تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی و ساخت قلمی به منظور طراحی سه بعدی بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی و ساخت قلمی به منظور طراحی سه بعدی

طراحی و ساخت قلمی به منظور طراحی سه بعدی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی و ساخت قلمی به منظور طراحی سه بعدی
نام ارائه دهنده/دهندگان: هانیه کریمی
زمینه و نوع پروژه: مهندسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مدرسه دخترانه سلام اسلام متوسطه دوره اول

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی و ساخت قلمی به منظور طراحی سه بعدی بود.

مقدمه

اولین چاپگر سه بعدی در سال 1984 اختراع شد. پس از آن و به ویژه از ابتدای قرن 21 میلادی میزان فروش این دستگاه رشد قابل توجه و چشمگیری داشت و به دنبال آن قیمت این دستگاه با کاهش شدیدی همراه شد. شیوه عملکر این قلم که توسط محققان آلمانی ابداع شده است مشابه برخی چاپگر های سه بعدی است.

این قلم در نمایشگاه نوآوری های رسانه ای برلین به نمایش درآمد. این نمایشگاه در ششم سپتامبر با حضور 1500 شرکت کننده از سراسر جهان در شهر برلین گشایش یافت در این نمایشگاه شش روزه، لوازم برقی خانگی از جمله تلوزیون های قابل اتصال به اینترنت، شبکه سازی برق، رایانه های مسطح، کتاب های اینترنتی، ادبیات دیجیتالی، سیستم های مسیریاب، ابزار های صرفه جویی برق و مخابرات به نمایش گذاشته شد.

از آن جایی که قلم پرینتِ سه بعدی پالییِس کیو از نوع خاصی رزین مایع استفاده می کند که با نوردهی توسط نور فرابنفش بلافاصله به صورت جامد در می آید و هیچ نیازی به حرارت ندارد همین امر این محصول را در مقایسه با قلم های فیالمان که می توانند باعث بروز سوختگی در دست و پوست شوند، برای کاربران ایمن تر ساخته است. البته ممکن است این پرسش مطرح شود که خطر قرار گیری در معرض نور فرابنفش به مراتب می تواند در مقایسه با سوختگی خطرناک تر باشد.

قلمی با نام دودلیر رونمایی شد که امکان نقاشی با پلاستیک را آن هم در هوا فراهم می کرد و در واقع نوعی پرینتر سه بعدی قابل حمل بود.

اکنون کمپانی Wobble Works نمونه به روز شده ای از این قلم را رونمایی کرده است که از بسیاری جهات امکانات آن ارتقاء یافته است. ضخامت این قلم بسیار باریک تنها یک چهارم نسل نخستش است و ابعاد آن فراتر از ماژیک های معمولی نمی رود و از نظر وزنی هم تفاوت قابل ملاحظه ای میان آن ها مشاهده نمی شود.
طراحی و ساخت قلمی به منظور طراحی سه بعدی

این پرینتر تنها 50 گرم وزن دارد که تقریبا نصف مدل قبلی اش است. اما تغییرات اعمال شده به این نقطه ختم نمی شود چرا که عملکرد این پرینتر به مراتب کم صداتر است و مصرف برق آن نیز پایین تر است. کمپانی سازنده یک باتری با دوام برای به نام JetPack را برای این محصول در نظر گرفته که برق مورد نیاز پرینتر را تا سه الی 4 ساعت تأمین می کند.

امروزه، حدود 40 شرکت به ساخت پرینتر های سه بعدی می پردازند که در حوزه های گوناگون استفاده می شوند. این پرینتر ها بسته به نوع کارکردشان از مواد مصرفی مختلفی استفاده می کنند. برخی پرینتر های سه بعدی از پودر به عنوان ماده مصرفی استفاده می کنند، برخی از مایع پرینت سه بعدی و برخی دیگر از فیلمان های پالستیکی به عنوان ماده مصرفی بهره می برند.

شرکت توسعه فناوری مافوق صوت در حال تحقیقات بر روی ساخت فیلمان های مصرفی برای پرینتر های در کنار آن اقدام به فروش مواد مصرفی مورد نیاز مشتریان کرده تا کمبود آن را در بازار ایران جبران نماید.

این شرکت در آخرین نمایشگاه فناوری محصول خود را رونمایی کرد و قیمت آن را شش میلیون و دویست هزار تومان اعلام کرد و طبق مصاحبه با این شرکت گفته شده که این قلم صادرات بسیار بالایی دارد.
 

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی و ساخت قلمی به منظور طراحی سه بعدی بود. لذا دانش آموزان جهت کسب اطلاعات مورد نیاز به جستجوی در منابع اطلاعاتی و سایت های اینترنتی پرداختند. بنابراین روش پژوهش آنها از نوع پژوهش های میدانی و کتابخانه ای بود.


مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی