد کردند.

از جمله طرح هایی که برای تا کردن کالسکه و کوچک کردن آن به اندازه یک کوله پشتی می توان مدلی را مثال زد که با پیچیدن نخ به دور دو پیچی که یکی در میله ها و دیگری در خود مفصل قرار داشت این کار را انجام دادند. دانش آموزن با الگو برداری از تاندون های بدن که مانع حرکت بیش از حد مفاصل در جای خود می شوند از یک نخ در مرکز کار استفاده کردند تا با کشیدن آن کار محکم شود.

دانش آموزان درنظر داشتند تا چرخ کالسکه چرخش 360 درجه نیز داشته باشد برای این کار طرحی ارئه دادند که یک پیچ داخل واشر آزادانه بچرخد قسمتی نهایی طراحی پارچه ای برای محل نشستن کودک و تبدیل شدن به کوله پشتی بود که از پارچه برزنتی استفاده کردند.
 
 
مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی