تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از انجام پژوهش حاضر آن بود که به بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دبیرستان نوبت اول در مورد زلزله بپردازند. انجام این تحقیق پاسخ به سوال پژوهشی است که آیا دانش آموزان پایه هفتم تهرانی آمادگی لازم را برای زلزله ناگهانی دارند؟...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی میزان آمادگی برای وقوع زلزله احتمالی در تهران

بررسی میزان آمادگی برای وقوع زلزله احتمالی در تهران

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی میزان آمادگی دانش آموزان کلاس هفتم تهرانی برای وقوع زلزله احتمالی در تهران
نام ارائه دهنده/دهندگان: سارو رحیمی
 زمینه و نوع پروژه: ایمنی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان دوره اول اسلام

چکیده

هدف دانش آموزان از انجام پژوهش حاضر آن بود که به بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دبیرستان نوبت اول در مورد زلزله بپردازند. انجام این تحقیق پاسخ به سوال پژوهشی است که آیا دانش آموزان پایه هفتم تهرانی آمادگی لازم را برای زلزله ناگهانی دارند؟

مقدمه

زلزله یک پدیده طبیعی ناگهانی است که ناشی از لغزش پوسته زمین است. برای تعیین آسیب پذیری ناشی از زلزله لازم است گسل ها شناسایی شوند. ایران یکی از زلزله خیزترین کشورهای دنیاست و شهرهای آن در این رابطه آسیب های بسیار جانی و مالی دیده اند و تهران به عنوان اولین کلان شهر در ایران در معرض این مخاطره قرار دارد.

ایران جز ده کشور بلاخیز و ششمین کشور زلزله خیز دنیا است که زلزله مسبب بیشترین تلفات انسانی در آن می باشد و کمربند زلزله 90 درصد از خاک کشور ما را در برگرفته است؛ اما آن چه حائز اهمیت است، وضعیت اسف بار شهرها و کلان شهرهایی (مثل تهران، تبریز) است که بر روی گسل ها یا در مجاورت آن ها ساخته شده و در معرض خطر زلزله قرار دارند، زیرا که ایران از جمله کشورهایی است که گسل های فراوان دارد و حرکت این گسل ها باعث رها شدن انرژی ذخیره شده و بروز زلزله های مکرر می شود و تلفات جانی و خسارت های مالی فراوانی را در مناطق شهری به دنبال می آورد.

دانش و آگاهی در برابر زلزله تنها از راه بررسی تجارب مردم در برخورد با زلزله به دست می آید. زلزله هر چند وقت یک بار رخ داده و فاجعه می آفریند.

در ایران سابقه زلزله های بزرگی مانند بوئین زهرا، منجیل و رودبار، بم وجود دارد که فقط در زلزله بم 27000 نفر کشته شدند در سال 2003 این اتفاق افتاد. شهر تهران نیز در چند صد سال قبل سابقه وقوع زلزله های بزرگ نیز داشته است.

بررسی میزان آمادگی برای وقوع زلزله احتمالی در تهران

چون تهران بر روی گسل های بزرگی مثل گسل مشاء و گسل جنوب و .... است پس ساخت و ساز های مناسب و ساختمان های محکم می تواند از میزان آسیب پذیری زیاد بکاهد. میزان آمادگی ساکنان تهران فاکتور مهمی در کاهش پذیری است.

دانش آموزان بایستی از این موضوع مهم اگاهی داشته باشند. میزان آمادگی بالا برای وقوع زلزله احتمالی در بین دانش آموزان خیلی مهم است. یكی از رویکردهای كاهش آسیب و خطرهای ناشی از وقوع زلزله‏، ایجاد آمادگی در مردم است. برای برنامه ریزی بایستی به بررسی میزان آگاهی، عملكرد و آمادگی مردم تهران در زمینه زلزله پرداخت.

اگرچه زلزله های بزرگی که می آید از قبل با پبش لرزه های می آید ولی شدت این پیش لرزه ها در احساس مردم موثر است. در بررسی که روی بازماندگان زلزله بم انجام شدت نشان داده بود که که مردم بم پیش لرزه را احساس کرده بودند ولی آن را جدی نگرفته بودند. اگر به این توجه داشتند شاهد این همه فجایع نبودند. پس شناسایی زلزله و اقدامات آمادگی برای آن می تواند تا حدودی از آسیب پذیری بکاهد. با کسب آمادگی در مواجه با زلزله می توان تا حد قابل توجهی از میزان خسارات حاصله کاست.

هدف دانش آموزان از انجام پژوهش حاضر آن بود که به بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دبیرستان نوبت اول در مورد زلزله بپردازند.

انجام این تحقیق پاسخ به سوال پژوهشی است که آیا دانش آموزان پایه هفتم تهرانی آمادگی لازم را برای زلزله ناگهانی دارند؟
 
روش مطالعه در این پژوهش به صورت مقطعی و توصیفی تحلیلی انجام شده است و جامعه آماری در این بررسی، کلیه دانش آموزان پایه هفتم مدرسه اسلام بودند. تعداد 120 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید.
 
مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی